Gå til innhold

Skal de få leke sammen

Anbefalte innlegg

Gjest Han er god på bunnen

Navnene jeg bruker er oppdiktet.

Vetle liker å leke sammen med Ronny. Sammen pleier de å finne på mye moro, blant annet rampestreker. Ronny er 1 år eldre enn Vetle. Han får Vetle til å gjøre gale ting som han vanligvis ikke gjør. Han sier Ronny truer han. Men han er jo med på det. (De har rotet og griset både inne og ute og ødelagt et vindu hos Ronny ++)

De fleste mener at Vetle ikke bør leke med Ronny, han har dårlig innflytelse på Vetle. Men Ronny har ingen andre venner, og de gjør ikke bare ugagn sammen.

Mammaen til Ronny er bekymret for sønnen sin som blir utredet for ADHD. Hun blir lei seg på sønnens vegne om han mister sin eneste venn. Vetle blir lei seg om han ikke får leke med Ronny. (Jeg har ikke diskutert med moren om at de ikke kan leke sammen)

Jeg er mammaen til Vetle. Jeg håper og tror barna kan slutte med strekene sine bare vi følger ekstra godt med og hjelper dem til å være kreativ på en mer positiv måte. Resten av familien min sier Ronny er et dårlig kompisemne. De er bare 7 og 8 år, og flesteparten roer seg med årene.

Ronny har problemer, og han får flere om han blir enda mer alene. Vetle har andre venner også. Jeg synes det har hjulpet å gi dem noen dager fra hverandre når de har funnet på gale ting. Begge får da konsekvenser. (Har avtalt det med moren)

Jeg synes dete er vanskelig, for jeg er jo redd min sønn blir blandet i ting han ikke ville gjort uten ronny. Og det kan jo bli et mønster.

ville dere latt barna deres være venn med Ronny?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/225584-skal-de-f%C3%A5-leke-sammen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når dere foreldre er så flinke og reflekterte så ville jeg latt dem leke sammen. Ditt barn kan lære mye av den andre gutten dersom dere er åpne på hva som er vanskelig. Det som etter hvert kan bli et annet problem, er at din gutt kanskje ikke vil leke med den andre gutten lenger. Da blir det en annen sak.

Om Vetles foreldre og Ronnys foreldre kan samarbeide godt og lage gode, klare kjøreregler, samt passe tett på guttene når de er sammen, kan de etter mitt syn få leke sammen.

De dagene man ikke har overskudd til dette kan de ikke få være sammen. Man får da gi begge guttene beskje om at de har gjort så mange rampestreker sammen at de ikke får være sammen om ikke noen kan passe på dem.

Som Vetles mor må du først og fremst tenke på hva som er best for Vetle i lengden. Det går en grense for hva man skal utsette sitt eget barn for av hensyn til et annet barn.

Men det var min skrivebordsløsning.

mvh

Gjest sandex

Jeg kunne ALDRI, ALDRI bestemme hvilke barn min gutt skal få være venn med... Vi hadde et lignende problem med en nabogutt som var "gal" - men han fikk etter hvert behandling for ADHD - og viser seg nå å være en GOD venn for min gutt!

Dere gjør alt verre for den gutten som skulle miste sin eneste venn!!

Våre barn trenger å lære å takle andre typer barn, og dere kan selv lære han hva som er rett og galt, og samtidig få han til å påvirke den andre gutten til å bli bedre.

Lykke til iallefall :)

Dette er et vanskelig dilemma fordi man ønsker selvfølgelig det beste for sine barn. Hvis barnet ditt trives i "Ronny" sitt selskap er det ingenting i veien for at de kan leke sammen tenker jeg. Begges rampeoppførsel må jo få konsekvenser men det får det jo og utover det er det vel ikke så mye vi foreldre kan gjøre annet enn å prøve å gi våre barn gode verdier og holdninger. Å bestemme hvem de skal være sammen med er ikke så enkelt og heller ikke riktig tror jeg- Jeg synes ikke man skal tillate annen oppførsel av barn med ADHD enn av andre og hvis det blir alt for mye rabalder og ditt barn ser ut til å "lide" ville jeg kanskje skjermet barnet ved å holde han noe unna "Ronny".

Ditt barn skal iallefall ikke være med "Ronny" bare for at han ikke har noen andre venner men fordi det gir din sønn noe også!

Annonse

Rhea Silvia

Jeg har latt mine barn leke med "rampen", gutter med ADHD som finner på mye rart.Vi ser alle at påvirkningen kan gå begge veier, de lærer av av hverandre. Min datter var 1.klassing da hun forsvarte den to år eldre "verstinge" overfor andre venner. tror aldri jeg har vert stoltere.

Det viktigste er vel at Ronny er ok mot Vetle. Dersom det ikke hadde vert tilfelle ville jeg sett anderledes på det.

Jeg var også det relativt snille barnet som var mye sammen med rampeguttene (noen av dem har fått diagnose i voksen alder). Jeg var vel med på noen av de gale tingene vi gjorde, men like oftehindret jeg vel at noe skjedde.

Jeg synes du og de andre foreldrene har funnet en god løsning. I tillegg kan du styrke ditt barns "sperrer" og det kan kanskje igjen påvirke den andre.

Gjest Jeg synes det

Så lenge de liker å leke sammen synes jeg absolutt de skal få lov til det! Selvfølgelig må en tenke på sitt eget barn først, men barnet ditt liker jo å leke med Ronny, slik jeg forstod det. For Ronny og familien vil det i tillegg være forferdelig om han skal miste den eneste vennen sin.

Min samboer var en ramp og var høyt og lavt da han var barn, ifølge andre. Idag er han den absolutt snilleste personen jeg kjenner. Han er veldig godt likt blant folk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...