Gjest Mom33 Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Dessverre, det smaker helt fortreffelig av absolutt alle marsipanbitene... *Gomle* 0 Siter
Gjest fridalida Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Hvorfor går det bedre når det er sjokolade i/på fx kake (eller nøtter i frokostblanding osv), enn når det er som rent godis? Er det en rent psykologisk sak at du ikke takler godis i "godis-form", og sånn sett ikke noe med søtsug og slike faktorer? Er ikke helt sikker. En venn av meg som er psykolog, påstår at spesielt sjokolade er ansett som "avhengigskapende", og utløser samme reaksjoner hos sjokoholikeren som alkohol gjør hos alkoholikeren. Det høres litt ekstremt ut, men for meg stemmer det gaske godt. Om det er psykologisk eller ikke, vet jeg ikke. Jeg tror jeg anser kaker og nøtter i frokostblanding som mat, ikke som snop. Og jeg mister ikke kontrollen i forhold til mat, av en eller annen grunn. Har aldri gjort det. Tror kanskje at søtbehov er to ting - det ene er det kroniske behovet man får over tid når man hele tiden spiser mye sukker, det andre er det umiddelbare behovet som trigges når jeg spiser noen typer "mat", som sjokolade osv. Funker i alle fall sånn for meg, uten at jeg skal si det er sånn for alle. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.