mumitrollet Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Jeje - leier firma tenker jeg... Først må jeg få pris på gjerde og planering, så skal det handles lekestativer - og så må alle foreldre inn og beise, skru og spikre Litt dugnad får de tåle! Hvordan får du foreldrene til å gjøre dugnad? 0 Siter
Klara Q Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 ;-) Nå går det bilvei ut derfra så du må nok se flere steder. Men det er et utmerket utgangspunkt for å komme seg på vidda med ski på beina. Jeg er ute på viddene ganske ofte... mvh Det har jeg hatt så lyst til så lenge! Heldig du er som har vidda rett utenfor døra! 0 Siter
PieLill Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Det har jeg hatt så lyst til så lenge! Heldig du er som har vidda rett utenfor døra! Snarere inne i hodet... Når den slipper ut forviller jeg meg ut på viddene... omtrent som diskusjonen vår. ;-) mvh 0 Siter
Luska Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 0700 - 1700. Det ville dekke de flestes behov i forhold til arbeidstider, samt at man en gang i blant har mulighet til å rekke butikken eller andre ærend etter jobben. 0 Siter
Velouria Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 "Jeg skjønner at inneklima er viktig, den er jeg med på, men er det bare viktig for barn i barnehage og ikke for de i familiebarnehage? " Altså - barnehage er en arbeidsplass, familiebarnehage er et hjem. Man trenger f.eks ikke være underlagt arbeidstilsynets regler i samme grad. En arbeidsplass skal ha radonmåling, luftkvalitet, et visst lysnivå osv - det kan man ikke forvente av et hjem. I prinsipp var jo familiebarnehage tiltenkt som et alternativ til dagmamma, at man i sitt eget hjem hadde sine egne to barn, og to til - og fikk statsstøtte og tilgang til pedagog. Men så har det utviklet seg, og nå er altså skillet nesten utvisket, med unntak av kravene. I bydelen min er det 65 familiebarnehager, det sier seg selv at vi er ganske dominante da. Men det sier seg også selv at barnehagedekningen er altfor dårlig, og at vi dermed "slipper unna" med ting de kanskje ikke ville godtatt andre steder. Jeg mener man skal stille relativt like krav til både barnehager og familiebarnehager, men det er forskjell på et arbeidssted og et hjem, og det er vanskelig å gjøre noe med. "Uansett så syns jeg det er skikkelig bra at du gidder å lage barnehage, og det virker som du seriøst er intressert også." Tusen takk Jeg er interessert, jeg synes det er moro, enormt lærerikt, man får en sjanse til å bli kjent med seg selv og andre på en annen måte, dette er jo ingen vanlig butikk med vanlige kunder. Og så er det kjempeslitsomt selvfølgelig, men verdt det så langt ihvertfall "Dette er din "eneste" jobb ikke sant? Å administrere alt med ansatte og annet drittarbeide eller har barnehagen et styre som driver med den slags?" Nei, det er ikke min eneste jobb. Jeg jobber full tid i en helt annen bransje. Jeg startet med dette fordi jeg ikke fikk plass til mitt eget barn noe annet sted, og så ble jeg litt bitt av basillen. Nå har jeg et så nært forhold til foreldrene "mine" at jeg ikke har hjerte til å ikke å fortsette, selv om det blir litt mye innimellom. Men vi har ikke noe styre eller noe, det er et enkeltmannsforetak som jeg administrerer alene. Jeg er bare 26, og har aldri vært noe annet enn arbeidstaker før jeg startet med dette - så jeg har lært ekstremt mye det siste året. Og det er nyttig erfaring jeg tar med videre! "Jeg er supernysgjerrig fordi vi sannsynligvis flytter i løpet av sommeren, og jeg er ønsket i styret i barnehagen personalansvarlig. Det har jeg ikke spesielt lyst til, men om det er det som må til for å få plassen så må jeg jo bare." Det er vel den minst takknemlige jobben vil jeg tro. Jeg kan legge ut i det vide og det brede om alle mulige problemer, for det er på en måte de som preger hverdagen. Når man ikke har noen problemer går alt på skinner, og man merker ikke noe til det Men; før du begir deg inn på det bør du sitte med noe erfaring på området. Det er nok av fallgruver, og du bør prøve å unngå de verste. Ikke bare for barnehagens del, men også for de ansattes del. Det er veldig enkelt å gjøre en bitteliten feil som fort kan koste veldig mye. Og du skal ha ganske sterk psyke for å irettesette og korrigere folk, det er mye lettere å rose. "Styret i bhg sier at personalansvaret ikke vil ta særlig mye tid utenom i august hvor det er intervjuer av nye ansatte." Det er feil. Det er det som er mest krevende faktisk. Hver gang noen