Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg sendte mail til Tore Strømøy i dag og har fått svar som jeg herved ønsker å dele med dere.

"Takk for mail.

Det er flott at du tar kontakt med oss for å få bakgrunnen til historien, noe jeg gjerne skal foretelle deg..

Vi ble i vinter kontaktet av Maria fra Colombia.

Hun fortalte at hun for 16 år siden hadde levert inn sønnen sin på et slags barnehjem, for at de skulle passe på han noen dager.

Hun kom imidlertid dit og ammet han hver dag. Men en dag hun kom, var barnet borte. De ansatte påsto at hun aldri hadde hatt noe barn der, og at hun var gal som innbilte seg dette.

Heller ikke når hun kom til politiet, ville noen bry seg om historien hennes. De sa hun bare skulle glemme hele greia.

Men Maria klarte ikke å bare glemme sønnen. Så hun fikk tilslutt saken opp i retten i byen hun bodde, og der ga de henne fult medhold i at det var begått en stor urett mot henne. Hun fikk også vite at gutten var adoptert bort til Norge, og hvem som hadde adoptert han.

Etter rettsaken forteller Maria at hun ble forsøkt overtalt til å trekke tilbake påstandene. Hun ble først tilbudt penger, som hun avslo, og senered ble hun truet på livet.

Redd for sitt liv, flyttet hun til Spania hvor hun i dag bor i en liten leilighet og livnærer seg på å vaske og gjøre andre småjobber. Det har hun gjort i mange år nå. Hun forlot sin datter (som er eldre enn den bortadopterte gutten) hos bestemora, og tør i dag ikke reise tilbake.

Den nye opplysningen vi har fått nå, er at Colombianske myndigheter i ettertid har opphevet den første dommen.

Da vi fikk høre om Maria og fikk forespørsel om å hjelpe, tok vi kontakt med guttens adoptivforeldre og la fram saken for dem, slik at de fikk vurdere om de ønsket å møte Maria.

Foreldrene og Aleksander selv valgte etter å ha vurdert saken godt og nøye å si ja til at de ønsket av NRK skulle stå for møtet, og at det skulle skje i Tore på sporet.

De ble på ingen måte tvunget til dette. De kunne gjort det hele selv, uten oss om de ville.

Vi er i daglig kontakt, og de har aldri sagt noe om at de ønsker å trekke sin deltakelse i programmet. Møtet med mora skjedde for flere måneder siden, og alt gikk helt greit.

Dessverre kan enkelte oppslag i dagens aviser gi inntrykk av at vi ikke har helt kontroll med det vi driver med. Det eneste nye for oss, er opplysningen om at den første dommen nå er opphevet. Det skulle nok ha vært en ny rettsak også, men det er vanskelig når mora ikke tør reise til Colombia mer på grunn av påståtte drapstrusler.

Så du skal vite at vi virkelig tenker oss om både en, to og tre ganger i alle sakene vi lager. Og at vi tar alle tenkelige, og utenkelige hensyn.

Håper det var litt oppklarende iallefall!

Med vennlig hilsen

Tore Strømøy"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/225710-svar-fra-tore-str%C3%B8m%C3%B8y/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• snø

18

• Lillemus

10

• fillolin

6

• Etiopia07

6

Mest aktive i denne tråden

Skriver litt til, jeg... Synes vi skal være varsomme med å kritisere så voldsomt med tanke på familien. Hadde jeg som mor sagt ja til å delta i Tore på sporet i beste hensikt for barnet mitt, ville jeg synes det var vanskelig å lese all denne ensidige kritikken. Jeg vet kritikken ikke er rettet mot dem, men det må likevel føles litt sårt siden de har gjort et valg som så mange er uenige i (vet det er håndteringen dere er uenige i, likevel...).

Annonse

Det er virkelig tragisk hvis det er et snev av sannehet i det Tore på jordet skriver! Men det bekymrer meg så til de grader at mannen ikke har informasjonen fra andre enn biologisk mor. Hun hadde jo "glemt" å fortelle om dom nr to, så da kan man jo lure på hva mer hun har utelatt. Jeg mener - historien ble jo ikke mindre tragisk om hun hadde blitt rundlurt av en høyere rettsinstans i tillegg. Så hvorfor utelate den delen av historien, som i grunnen bare ville gjort historien enda mer tragisk?? Jeg kan ikke for det, men jeg sliter litt med å tro på folk når de ikke forteller hele sannheten med en gang.

