Gå til innhold

Hvilken åpningstid vil du ha?

Anbefalte innlegg

Ja, det betyr det i praksis :)

Det er fordi det er andre krav til barnehager enn familiebarnehager. Rent arealmessig oppfyller jeg det, men jeg har ikke ventilasjonsanlegg, og det har jeg heller ikke økonomi til å installere, dermed når jeg ikke luftkravet som stilles til barnehage. Det kravet kan ikke nås uten anlegg.

Dessuten må man binde seg til ti års drift med barnehage, og det stilles andre krav til pedagogtettheten. Da må det være en pedagog per 9 barn - på fulltid. Og det blir for dyrt uten ekstra tilskudd. Det ekstra tilskuddet får jeg ikke fordi jeg allerede eier huset, og ikke skal bygge nytt.

I tillegg til skal personalet ha et ekstra pauserom, og det har jeg ikke.

Men - dersom jeg har to familiebarnehager, så holder jeg alle krav og vel så det. Ligger godt over faktisk - så da gjør jeg heller det.

Egentlig er det et krav om HELT separat drift, men jeg ser ingen grunn til at to familiebarnehager ikke kan samarbeide om goder. Jeg har vanskelig for å tro at noen skal komme og "ta" meg for det.

Men de ansatte må væare ansatt i hver sin barnehage, barna må være registrert i hver sin barnehage, to regnskap, osv.

Det skal ikke være så lett å forholde seg til byråkratiet skjønner du :)

Hadde jeg nådd kravene til barnehage, så hadde jeg fått inntil 50.000 i "gave" per plass jeg oppretter, bare fordi jeg lager barnehage. For meg ville det si en million i ekstra inntekter som jeg kunne gjort MYE med. Men, siden jeg ikke får til det, så blir det heller ikke noe ekstra tilskudd, og jeg må finansiere all utbedring og tilrettelegging selv.

Jeeezz!

At ting ikke skal være enkelt visste vi jo fra før av, men dette er jo helt latterlig. Jeg skjønner at inneklima er viktig, den er jeg med på, men er det bare viktig for barn i barnehage og ikke for de i familiebarnehage? Det faller jo på sin egen urimelighet, men dette er du sikkert enig med meg i.

Uansett så syns jeg det er skikkelig bra at du gidder å lage barnehage, og det virker som du seriøst er intressert også. Dette er din "eneste" jobb ikke sant? Å administrere alt med ansatte og annet drittarbeide :) eller har barnehagen et styre som driver med den slags?

Jeg er supernysgjerrig fordi vi sannsynligvis flytter i løpet av sommeren, og jeg er ønsket i styret i barnehagen personalansvarlig. Det har jeg ikke spesielt lyst til, men om det er det som må til for å få plassen så må jeg jo bare.

Styret i bhg sier at personalansvaret ikke vil ta særlig mye tid utenom i august hvor det er intervjuer av nye ansatte. Ellers er det en 10% jobb, som jeg selvsagt ikke får betalt for, men jeg betaler 75 % av det plassen egentlig koster.

Jeg syns det høres suspekt ut, hva tror du? Denne bhg har 18 barn og 4 ansatte pluss en vikar.

Fortsetter under...

• Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

15

• Klara Q

7

• Velouria

6

• fei1365380229

3

Gjest Persille

Jeeezz!

At ting ikke skal være enkelt visste vi jo fra før av, men dette er jo helt latterlig. Jeg skjønner at inneklima er viktig, den er jeg med på, men er det bare viktig for barn i barnehage og ikke for de i familiebarnehage? Det faller jo på sin egen urimelighet, men dette er du sikkert enig med meg i.

Uansett så syns jeg det er skikkelig bra at du gidder å lage barnehage, og det virker som du seriøst er intressert også. Dette er din "eneste" jobb ikke sant? Å administrere alt med ansatte og annet drittarbeide :) eller har barnehagen et styre som driver med den slags?

Jeg er supernysgjerrig fordi vi sannsynligvis flytter i løpet av sommeren, og jeg er ønsket i styret i barnehagen personalansvarlig. Det har jeg ikke spesielt lyst til, men om det er det som må til for å få plassen så må jeg jo bare.

