Gå til innhold

Problemer med 7 åring

Anbefalte innlegg

Gjest Umulig mamma

Vår datter på 7 år skriker og bråker som en tenåring, når hun blir sint for noe. Spesielt sint blir hun på lillebror, som hun nok er litt sjalu på.

Må innrømme at jeg nok har hvert litt kjeftesmelle som mor også.... ikke den mest tolmodige. Noen ganger blir det bare helt feil med oss to, som om vi treffer et feil punkt hos hverandre.

Hun har bedre forhold til sin far som er mere rolig og tåler mye mere.

Jeg tenner ofte på alle pluggene når hun hyler og er dødssur for alt og ingenting. Maten er feil, tåler ikke å få nei, lillebror er dum etc.

Hun har vondt for å innrømme egne feil og legger helst skylden på andre.

Føler jeg har mislykkes som mor, når det er som værst.

I dag sa hun at hun ikke ville bo her mere, og da var jeg så lei av alt bråket at jeg kledde på henne og sa at hun fikk spørre om hun kunne bo hos naboene da.

Etter en stund gikk jeg ut til henne og pratet litt. Vi gikk inn og fikk snakket rolig sammen.

Hun skjønner at hun ikke kan skrike sånn til oss, men samtidig mener hun at det er vår feil at hun gjør det pga. hvordan vi behandler henne. Med det mener hun at hun må sitte i trappa når hun ikke oppfører seg og at vi blir sinte på henne.

Det var selvsagt dumt av meg å si noe sånnt, helt på jordet faktisk. Hun ble nok litt redd og trodde at jeg ikke ville ha henne lengre.

Vi snakket om det etterpå at vi ikke må si sånt tilhverandre. Jeg blir litt skremt når hun fast bestemt sier at hun ikke vil bo hos oss, hvis vi skal være så slemme mot henne.

Vi koser masse med henne og leser og finner på ting, men når noe går henne imot er alt galt uansett hva vi gjør.

Noen som har noen gode tips til hvordan vi kan takle henne, hun er egentlig ei skjønn jente.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/225391-problemer-med-7-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest togli

Hmm, hun minner meg en god del om min egen datter på åtte og et halvt år... (hadde et innlegg om henne her for noen dager siden...)

Nå har jeg akkurat kommet hjem fra konferansetime på skolen. Der fikk hun skryt fra ende til annen. Makan til høflig og grei unge! Kjempeflink på skolen, arbeidssom, nøyaktig og ryddig. Aldri noe problemer med henne sa lærerne. Gjett om jeg ble glad :-)

Jeg trøster meg med at de prøver ut grenser hjemme fordi de vet at vi elsker dem like høyt uansett hva de gjør!

Det er ikke lett å tenke pedagogisk i kampens hete. Det vet jeg så altfor godt selv. Jeg har iallefall funnet ut at kjefting ikke hjelper det spor. Jo roligere vi forholder oss, jo mer smertefritt går konflikter.

Gjest Umulig mamma

Hmm, hun minner meg en god del om min egen datter på åtte og et halvt år... (hadde et innlegg om henne her for noen dager siden...)

Nå har jeg akkurat kommet hjem fra konferansetime på skolen. Der fikk hun skryt fra ende til annen. Makan til høflig og grei unge! Kjempeflink på skolen, arbeidssom, nøyaktig og ryddig. Aldri noe problemer med henne sa lærerne. Gjett om jeg ble glad :-)

Jeg trøster meg med at de prøver ut grenser hjemme fordi de vet at vi elsker dem like høyt uansett hva de gjør!

Det er ikke lett å tenke pedagogisk i kampens hete. Det vet jeg så altfor godt selv. Jeg har iallefall funnet ut at kjefting ikke hjelper det spor. Jo roligere vi forholder oss, jo mer smertefritt går konflikter.

Vet så inderlig vel at det er best og fare rolig frem, men ikke alltid så lett....

Vi har hatt oss en god prat i kveld om det som skjedde og sjalusi.

Hun er sjalu på lillebror som vi koser og klemmer på. Hun vil ikke ha all denne klemmingen, men fikk fortalt hva hun ønsket. Så noe godt kom det da ut av dette.

Lagde også en historie om en gutt som var gjennom det samme som hun nettopp var. Hun skjønte at det egentlig var henne det dreide seg om, men det gjorde det lettere for henne å snakke om det da.

Det går seg vel til, det er bare så nytt at hun oppfører seg sånn.

Gjest abrahamsen

Er det ikke herlig med slike konferansetimer? Har hatt fire akkurat like positive samtaler med lærer og har funnet ut at vi får trøste oss med dette når det røyner på som verst hjemme..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...