Men aller mest tragisk er det at Tore Strømøy med viten å vilje har villet lage underholdning av dette her! Lørdagsunderholdning! Gitt at denne historien er sann, hvordan kan han da finne på å gå videre med det?? Han skriver at familien selv ville det (noe man kan tvile på når man leser hva de selv sier i Dagbladet og VG...), men hva med hans egen etiske ansvar oppe i det hele?? Jeg blir rett og slett ikke mildere stemt av dette svaret til Tore Strømøy, heller tvert i mot!

Uavhengig av sannheten i dette - her utleverer han bakgrunnshistorien til en 16 år gammel gutt på mail til vilt fremmede. I en slags forsvarstale fore seg selv og sine valg!!!! Og historien har han også tenkt å kringkaste for det norske folk! Hvilken moral er det????

Uavhengig av hva som er sant og ikke sant i denne saken - den har OVERHODE ikke noe i et underholdningsprogram på tv å gjøre :-(((

Tenker han overhode på hva det vil gjøre med en 16 år gammel gutt å få sånn som dette servert. Og så brettet ut for resten av Norge?????

Jeg vet rett og slett ikke hva man skal si til sånn som dette. Annet enn at han en gang for alle har bevist at han KUN er ute etter historier som selger og overhode ikke tenker på menneskeskjebnene som er involvert. Skamme seg noe alvorlig skulle han!

Og som mannen min så fint sa det. Han burde lage et program hvor han sporer opp sjela si! For den må han jammen ha mistet på veien :-(((((

Beste hilsen fra

Gjest andolf

Skriver litt til, jeg... Synes vi skal være varsomme med å kritisere så voldsomt med tanke på familien. Hadde jeg som mor sagt ja til å delta i Tore på sporet i beste hensikt for barnet mitt, ville jeg synes det var vanskelig å lese all denne ensidige kritikken. Jeg vet kritikken ikke er rettet mot dem, men det må likevel føles litt sårt siden de har gjort et valg som så mange er uenige i (vet det er håndteringen dere er uenige i, likevel...).

Dette er et Lørdagsunderholdningsprogram for stuesittere med strikketøy.

Det er da vel helt greit at denne målgruppen får litt spenning i hverdagen.

For et leven dere holder.

Det er virkelig tragisk hvis det er et snev av sannehet i det Tore på jordet skriver! Men det bekymrer meg så til de grader at mannen ikke har informasjonen fra andre enn biologisk mor. Hun hadde jo "glemt" å fortelle om dom nr to, så da kan man jo lure på hva mer hun har utelatt. Jeg mener - historien ble jo ikke mindre tragisk om hun hadde blitt rundlurt av en høyere rettsinstans i tillegg. Så hvorfor utelate den delen av historien, som i grunnen bare ville gjort historien enda mer tragisk?? Jeg kan ikke for det, men jeg sliter litt med å tro på folk når de ikke forteller hele sannheten med en gang.

Men aller mest tragisk er det at Tore Strømøy med viten å vilje har villet lage underholdning av dette her! Lørdagsunderholdning! Gitt at denne historien er sann, hvordan kan han da finne på å gå videre med det?? Han skriver at familien selv ville det (noe man kan tvile på når man leser hva de selv sier i Dagbladet og VG...), men hva med hans egen etiske ansvar oppe i det hele?? Jeg blir rett og slett ikke mildere stemt av dette svaret til Tore Strømøy, heller tvert i mot!

Uavhengig av sannheten i dette - her utleverer han bakgrunnshistorien til en 16 år gammel gutt på mail til vilt fremmede. I en slags forsvarstale fore seg selv og sine valg!!!! Og historien har han også tenkt å kringkaste for det norske folk! Hvilken moral er det????

Uavhengig av hva som er sant og ikke sant i denne saken - den har OVERHODE ikke noe i et underholdningsprogram på tv å gjøre :-(((

Tenker han overhode på hva det vil gjøre med en 16 år gammel gutt å få sånn som dette servert. Og så brettet ut for resten av Norge?????