Styret i bhg sier at personalansvaret ikke vil ta særlig mye tid utenom i august hvor det er intervjuer av nye ansatte. Ellers er det en 10% jobb, som jeg selvsagt ikke får betalt for, men jeg betaler 75 % av det plassen egentlig koster.

Jeg syns det høres suspekt ut, hva tror du? Denne bhg har 18 barn og 4 ansatte pluss en vikar.

"Jeg skjønner at inneklima er viktig, den er jeg med på, men er det bare viktig for barn i barnehage og ikke for de i familiebarnehage? "

Altså - barnehage er en arbeidsplass, familiebarnehage er et hjem. Man trenger f.eks ikke være underlagt arbeidstilsynets regler i samme grad. En arbeidsplass skal ha radonmåling, luftkvalitet, et visst lysnivå osv - det kan man ikke forvente av et hjem. I prinsipp var jo familiebarnehage tiltenkt som et alternativ til dagmamma, at man i sitt eget hjem hadde sine egne to barn, og to til - og fikk statsstøtte og tilgang til pedagog. Men så har det utviklet seg, og nå er altså skillet nesten utvisket, med unntak av kravene.

I bydelen min er det 65 familiebarnehager, det sier seg selv at vi er ganske dominante da. Men det sier seg også selv at barnehagedekningen er altfor dårlig, og at vi dermed "slipper unna" med ting de kanskje ikke ville godtatt andre steder.

Jeg mener man skal stille relativt like krav til både barnehager og familiebarnehager, men det er forskjell på et arbeidssted og et hjem, og det er vanskelig å gjøre noe med.

"Uansett så syns jeg det er skikkelig bra at du gidder å lage barnehage, og det virker som du seriøst er intressert også."

Tusen takk :)

Jeg er interessert, jeg synes det er moro, enormt lærerikt, man får en sjanse til å bli kjent med seg selv og andre på en annen måte, dette er jo ingen vanlig butikk med vanlige kunder. Og så er det kjempeslitsomt selvfølgelig, men verdt det så langt ihvertfall :)

"Dette er din "eneste" jobb ikke sant? Å administrere alt med ansatte og annet drittarbeide :) eller har barnehagen et styre som driver med den slags?"

Nei, det er ikke min eneste jobb. Jeg jobber full tid i en helt annen bransje. Jeg startet med dette fordi jeg ikke fikk plass til mitt eget barn noe annet sted, og så ble jeg litt bitt av basillen. Nå har jeg et så nært forhold til foreldrene "mine" at jeg ikke har hjerte til å ikke å fortsette, selv om det blir litt mye innimellom.

Men vi har ikke noe styre eller noe, det er et enkeltmannsforetak som jeg administrerer alene.

Jeg er bare 26, og har aldri vært noe annet enn arbeidstaker før jeg startet med dette - så jeg har lært ekstremt mye det siste året. Og det er nyttig erfaring jeg tar med videre!

"Jeg er supernysgjerrig fordi vi sannsynligvis flytter i løpet av sommeren, og jeg er ønsket i styret i barnehagen personalansvarlig. Det har jeg ikke spesielt lyst til, men om det er det som må til for å få plassen så må jeg jo bare."

Det er vel den minst takknemlige jobben vil jeg tro. Jeg kan legge ut i det vide og det brede om alle mulige problemer, for det er på en måte de som preger hverdagen. Når man ikke har noen problemer går alt på skinner, og man merker ikke noe til det :)

Men; før du begir deg inn på det bør du sitte med noe erfaring på området. Det er nok av fallgruver, og du bør prøve å unngå de verste. Ikke bare for barnehagens del, men også for de ansattes del. Det er veldig enkelt å gjøre en bitteliten feil som fort kan koste veldig mye. Og du skal ha ganske sterk psyke for å irettesette og korrigere folk, det er mye lettere å rose.

"Styret i bhg sier at personalansvaret ikke vil ta særlig mye tid utenom i august hvor det er intervjuer av nye ansatte."

Det er feil. Det er det som er mest krevende faktisk. Hver gang noen er syk må du skaffe vikar, når noen gjør en dårlig jobb må du gjøre noe med det, når noen slutter må du finne en ny, hvem intervjuer? Hvem sier opp? Hvem har det formelle ansvaret? Jeg tror ikke jeg hadde gått på den jobben uten erfaring, og uten mentalkapasitet til å utføre den.

