Gjest 6425 Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Siste to ukene har min datter på 10år hatt korte perioder med hetetokter. Hun føler seg kjempevarm i hele kroppen og lurer på om hun har feber. Hun er ikke noe varm når vi kjenner på henne. Varer i 5-10 min. Klager over at det er så varmt, mens vi andre ikke synes det er varmt. Hva kan dette skyldes? Kommer uahengig av hva hun gjør. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225423-10-%C3%A5r-og-hetetokter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Det er nokså uvanlig at friske 10-åringer har perioder med hetetokter, vanligvis knyttes jo slike fenomener til en annen del av livet. Men det finnes tilstander som kan gi dette symptomet, men da i sammenheng med andre symptomer. Først er det viktig å utelukke forhøyet stoffskifte. Da kan det oppstå hetetokter, sammen med hurtig hjerteaksjon, ofte er barna da blitt mer urolige og irritable, de har stor appetitt, men holder seg likevel slanke. Dersom din datter ikke har noen av disse tilleggsymptomene er det lite trolig at hun har forhøyet stoffskifte, men dersom hetetoktene fortsetter kan det likevel være en ide å ta en stoffskifteprøve. En annen mulighet er at hetetoktene har en psykologisk årsak, selv om det da ville være naturlig at de var knyttet til bestemte situasjoner der hun var anspendt eller engstelig. Jeg synes det er viktig at du spesielt tenker gjennom dette alternativet. En tredje mulighet er at det har sammenheng med de hormonelle forandringer som foregår i kroppen hennes. Homonene begynner å forandre seg flere år før puberteten, slik at det allerede er store forandringer i hormonkjemien. Slike forandringer gir vanligvis ikke hetetokter, men vi er så forskjellige at det ikke urimelig at noen reagerer slik. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225423-10-%C3%A5r-og-hetetokter/#findComment-1695906 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.