er syk må du skaffe vikar, når noen gjør en dårlig jobb må du gjøre noe med det, når noen slutter må du finne en ny, hvem intervjuer? Hvem sier opp? Hvem har det formelle ansvaret? Jeg tror ikke jeg hadde gått på den jobben uten erfaring, og uten mentalkapasitet til å utføre den. Utfordringen med en slik jobb er å se de ansatte som ressurser hele veien, og ikke som problemskapere. For det er på en måte slik det blir, de har/er/utgjør et problem - du får mer jobb. Når alt er perfekt merker du ikke noe til det, dermed blir det negative gjerne dominerende, og det må man være obs på! "Ellers er det en 10% jobb, som jeg selvsagt ikke får betalt for, men jeg betaler 75 % av det plassen egentlig koster." Forsåvidt en grei løsning. Jeg skulle vel hatt 100% rabatt for 10% stilling - det er jo en halv dag i uken, to dager i mnd - det utgjør mer enn noen skarve hundrelapper. Og du må påberegne deg mer arbeid dersom det er behov for det, du kan jo ikke vente med å finne vikarer eller erstatninger f.eks. "Jeg syns det høres suspekt ut, hva tror du?" Jeg synes også det Tusen takk for at du gidder å svare, dette er et godt grunnlag for meg og forhandle ut fra. Personalansvar har jeg hatt i tidligere jobber, så dette med kritikk good and/or bad er ikke noe problem. Jeg er ganske flink til å gi konstruktiv kritikk så det bekymrer meg lite. Det som bekymrer meg er selvsagt hvor liten stilling de tror dette er. Thanx a bunch og lykke til med den nye barnehagen. 0 Siter
Gjest neofix Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Ok. Men tror du ikke deres situasjon er relativt uvanlig? Vi åpner 7.30 i dag, likevel er det sjelden noen er der før rundt 7.45/8.00... Nei, jeg tror ikke det er uvanlig. Vet om mange som har barn i barnehager som åpner 07:30 som syns det er et stort problem å få levert, i allefall enkelte dager i uka. Mange begynner på jobb klokka 7, og må rekke å få levert før det. I vår barnehage er det ofte 5-6 unger på plass 07:15 på den ene avdelingen, og der blir ungene oftest hentet igjen før klokka 16. På den andre avdelingen hender det at førstemann ikke kommer før klokka 8, men til gjengjeld kan det være 4-5 unger igjen klokka 16:45. Så nei, jeg tror ikke dette er så spesielt. Det er ikke alle, ikke en gang flertallet, som jobber 8-16. I handel og service begynner folk ofte 9 og 10 på jobb, og jobber dertil lengre. I mye industri og den slags begynner de klokka 7. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Jeg ville ønsket meg ca 30 timer i uken som jeg kunne disponer ganske fritt mellom klokken 800 og 2030 samt 9-1830 lørdag. Drøm søtt... Men mer realistisk ville jeg satt veldig stor pris på å ha fleksibilitet i forhold til i forhold til levering og henting. Vi kan 5 ganger i året ha behov for å levere tidligere eller hente senere. Da synes jeg det er ganske kiip av barnehage/SFO å blånekte og flekse tidene all den tid de har åpent. På SFO har de også et system som gjør det umulig for oss å benytte mer enn 3/4 av den tiden vi betaler for. mvh Jeg har bare fulle plasser, så hod meg betaler du én sum, og kan være fra vi låser opp til vi stenger. Spørsmålet er egentlig når det skal være? Det ser ut til at 07.30 til 17.00 dekker de aller flestes behov ganske godt. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Jeg ville ønsket meg ca 30 timer i uken som jeg kunne disponer ganske fritt mellom klokken 800 og 2030 samt 9-1830 lørdag. Drøm søtt... Men mer realistisk ville jeg satt veldig stor pris på å ha fleksibilitet i forhold til i forhold til levering og henting. Vi kan 5 ganger i året ha behov for å levere tidligere eller hente senere. Da synes jeg det er ganske kiip av barnehage/SFO å blånekte og flekse tidene all den tid de har åpent. På SFO har de også et system som gjør det umulig for oss å benytte mer enn 3/4 av den tiden vi betaler for. mvh Kom på en ting til Jeg er ikke fremmed for å tilby åpen bhg en ettermiddag/kveld i uken - så må man skrive seg på liste senest dagen i forveien dersom man ønsker det. For maks fire barn feks... Det trenger egentlig ikke koste noe særlig, all den tid man antagelig kan stenge en time tidligere på fredager f.eks - eller at det koster en femtilapp eller noe da, en symbolsk sum. 0 Siter