Utfordringen med en slik jobb er å se de ansatte som ressurser hele veien, og ikke som problemskapere. For det er på en måte slik det blir, de har/er/utgjør et problem - du får mer jobb. Når alt er perfekt merker du ikke noe til det, dermed blir det negative gjerne dominerende, og det må man være obs på!

"Ellers er det en 10% jobb, som jeg selvsagt ikke får betalt for, men jeg betaler 75 % av det plassen egentlig koster."

Forsåvidt en grei løsning. Jeg skulle vel hatt 100% rabatt for 10% stilling - det er jo en halv dag i uken, to dager i mnd - det utgjør mer enn noen skarve hundrelapper. Og du må påberegne deg mer arbeid dersom det er behov for det, du kan jo ikke vente med å finne vikarer eller erstatninger f.eks.

"Jeg syns det høres suspekt ut, hva tror du?"

Jeg synes også det :)

Annonse

Gjest Thekla84

Jeg jobber i barnehage selv og ser at noen foreldre begynner klokken 07.00 om morgenen og noen som slutter 17.00. Da kunne det gjerne vært gunstig med 06.45 til 17.15 gjerne så de kan komme seg til og fra jobb i rett tid, selv om det kan bli lange dager for personalet også :)

Gjest Persille

jeg ville hatt fra 07.15 til 16.45.

Gratulerer med ny barnehage på gang!:) Artig!

Har du anket avgjørelsen på saken din forresten?

Jada - har anket :)

Og saken er i omløp hos departementet, så jeg håper de tar tak i det... Kunne trengt litt politisk hjelp nå.

Jeg ville ønsket meg ca 30 timer i uken som jeg kunne disponer ganske fritt mellom klokken 800 og 2030 samt 9-1830 lørdag.

Drøm søtt...

Men mer realistisk ville jeg satt veldig stor pris på å ha fleksibilitet i forhold til i forhold til levering og henting. Vi kan 5 ganger i året ha behov for å levere tidligere eller hente senere. Da synes jeg det er ganske kiip av barnehage/SFO å blånekte og flekse tidene all den tid de har åpent. På SFO har de også et system som gjør det umulig for oss å benytte mer enn 3/4 av den tiden vi betaler for.

mvh

Annonse

Nei, altså - du må se hele driften komplett her.

De ansatte har krav på fire ukers ferie - sånn er det.

Med én bhg må jeg da stenge i fire uker for å få til det.

Men; siden jeg har to kan den ene bhg ta ferie først, den andre etterpå - og overlappe litt. I tillegg kan halvparten av de ansatte få ferie i påsken, og den andre halvparten julen - man må velge. Det fordrer at barna også tar fri enten jul eller påske.

I tillegg er barnehagebarn pålagt fire ukers ferie - og det er min jobb å påse at de får det.

Av de lovpålagte 4 ukene må vel tre uker være sammenhengende.

Akkurat det kan du sørge for helt uten å stenge barnehagen.

mvh

Så er det kanskje flere byer her i landet som ligger i en trang dal med plass til bare en hovedgate og en sidegate bokstavelig talt....

mvh

Det er det sikkert. Men jeg bor ved kysten, jeg! Og vi har bittelitt mer enn to gater. Er du fra Rjukan, kanskje?

:)

Ok.

Men tror du ikke deres situasjon er relativt uvanlig? Vi åpner 7.30 i dag, likevel er det sjelden noen er der før rundt 7.45/8.00...

Det høres ikke uvanlig ut i det hele tatt. Helsepersonell, sjåfører f.eks. Det uvanlige er vel heller at barnehagene tenker ut over 8-16 arbeidsdag.

mvh

Gjest efoll

07.00 -17.00

Men jeg ville hatt en regel om at barna ikke fikk være der mer enn 9 timer. Altså, hvis du leverer kl. 0700, må barnet gå hjem kl. 16. 7.30: gå hjem kl. 16.30

Slik er det i en kommunal barnehage i nærheten, synes det er fornuftig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...