Gå til innhold

Mobbing og utestenging

Anbefalte innlegg

Gjest fortvila mamma
Skrevet

Vi har informert klasseforstander at vår datter blir mobbet. Denne mobbingen går først og fremst ut på utestenging av vår datter blandt andre elever på skolen.

Lærer har lovet oss å gjøre noe med dette, altså sørge for at barna er høflige og behandler hverandre med respekt.

Derimot venner for vår datter kunne han ikke skaffe, h*n kunne ikke tvinge noen til å være sammen med henne, sa han.

Jeg mener at dette må være helt feil og at vår datter da fortsatt kommer til å bli utestengt.

Hva mener du?

Skrevet

Så trist å lese om datteren din.

Det er skolen/lærerens oppgave og sørge for at hun har noen å leke med. På vår datters skole har de en regel: ingen får lov til å si nei hvis en annen kommer og spør om de skal leke sammen. Dette har de jobbet mye med og det har gitt fine resultater. I dag har alle noen å leke med.

Skrevet

Det er lite læreren kan gjøre etter skoletid, men i timene kan han sette elevene i små grupper slik at de må samarbeide. Gjerne to og to som blir bedre kjent mens de arbeider.

Han kan også legge opp til felleslek i friminuttene, sende to og to på aktiviteter osv. I gymnastikktimene her går de ofte på tur i grupper og har ulike aktiviteter.

Jeg synes forøvrig læreren virker lite behjelpelig med mobbe/utestengningsproblemet når han svarer på den måten. Nesten som om han ikke tar det helt på alvor. Han skal ta det på alvor og følge med at alle har det bra på skolen. Hvis ikke ville jeg kontaktet rektor.

Gjest ennyr
Skrevet

Et slikt svar hadde jeg ikke godtatt. Han har selvsagt plikt til å gjøre alt han kan for å skaffe henne venner. Hvordan det skal gjøres bør en lærer vite bedre enn meg. Det bør de ha lært under sin utdannelse.

Gjest fortvila mamma
Skrevet

Så trist å lese om datteren din.

Det er skolen/lærerens oppgave og sørge for at hun har noen å leke med. På vår datters skole har de en regel: ingen får lov til å si nei hvis en annen kommer og spør om de skal leke sammen. Dette har de jobbet mye med og det har gitt fine resultater. I dag har alle noen å leke med.

Hun har noen få å leke med og det er enten yngre barn eller to på samme alder som også blir utestengt.

Disse to er ofte sammen med hverandre og ofte føler min datter at hun blir "femte hjul på vogna". De har også for barnslige interesser synes vår datter.

Dette indikerer for lærer at hun har noen å være sammen med, om hun har lyst. Jeg mener fortsatt at dette ikke er riktig.

fei1365380229
Skrevet

Som flere her skriver, det er lærerens ansvar at alle har noen å være sammen med på skolen og at folk oppfører seg ordentlig mot hverandre.

Når det gjelder hjemmesituasjonen så kan du selvfølgelig ikke kreve at læreren skal ordne opp i dette. Da må du prøve å få henne til å ha med noen hjem, være ute å leke med naboer osv.

Til og med på videregående føler vi et visst ansvar for dette.

Skrevet

Jeg husker selv at lærerne gjerne ba de snilleste elevene om å være med de uten venner, med det resultat at alle visste at dette var lærerskaffede venner og det stempelet satt lenge.

I timene vil det være lettere å plassere elever som ikke har så mange venner sammen med de snillere og unngå de som tydelig er de som utestenger.

Lærere kan ikke skaffe noen venner, det er helt umulig, men de kan forby mobbing og pålegge samarbeid i timene.

Håper det løser seg for dere!

Skrevet

Ta det opp med rektor / inspektør også, evt andre ved skolen - det er ikke alltid klasseforstander er riktig person. Vær aktiv forelder - sett deg inn i hva andre skoler gjør mht mobbing / finn forskning om mobbing etc.

Lykke til!

Skrevet

På vår skole har de blant annet jobbet med dette ved å i perioder la to og to ha "ansvaret" for hverandre i storefri. De har et gjensidig ansvar for at den andre har det OK og har noen å leke med, evt. at de leker sammen.

Læreren utpeker "parene" og rulerer på hvem som skal være sammen. Velger bevist og ikke sette to bestevenner sammen. Ungene lærer seg å inkludere og ta vare på hverandre. De oppdager også fra tid til annen en ny venn.

Det er bra at læreren ser din datters problem, men det virker som h*n har en noe passiv holdning.

Man trenger også å se på hva det er som gjør at jenta blir utestengt og jobbe med dette.

mvh

Skrevet

Jeg husker selv at lærerne gjerne ba de snilleste elevene om å være med de uten venner, med det resultat at alle visste at dette var lærerskaffede venner og det stempelet satt lenge.

I timene vil det være lettere å plassere elever som ikke har så mange venner sammen med de snillere og unngå de som tydelig er de som utestenger.

Lærere kan ikke skaffe noen venner, det er helt umulig, men de kan forby mobbing og pålegge samarbeid i timene.

Læreren kan ikke skaffe noen noen venner, men læreren kan gjøre mye for å påvirke og bearbeide holdningene og kulturen i elevgruppen. Det ansvaret bør læreren ta.

Har det utviklet seg en ukultur og guffen klikkdannelse, bør det innkalles til foreldermøte og tas grundig tak i fra både hjem og skole.

Når man grupperer elever bør man ikke bare tenke "snille" sammen med utstøtte. Det gjennomskues fort. Man bør heller tenke rullering med en hvis høyde for at noen bare ikke går godt sammen.

mvh

Gjest efoll
Skrevet

Jeg synes at vi kan kreve mer av lærerne enn som så. Vi må i hvert fall håpe og tro (og jobbe for) at barn som ikke har venner får hjelp av lærerne!

Gjest efoll
Skrevet

Skjønner godt at du er fortvilet. Selv hadde jeg ingen venner i barneskolen før jeg begynte i 3.klasse. Da var det (tror jeg) foreldrene mine og ei anna jentes foreldre, som snakket sammen. Jeg og denne jenta holdt så sammen hele skoletiden (til og med ut videregående).

Jeg synes at læreren høres sløv ut, jeg ville ikke latt med roe ned av en slikt svar. Hvis han ikke gjør noe med dette, kunne du kanskje kontaktet noen andre? ppt eller noe? Jeg vet ikke så mye om sånt.

Men å prøve å ta kontakt med foreldre i klassen, prøve å finne på noe sammen, kanskje?

Stå på; det kan være mye jobb (særlig følelsemessig), men du må ikke gi opp. Det er veldig viktig at barna har noen venner på skolen og i fritiden.

Siden jeg har vært i samme situasjon som liten, er jeg livredd for at datteren min skal få disse problemene, så jeg følger med (hønemor)!

Lykke til!

den opprinnelige m&m
Skrevet

Min sønn er veldig sjenert og tilbakeholden og har også vært mye alene. Læreren har gitt besekjd i storefri, f.eks. "i dag skal alle guttene leke Boksen går" o.l. for at alle skulle få være med. Det har vært veldig positivt. Han har også hatt et øye på gutten min i skolegården, og forsøkt å sette i gang leker som han kan være med på. Synes absolutt at læreren din kan være mere aktiv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...