Gå til innhold

Et spørsmål om påskemarsipan

Anbefalte innlegg

Gjest Mom33
Skrevet

Dessverre, det smaker helt fortreffelig av absolutt alle marsipanbitene... *Gomle*

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

9

• ShitDiddelyDo

4

• Mary Poppins

3

• flisa

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest fridalida
Skrevet

Hvorfor går det bedre når det er sjokolade i/på fx kake (eller nøtter i frokostblanding osv), enn når det er som rent godis? Er det en rent psykologisk sak at du ikke takler godis i "godis-form", og sånn sett ikke noe med søtsug og slike faktorer?

Er ikke helt sikker. En venn av meg som er psykolog, påstår at spesielt sjokolade er ansett som "avhengigskapende", og utløser samme reaksjoner hos sjokoholikeren som alkohol gjør hos alkoholikeren. Det høres litt ekstremt ut, men for meg stemmer det gaske godt. Om det er psykologisk eller ikke, vet jeg ikke.

Jeg tror jeg anser kaker og nøtter i frokostblanding som mat, ikke som snop. Og jeg mister ikke kontrollen i forhold til mat, av en eller annen grunn. Har aldri gjort det.

Tror kanskje at søtbehov er to ting - det ene er det kroniske behovet man får over tid når man hele tiden spiser mye sukker, det andre er det umiddelbare behovet som trigges når jeg spiser noen typer "mat", som sjokolade osv.

Funker i alle fall sånn for meg, uten at jeg skal si det er sånn for alle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...