Gå til innhold

Begynne på skole med bare 12 barn

Anbefalte innlegg

Gjest en fordel?

En bekjent av meg fortalte gledesstrålende at hennes datter har fått plass på en skole med bare 12 elever. Hun skal begynne i august.

Det er 4 elever i hver klasse.

Mamma'n mente at det kom til å bli så trygt og godt, og elevene kommer ikke til å måtte slåss for lærernes oppmerksomhet.

Synes ikke det høres spesielt flott ut i det hele tatt, jeg.

Lurer på om det er jeg som har "smak" utenom det vanlige...

Hadde dere mer enn gjerne sendt barna deres til en så liten skole?

De hadde valget mellom denne skolen og en "normal" skole.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/225487-begynne-p%C3%A5-skole-med-bare-12-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke se noen store fordeler med det. De vil få veldig få barn å spille på.

Tenker litt på prosjektoppgaver, gym og musikk.

Datteren min er i en klasse med bare 13 elever, og de slår seg ofte sammen med klassen over når de skal ha utedager med forskjellige prosjekter o.l.

Hilsen

Den eldste sønnen min gikk på en slik skole i 1,5 år.

Det var den beste skoleopplevelsen hans (er nå ferdig med vidergående).

Selv om jeg ser en god del ulemper med en så liten skole er det mange fordeler også.

For oss var det ikke noe valg den gangen. Idag hadde jeg ikke akkurat valgt en så liten skole i utgangspunktet hvis det var andre gode skoler i nærheten - men, hvis valget sto mellom en skole med veldig store klasser og en liten skole, hadde jeg valgt den lille skolen (oppfølgingen som barna får i starten av skolekarrieren sin er velidg viktig).

Jeg er lærer selv.

Det er helt klart mange fordeler med å gå på en liten skole fremfor en stor. Man blir ikke bare en i mengden, men en veldig viktig person. Som hun også påpeker, læreren har virkelig tid til hver enkelt elev, og det er lettere å ta tak i eventuelle problemer.

Ulempen er jo hvis barnet ikke passer inn i elevmassen som er på skolen fra før. Da er det vanskeligere å finne venner.

Men akkurat det behøver jo ikke å være så lett på en skole med mange hundre elever heller...

Jeg er kjempeglad for at vi hører til en skolekrets der skolen er ganske liten.

Det er max 2 klasser på hvert trinn, og alle lærerene kjenner alle elevene og foreldrene ved navn og utseende.

Det er vanskelig å si hvordan dette vil slå ut for barnet ditt. Som noen andre sier så blir man helt avhengig av å finne kjemien med de få barna man går sammen med. Sjansen for at man skal finne noen man liker seg sammen med kan jo være større når elevmassen er større.

MEN: Så er det jo helt klart at det finnes mange fordeler da. Læreren har ikke så mange å fordele oppmerksomheten sin på, tilpasset undervisning har mulighet til å bli noe mer enn en fin formulering på papiret:-)

Regner med at dette er en skole der klassene går sammen (udelt?) med 1.-3. klasse. Elevene vil dermed få en helt annen mulighet til å bli kjent på tvers av klassetrinnene, i tillegg vil det komme helt naturlig at de eldste kan hjelpe de yngste og dermed få en god selvfølelse i forhold til alt de mestrer. De yngste blir på en god og trygg måte kjent med de "store" elevene og dette vil igjen skape trygghet.

Gikk selv på en slik skole i 1-3. klasse. I 4.klasse ble vi flyttet over til en større skole. Det viste seg at elever fra vår lille skole faglig sett lå foran de elevene vi kom sammen med i 4. klasse. Dette var jo ikke noen bombe, siden vi hadde fått _den_ oppfølginga. I min klasse var vi tre stykker, to jenter og en gutt. Hvor fantastisk det var for den ene gutten er jeg ikke helt sikker på, men vi jentene stortrivdes.

så det er uten tvil mange fordeler ved en slik skole, men det forutsetter at barnet får venner og glir naturlig inn i miljøet på skolen. I tillegg så blir man jo veldig læreravhengig, siden det stort sett blir slik at en lærer har alle fagene for 1. - 3. klasse.

Annonse

Fordeler og ulemper er det med alle skoleslag; store og små.

Jeg er lærer på en barneskole med 101 "dalmatinere", og det er 1 gruppe pr. trinn. Jeg kjenner alle elevene, foreldre og besteforeldre, og det er en klar fordel med tanke på å "forstå" elevene.

Men samtidig er det et poeng, som mange skriver her, at det blir færre unger "å spille" på.

I en av våre klasser er det 2 jenter, som ikke har kjemi i det hele tatt. De går greit overens i skoletida, men søker seg gjerne nedover i trinnene for venner utenom skoletid.

