Gå til innhold

Høstens førsteklassinger (forts)

Anbefalte innlegg

mumitrollet

Jmf tidligere innlegg fra meg om besøk på skolen etc for nye førsteklassinger. http://www.doktoronline.no/section/nosection?action=gotomsg&left=%2Fforum%2F1%2F1114.ipg%3Fview%3Dthread%26thread%3D3040292&right=%2Fforum%2Fbin%2Fshow.wa%3Fmsgid%3D3040292

Nå har jeg endelig fått tak i info om hvordan det er på skolen poden skal begynne på til høsten.

1, times foreldremøte på kveldstid og 1,5 time "besøksdag" for nye 1. klassinger - også på kveldstid.

Synes dette er lite/dårlig, og er ikke imponert over den skolen foreløpig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/225619-h%C3%B8stens-f%C3%B8rsteklassinger-forts/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest efoll

Det høres lite ut, ja.

Hos oss var det opplegg to formiddager, fra 9-12 ca.

En av formiddagene var det foreldremøte, mens ungene var engasjert i andre aktiviteter.

Jenta mi storkoste seg, og det var først etter dette at hun begynte å glede seg til å begynne på skolen ;)

Så det hadde noe for seg, tror jeg.

Ulempen er at vi voksne måtte ta oss fri på jobben to formiddager. Men det går an å dele da, at mammaen tar en dag og pappaen en annen dag. Hvis dere er to foreldre i familien, da.

1,5 time til barna var ikke mye, nei...

Vi har to foreldremøter på kveldstid, og en "førskoledag" på kveldstid der de kan besøke skolen sammen med foreldrene.

Så har barnehagen et opplegg sammen med de andre barnehagene som har barn i samme skolekrets; de skal treffes fire ganger i løpet av våren. Foreløbig har de vært på en båltur.

Vi har også en som begynner på skolen etter sommeren. Her er det to foreldremøter og i tillegg en dag i juni som barna skal møte på skolen. I tillegg kan de begynne på SFO litt før skolestart.

Jeg syns dette er helt OK, hva slags forventninger er det du har?

Annonse

Det hørtes da lite ut, syns jeg.

Hos oss har vi hatt flere "trinn". Først var det innskriving på skolen der vi fikk treffe rektor eller ass.rektor. Èn etter èn m/foreldre var inne og leverte skjema og fikk snakket litt, men det var ikke noe fellesmøte.

I april skal barnehagen besøke skolen. Vi fikk nylig brev fra skolen om informasjonsdager som går over 2 dager i mai.

Den første dagen (4 timer) er kun for barna. Da blir de delt i grupper og tatt med til sine gruppehus (småhus) og treffe lærerne osv. Gruppe/klasse-listene er nok ikke klare så de vet ikke for sikkert om de skal gå i den aktuelle gruppen eller ha akkurat den lærern til høsten.Vi skal bare følge og hente.

Dag to (også 4 timer) er det foreldredag. Vi skal møte utenfor gruppehuset og få en kort innføring, for så å bla. bli med der barna skal ha uteskole, hvor de møter de nåværende (aldersblandete trinn) 1./2.klassinger. Etterpå er det felles informasjonsmøte med rektor, mens barna går tilbake til gruppehusene.

Etterpå er det omvisning og servering på SFO, for de som ønsker det.

mumitrollet

Vi var på innskriving med Lillemann, da møtte vi rektoren og snakket 5 min med henne på en ettermiddag. That's it. Også var det et kort foreldremøte. Tror ikke det er så uvanlig? Hvilke forventninger har du? :)

"Innskrivinga" vår besto i å returnere en svarslipp før jul en gang.

Hva jeg forventer? Vet ikke helt jeg, men kanskje ungene kunne få møtes og bli kjent med skolen, lærerne og hverandre bittelitt mer enn halvannen time på kveldstid i mai? Kanskje de kunne få se skolen/SFO på dagtid, kanskje?

Uansett, for fem-seksåringer som tripper etter å få beynne på skolen synes jeg det godt kunne vært litt mer "seremonier" slik jeg ser det er andre steder i landet.

Men det er mulig jeg er storforlangende.

mumitrollet

Vi har også en som begynner på skolen etter sommeren. Her er det to foreldremøter og i tillegg en dag i juni som barna skal møte på skolen. I tillegg kan de begynne på SFO litt før skolestart.

Jeg syns dette er helt OK, hva slags forventninger er det du har?

Forventinger? Noe sånt som hos dere, kanskje?

Annonse

Vi har foreldremøte i mai og bli-kjent-dag i juni for barna.

Foreldremøtet varer vel så lenge det trengs, men det er vel ikke så mye tid som trengs til det.

Bli-kjent-dagen er ca. en halv dag tror jeg hvor barna er litt alene med lærerne, litt med foreldrene, spiser mat og får møte fadderne.

Dette er nok synes jeg og min gutt var fornøyd med det for to år siden.

Hos oss kommer fadderene (neste års 5.klassinger) på besøk i bhg, og får "tildelt! hvert sitt fadderbarn. Besøket skjer i starten av skoleåret (aug/sept).

Deretter er det jevnlige besøk, der fadderungene kommer tils kolen, får treffe den læreren de skal ha, rektor og evt. andre de skal ha kontakt med.De besøker også SFO.

Utover vårparten er det lagt opp til 3-5 besøk hos hverandre, annenhvert på skole og i bhg.

Elevene skrives inn, men mange leverer bare lappen på rektors kontor, de er jo blitt så kjente på skolen likevel.

Jeg har selv en 1.klassing, og vi synes opplegget fungerer kjempefint.

Glemte å si at det første foreldremøtet på skolen skjer på vårparten det siste året ungene er i bhg. Da er det omvisning for foreldrene, lærer og rektor er tilstede.

Gjest togli

Min femåring skal også begynne i 1.klasse til høsten. Rektor ved skolen er også leder for barnehagen ved siden av (der datteren min går). De eldste i barnehagen og 1.klassingene veksler på å besøke hverandre (tre barn fra 1.klasse går opp i barnehagen for noen timer mens to-tre fra barnehagen er inne i 1.klasse samtidig). I tillegg får de være en times tid på SFO de dagene de er på besøk på skolen

I februar hadde vi innskriving der de bl.a. fikk møte fadderene sine og leke sammen med dem på ulike "stasjoner" (tegning, lego, plastalin osv).

I juni skal alle de nye førsteklassingene være på skolen en hel skoledag. Da er det meningen at vi foreldre ikke skal behøve å være sammen med dem hele dagen.

Vi er selvsagt kjempefornøyde med denne oppladningen til skolestart! Sånn burde det vært overalt :-)

Gjest prust

Vi har førsteklassing nå, og såvidt jeg husker var det ikke noe foreldremøte før høsten...

Innskrivingen var bare å skrive under på papir og returnere de til skolen.

Førskoledagen var derimot veldig flott, fra 830 til 1230, tror jeg, flott opplegg :-)

Er knallfornøyd med skolen vår!!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...