Gå til innhold

Hvitt belegg på tennene....

Anbefalte innlegg

Oppdaget at tulla på 2 år har et hvitt belegg på tennene. Har sett andre også som har det (voksne) - noen som vet hva det er og hva det kommer av?? Vi pusser tennene hver kveld og hun får fluortablett. Noen sier det er kalkmangel, men hun drikker mye melk og spiser en god del ost....

Noen som vet???

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/225507-hvitt-belegg-p%C3%A5-tennene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Du burde sjekke tennene på snuppa hos tannlege. Kan det være emaljefeil? Tannstein?

Ellers syns jeg du burde pusse tennene på jenta både morgen og kveld. Med tannpuss bare på kvelden er tennene ubeskyttet på dagtid uten en fluortannpuss om morgenen. Da får bakteriene skikkelig grobunn. Det hvite belegget som sees på tunga om morgenen er bakterier.. :S Ganske ille å tenke på hvor mange av dem det må være for at det skal bli synlig. Det samme gjelder belegg på tennene, det kan skyldes for sjelden tannpuss rett og slett.

Tror

Hver kveld? Holder ikke å pusse tennene en gang i døgnet.

Jeg har hørt at det er nok å pusse tennene godt på kvelden fram til de er 3 år, da bør man pusse om morgenen også. Slik har vi gjort med storebror, og han har feilfrie tenner (han er 5 år). Ingen hull og ingen hvite flekker.

Det ser ikke ut som "belegg" som kan pusses bort, det er hvite flekker i emaljen. Har som sagt sett det hos flere voksne, og tror ikke det har noe med for lite pussing å gjøre. Noen nevner at det kommer av for mye fluor, det har jeg mer tro på, men da må jeg vel snakke med en tannlege for å få bekreftet eller avkreftet om det er det som forårsaker flekkene.

Men takk for svar i alle fall :o)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...