Gjest ingen ferie med barna i sommer?? Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Jeg er snart ferdig med permisjonen min (adopsjon), og skal begynne i ny jobb i slutten av mai... (ca halv stilling). Det jeg tenker en del på om dagen er....; Hvordan er det med meg og "krav" på ferie i sommer? Jeg vet at jeg ikke får noen betalt ferie, men har jeg krav på fri??? Før jeg fikk denne jobben, la vi ferieplaner med barna. (Tilsammen 3 uker, hvor to sammenhengende..). Reisene er betalt... Uff. Er redd jeg ikke skal få reist på ferie med barna mine i sommer, og har ikke tord å snakke med arb.giver ennå... Svar mottas med takk fra de som kan ferieloven ;o) 0 Siter
colobris Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Retten til ferie sees egentlig ikke i sammenheng med ferie-lønn. Du har rett på 20 (25) dager fri mellom mai og september, så langt jeg veit. Men, ingen ferie-lønn fra din nye arbeidsgiver. Var du i arbeid før du fikk permisjon, kommer det ferielønn (som erstatning for "normal" lønn) beregnet utifra stillinsstørrelse du hadde hos din forrige arbeidsgiver i 2005, i juni. God sommer - og ha ein strålande tur med barna dine! 0 Siter
corazon Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Hei Din nye arbeidsgiver kan ikke forvente at du har tatt ut årets ferie før du begynner i mai, hovedferien skal jo være mellom mai-september, som colobris skriver. Men tidspunktet for ferien er en annen sak - arbeidsgiver kan egentlig bestemme når du skal ta ferie innenfor denne perioden. Det ordner seg sikkert. Men jeg tror nok det er lurt å klarere det med arbeidsgiver jo før jo heller 0 Siter
Gemini Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Du har krav på ferie (men ikke ferielønn fra den nye arbeidsgiver selvsagt). Se ferieloven på www.lovdata.no 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.