Gå til innhold

Smerter i venstre legg


ofha

Anbefalte innlegg

Jeg fant ingen kategori som virkelig passet, men jeg håper spørsmålet kan besvares likevel.

Jeg er en mann på 60 år.

De siste månedene har jeg fått stadig litt mer vondt i venstre legg, oftest fra kneet og ned, men av og til også i låret. Om dagen er det ikke plagsomt, men jeg våkner ofte på natten. Det er inni musklene, vage smerter som et trykk, som om muskelen er veldig sliten og foten kjennes tung. (Det er veldig vanskelig å gi en god beskrivelse.)

De er der hele tiden, men går nesten helt bort når jeg snur meg på rygg i senga. Når jeg snur meg på siden eller magen kommer de tilbake i løpet av ti til tyve sekunder.

Jeg har en gammel skade i høyre ankel, slik at jeg har svært dårlig fraspark i høyre fot når jeg går. Dette gjør at jeg halter litt, og har dermed i 17 år belastet venstrefoten litt ekstra for å kompensere. Kan de nye problemene i venstre fot rett og slett skyldes alle disse år som den har hatt ekstra belastning?

Jeg har også tenkt på røykefot - men jeg sluttet jo å røyke for 30 år siden!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-ofha

Røykefot er mer enn tvilsomt i og med du sluttet med den aktiviteten etter 15 år og hele 30 år siden. Dessuten ville du da hatt mer smerter om dagen ved aktivitet.

Når det er nattsmerter som varierer med stillingen du sover i, tenker jeg umiddelbart på om det vondes årsak primært er slitasje i ankel eller kne ledd. Jeg synes dette bør undersøkes av fastlegen din, evt. med tillegg av rtg. us.

At smertene kommer i "gode beinet" kan godt være økt belastning, samtidig som du har skånet det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...