Men det er også klart at med f.eks 8 elever (som jeg har kjennskap til), blir det atskillig bedre tid på hver enkelt, enn i en klasse med over 20 elever.

Men som sagt; om det er en fordel eller ikke, er det bare barnet selv som kan si noe om. Faller man utenom den store massen på små skoler, kan nok tlværelsen bli et helv....

Og dette kan jo variere fra år til år! Neste år hos oss begynenr det 6 små 1.klassinger, og da blir elevtallet på skolen på 96. Det er ganske sterkt! vi har jo elever som det går 1/2 av på dusinet, også!;-(

Gjest dobba

På vår skole er det mange barn. Og i klasseværelset tilbringer opptil 25 elever seg til daglig. Det er to grupper som er slått i sammen veldig mye.

Det er mange ulemper med mange barn. Det blir utrolig mye støy og uro i klassen. Det er ofte mitt barn kommer hjem med hodepine for det har vært mye bråk. Og det er hovedsakelig guttene som bråker. Når de er mange i sammen egger de hverandre opp.

Pga. av bråket må lærerne konsentrere seg mye for å holde disse elevene mest mulig rolige. Dermed vil de stille elevene få mindre hjelp og oppmerksomhet.

Det holdes fokus på problemene og foreldre vet om det. Men foreldrene får ikke sine urolige barn til sitte noe mer stille så man er like langt.

Fordelen er at det er mange barn å leke med i friminuttene, men også her viser det seg at plaging og gjengmentalitet viser seg av og til.

Jeg ser for meg at en liten skole vil få mer samhold i klassen og ro i timene. Færre barn samarbeider bedre og får all den oppmerksomhet som de fortjener i timene. Når de er få elever kan de også være med på forskjellige ting utenfor skolen. Lettere å dra med 8 barn enn 20 barn f.eks.

Plaging oppdages lettere og kan muligens komme på dagsorden i en helt annen setting.

Foreldre blir mer sammensveisa når de ikke har så mange å bli kjent med. Og felles aktiviteter utenfor skoletid blir også da lettere å få til.

Når jeg var barn så var vi også mange i klassen på den tiden, men respekten for lærerne var mye høyere dengang enn nå for tiden. Dermed hadde vi bare en liten klikk på 2-3 elever som var umulige. Det sier seg selv at det var lettere å holde styr på.

Nei. Jeg kan nesten bare se positive fordeler med å være få elever på skole i småskolealder. Og hadde jeg hatt mulighet så ville jeg ha byttet skole til en slik.

Gjest efoll

Det ideelle er vel en noe større skole, slik at barna kan velge seg venner. Kanskje 12 elever i klassen hadde vært optimalt? Ikke vet jeg.

I min jentes klasse er det 28 elever. Jeg gruer meg til neste år, for da mister de en lærer. 1 lærer og 28 unger er ikke det ideelle, i hvert fall.

Gjest Baby2006

Det ideelle er vel en noe større skole, slik at barna kan velge seg venner. Kanskje 12 elever i klassen hadde vært optimalt? Ikke vet jeg.

I min jentes klasse er det 28 elever. Jeg gruer meg til neste år, for da mister de en lærer. 1 lærer og 28 unger er ikke det ideelle, i hvert fall.

Klassen min sønn er i er det 12 gutar.Han går i 1. klasse!! Til saman på heile skulen er det 350 elevar. Eg synes dette er supert :-)

Rhea Silvia

Jeg tror ikke jeg ville valgt en så liten skole. Jeg er derimot fornøyd med størrelsen på vår skole, med litt under 100 elever og bare 13 i førsteklassa. Det er rene luksusen!

I fjor ble en skole med under 20 elever lagt ned, og de fleste foreldrene er glade for det nå!

Det er helt klart mange fordeler med å gå på en liten skole fremfor en stor. Man blir ikke bare en i mengden, men en veldig viktig person. Som hun også påpeker, læreren har virkelig tid til hver enkelt elev, og det er lettere å ta tak i eventuelle problemer.

Ulempen er jo hvis barnet ikke passer inn i elevmassen som er på skolen fra før. Da er det vanskeligere å finne venner.

Men akkurat det behøver jo ikke å være så lett på en skole med mange hundre elever heller...

Jeg er kjempeglad for at vi hører til en skolekrets der skolen er ganske liten.

Det er max 2 klasser på hvert trinn, og alle lærerene kjenner alle elevene og foreldrene ved navn og utseende.

Ikke så veldig liten. Her er vi glad for å slippe klassetrinn som må gå sammen.

Ikke så veldig liten. Her er vi glad for å slippe klassetrinn som må gå sammen.

Jeg vet at skolen "vår" ikke er så veldig liten. Men den er liten i forhold til de andre skolene i byen her. Og den er liten i forhold til mange andre skoler.

Men selvsagt vet jeg det er mange skoler som er myyye mindre.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...