emin Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 07:00-20:30, med max oppholdstid 9 timer pr. dag. Ideelt for oss som jobber skift. Sånn som det er i dag så er vi avhengig av slekt eller venner som kan hente de dagene der det skjærer seg når både jeg og mannen har jobb til etter barnehagens stengetid. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Hvordan får du foreldrene til å gjøre dugnad? Jeg spør dem bare? Jeg skriver en mail; Den og den datoen er det dugnad, følgende skal gjøres (lister opp), jeg har sånt utstyr men mangler slikt utstyr. Man er som vanlig ikke pliktig til å stille, dugnad er basert på frivillig og gratis innsats - men vi håper at så mange som mulig har anledning til å stille. Jo flere vi er, jo mer får vi gjort - og det er for våre barn vi gjør innsatsen. --- Alle pleier å møte, og de som ikke gjør det sender alltid lange beklagelsesmail og tilbyr seg andre ting i stedet. Eller tilbyr seg å utføre en av tingene på listen en annen dag... Og så holder jeg kaffe, te & mineralvann, pluss hjemmebakte boller, vafler eller lignende. Men, jeg tar det alltid to ettermiddager, aldri en helg. Da er det flere som kan stille, og det ødelegger ikke fritiden på samme måte. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Av de lovpålagte 4 ukene må vel tre uker være sammenhengende. Akkurat det kan du sørge for helt uten å stenge barnehagen. mvh Jada - men det er billigst og mest praktisk at barn og voksne har fri samtidig. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Tusen takk for at du gidder å svare, dette er et godt grunnlag for meg og forhandle ut fra. Personalansvar har jeg hatt i tidligere jobber, så dette med kritikk good and/or bad er ikke noe problem. Jeg er ganske flink til å gi konstruktiv kritikk så det bekymrer meg lite. Det som bekymrer meg er selvsagt hvor liten stilling de tror dette er. Thanx a bunch og lykke til med den nye barnehagen. Takk takk - og lykke til du også! 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 07:00-20:30, med max oppholdstid 9 timer pr. dag. Ideelt for oss som jobber skift. Sånn som det er i dag så er vi avhengig av slekt eller venner som kan hente de dagene der det skjærer seg når både jeg og mannen har jobb til etter barnehagens stengetid. Det blir nok i lengste laget tror jeg, har ikke nok folk til å dekke opp de timene... Men jeg har tenkt på det faktisk - å ha åpent til 19.00. Har stort sett bare barn under tre år, så senere enn det er ikke aktuelt uansett, da er det jo natten. 0 Siter
PieLill Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Jada - men det er billigst og mest praktisk at barn og voksne har fri samtidig. Ja, spesielt for familiene... ;-) mvh 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Ja, spesielt for familiene... ;-) mvh 0 Siter
PieLill Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Jeg har bare fulle plasser, så hod meg betaler du én sum, og kan være fra vi låser opp til vi stenger. Spørsmålet er egentlig når det skal være? Det ser ut til at 07.30 til 17.00 dekker de aller flestes behov ganske godt. Det dekker ikke behovet til f.eks. sykehusansatte og heller ikke til folk som jobber i butikk. Jeg kunne tenke meg åpningstider fra 0630 til f.eks. 19.30 og så kunne man velge når man ville benytte sin tid i barnehagen innenfor dette. Men da snakker vi nok drømmer - og en langt større barnehage. Samtidig kunne man utnyttet lokalene og personalets arbeidstid mye bedre om man kunne fylle opp barnehagen fra morgen til kveld. mvh 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Det dekker ikke behovet til f.eks. sykehusansatte og heller ikke til folk som jobber i butikk. Jeg kunne tenke meg åpningstider fra 0630 til f.eks. 19.30 og så kunne man velge når man ville benytte sin tid i barnehagen innenfor dette. Men da snakker vi nok drømmer - og en langt større barnehage. Samtidig kunne man utnyttet lokalene og personalets arbeidstid mye bedre om man kunne fylle opp barnehagen fra morgen til kveld. mvh "Jeg kunne tenke meg åpningstider fra 0630 til f.eks. 19.30 og så kunne man velge når man ville benytte sin tid i barnehagen innenfor dette. Men da snakker vi nok drømmer - og en langt større barnehage." Helt riktig "Samtidig kunne man utnyttet lokalene og personalets arbeidstid mye bedre om man kunne fylle opp barnehagen fra morgen til kveld." Men det er dessverre ikke mulig. Man har bare lov til å ha ett sett barn, man kan ikke ha to barn på én plass - selv om de ikke er der samtidig. Med andre ord, man kan ikke ha en dag-gruppe og en kveldsgruppe - og samtidig full dekning hele tiden. 0 Siter
