Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min datter på ett år,har nå i ca 2 uker hatt ørebetennelse,og hun ser smertepåvirket ut.

Var med legen og tok blodprøver,som vist at det var et virus,men legen mente at denne blodprøven ikke alltid var sikker i forhold til om det var bakterielt eller virus.

Så hun skrev ut antibiotika,siden dette viruset også har forårsaket lungebetennelse.

Hun har gått på dette noen dager nå,og har fått bivirkninger som diare og utslett.

Er det noen som har erfaringer med barn og mellomørebetennelse?

Hvor lenge har dette vart,og gir man antibiotika eller er behandlingen med nesedråper og paraset det beste?

Har dere noen gode råd til hvordan man kan forebygge ny ørebetennelse?

egentlig et legespørsmål,men ønsker her erfaringer fra andre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/225482-%C3%B8rebetennelse-p%C3%A5-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen min hadde _mange_ ørebetennelser fra han var 6-7 måneder fram til han fylte to. Han fikk ikke antibiotika en eneste gang. Han var også hos spesialist, og denne mente det samme som fastlegen - ingen antibiotika, bare spraye med Physiomer og gi Paracet. Ørebetennelsene kunne vare opp til en uke, og det endte ofte med at trommehinnen sprakk. I dag er han kvitt øreproblemene. Jeg var redd for at alle arrene på trommehinnene skulle gi ham nedsatt hørsel, men han hører som han skal nå.

Lillemann hos oss har hatt mye øreverk. Det ender ofte med at trommehinnen sprekker og verken kommer ut. Etter det, har han ikke vondt lenger. Det har aldri vart lenge, max 4-5 dager. For å forebygge det, bruker jeg nesespray på ham når han er forkjølet og tett i nesen. (Otrivin for barn, eller tilsvarende)

Diare under antibiotikakur er vanlig fordi medisinen også dreper de "gode" bakteriene i tarmen. Biola hjelper bra mot dette. God bedring til den lille, to uker hørtes lenge ut!

Gjest neofix

Ørebetennelse sitter så lokalt at det ikke alltid slår ut på blodprøven selv om det er bakterielt. Derfor vurderer legen sykdomsforløpet og allmentilstanden for å avgjøre om barnet skal få antibiotika eller ikke.

Begge mine barn har hatt mange ørebetennelser, og ofte fått antibiotika. Hos oss har det vært det eneste som har hjulpet. Det finnes mange typer antibiotika, og mange av dem kan gi mageproblemer. Hvis det er et stort problem kan dere ta det opp med legen og be om å få en annen type.

Vi har brukt saltvannspray så snart det er snørr i nesen. Fordelen med saltvann er at du kan bruke det så ofte du vil og så lenge du vil uten bivirkninger.

Vår erfaring er at pencilinen ikke virket og at type måtte endres. Så vi ungår pencilin mest mulig.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...