PieLill Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 "Jeg kunne tenke meg åpningstider fra 0630 til f.eks. 19.30 og så kunne man velge når man ville benytte sin tid i barnehagen innenfor dette. Men da snakker vi nok drømmer - og en langt større barnehage." Helt riktig "Samtidig kunne man utnyttet lokalene og personalets arbeidstid mye bedre om man kunne fylle opp barnehagen fra morgen til kveld." Men det er dessverre ikke mulig. Man har bare lov til å ha ett sett barn, man kan ikke ha to barn på én plass - selv om de ikke er der samtidig. Med andre ord, man kan ikke ha en dag-gruppe og en kveldsgruppe - og samtidig full dekning hele tiden. Så altså om personalet har lovlige arbeidstider og arbeidsforhold. Om det enkelte barn er innenfor sine max ni timer per dag. Om kravene til hygiene, antall personal per barn og kvadratmeter per barn til et hvert tidspunkt på dagen er overholdt. Om alt er i skjønneste orden hele tiden, vil det like vel ikke være lov med en slik utnyttelse av lokaler og personalresurser? mvh 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Så altså om personalet har lovlige arbeidstider og arbeidsforhold. Om det enkelte barn er innenfor sine max ni timer per dag. Om kravene til hygiene, antall personal per barn og kvadratmeter per barn til et hvert tidspunkt på dagen er overholdt. Om alt er i skjønneste orden hele tiden, vil det like vel ikke være lov med en slik utnyttelse av lokaler og personalresurser? mvh Ettersom jeg har skjønt - nei. Jeg har lov til å ha 8 barn i min barnehage, alternativt 8 heltidsplasser. Det vil si at jeg kan godt ha 16 barn med 50% plass. Men; jeg kan ikke ha en gruppe på 8 100% barn fra 07.00 til 16.00 og så en gruppe på 8 100% bar til fra 16.00 til 24.00 f.eks - selv om jeg har dobbelt så mange ansatte. Forøvrig er jo uteområdet MYE større enn inneområdet (800m2/80m2) så jeg kunne hatt en utebarnehage der også - men det er heller ikke lov. Det er maks åtte barn (inntil ti dersom majoriteten er over tre år), og støtten er 41 timer per uke. I og med at støtten kun dekker 8 timer per dag per barn - så er jo det mest gunstige for meg å holde oppe i kun 8 timer om dagen - men det er helt uholdbart. På ett barn tjener vi på én dag 400 kroner tilsammen (støtte og foreldre) det vil si 3.200 kroner, og det kommer man egentlig ikke så veldig langt med... Det ville jo være økonomisk lurere slik du beskriver, husleien per barn blir jo dermed i snitt lavere f.eks - men det er altså ikke lov... Men; jeg står selvfølgelig fritt til å tilby en barnepasstjeneste, hvor foreldrene kan betale per time. En ansatt skal ha ca 150 kroner per time på kvelden, så med minst to barn til 100 kroner timen hadde det gått fint. Men ville du betalt for det? Altså vanlig åpningstid til 17.00 f.eks - og så 100 kroner timen for hver time du bruker utover det, frem til kl. 21, og 170 kroner timen fra 21 til 24. F.eks 0 Siter
PieLill Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Ettersom jeg har skjønt - nei. Jeg har lov til å ha 8 barn i min barnehage, alternativt 8 heltidsplasser. Det vil si at jeg kan godt ha 16 barn med 50% plass. Men; jeg kan ikke ha en gruppe på 8 100% barn fra 07.00 til 16.00 og så en gruppe på 8 100% bar til fra 16.00 til 24.00 f.eks - selv om jeg har dobbelt så mange ansatte. Forøvrig er jo uteområdet MYE større enn inneområdet (800m2/80m2) så jeg kunne hatt en utebarnehage der også - men det er heller ikke lov. Det er maks åtte barn (inntil ti dersom majoriteten er over tre år), og støtten er 41 timer per uke. I og med at støtten kun dekker 8 timer per dag per barn - så er jo det mest gunstige for meg å holde oppe i kun 8 timer om dagen - men det er helt uholdbart. På ett barn tjener vi på én dag 400 kroner tilsammen (støtte og foreldre) det vil si 3.200 kroner, og det kommer man egentlig ikke så veldig langt med... Det ville jo være økonomisk lurere slik du beskriver, husleien per barn blir jo dermed i snitt lavere f.eks - men det er altså ikke lov... Men; jeg står selvfølgelig fritt til å tilby en barnepasstjeneste, hvor foreldrene kan betale per time. En ansatt skal ha ca 150 kroner per time på kvelden, så med minst to barn til 100 kroner timen hadde det gått fint. Men ville du betalt for det? Altså vanlig åpningstid til 17.00 f.eks - og så 100 kroner timen for hver time du bruker utover det, frem til kl. 21, og 170 kroner timen fra 21 til 24. F.eks Din barnehage er godkjent for 8 plasser. Men det er vel ikke noe i veien for å søke om godkjenning for noe mer som f.eks. utvidede åpningstider og ditto utvidede antall plasser? Blir dette forresten familiebarnehage eller vanlig privat? mvh 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.