Jeg vet rett og slett ikke hva man skal si til sånn som dette. Annet enn at han en gang for alle har bevist at han KUN er ute etter historier som selger og overhode ikke tenker på menneskeskjebnene som er involvert. Skamme seg noe alvorlig skulle han!

Og som mannen min så fint sa det. Han burde lage et program hvor han sporer opp sjela si! For den må han jammen ha mistet på veien :-(((((

Beste hilsen fra

Som jeg har sagt før: etter min mening er det aldeles nytteløst å forsøke å påvirke mennesker som dette. Om han er dum, eller mangler empati eller hva det skyldes - hvis man vil gjøre noe med dette, tror jeg at en dels må påvirke ledelsen i NRK og ikke minst NRKs eiere (dvs. staten, det er oss...), dels publikum. Det problematiske er jo strengt tatt ikke hva Tore sier, men at folk ser, hører og tror på det. Forøvrig er jeg selvfølgelig enig i alt du skriver. Jeg er bare opptatt av hvor jeg retter energien min...

Beste hilsen fra

Er det ikke adoptivforeldrene dere bør lynsje og halshugge her? Det er jo de som på vegne av gutten har sagt ja til å stå frem på tv...

Annonse

Gjest Mysery

Og hva er grunnen til at du her da? Bidra til litt skvaller?

Dere fatter jo ikke at det ikke er Strømøy som stiller adoptanter i et dårlig lys med litt dumme uttalelser. Det er jo DERE. Dere får adoptivforeldre til å fremstå som vanvittig hårsåre, sytete og rett og slett litt dumme.

Er det ikke adoptivforeldrene dere bør lynsje og halshugge her? Det er jo de som på vegne av gutten har sagt ja til å stå frem på tv...

Hvem vet hvordan man reagerer om man på kort varsel må bestemme seg for om sønnen skal eller ikke skal få treffe biologisk mor, når sønnen selv vil det?

Og foreldrene sier jo selv at programmet IKKE ble slik de ble forespeilet og at de IKKE vil anbefale andre å gjøre det sammen. Og jeg forstod dem som om de egentlig ikke hadde lyst at programmet skulle sendes likevel. Selv om Tore Strømøy hevder noe helt annet.

Og til syvende og sist det Tore Strømøy som satte det hele i gang ved å si ja til å lete etter denne gutten. Han burde ha vett nok i toppen til å takke pent nei til å spore opp en 16 år gammel gutt for å sette livet hans på hodet - med den hensikt å lage lørdagsunderholdning av det!

Beste hilsen fra

Dere fatter jo ikke at det ikke er Strømøy som stiller adoptanter i et dårlig lys med litt dumme uttalelser. Det er jo DERE. Dere får adoptivforeldre til å fremstå som vanvittig hårsåre, sytete og rett og slett litt dumme.

Huff ja, det er ekstremt sytete og hårsårt å reagere på at Tore på sporet lager tv-underholdning av menneskers tragiske skjebne. SPESIELT vi adoptivforeldre bør tåle det aller meste og overhode ikke forsøke å beskytte barna våre. Gud forby at vi er så hårsåre at vi ikke vil at deres historie skal bli lørdasUNDERHOLDNING. Såpass bør vi tåle...

Du er sikkert en av dem som hadde elsket å få alle detaljer fra ditt eget liv smurt ut i pressen selv du?

Som jeg har sagt før: etter min mening er det aldeles nytteløst å forsøke å påvirke mennesker som dette. Om han er dum, eller mangler empati eller hva det skyldes - hvis man vil gjøre noe med dette, tror jeg at en dels må påvirke ledelsen i NRK og ikke minst NRKs eiere (dvs. staten, det er oss...), dels publikum. Det problematiske er jo strengt tatt ikke hva Tore sier, men at folk ser, hører og tror på det. Forøvrig er jeg selvfølgelig enig i alt du skriver. Jeg er bare opptatt av hvor jeg retter energien min...

Hehe, du har (som vanlig) helt rett fillolin!

Men jeg har ganske mye innestengt frustrasjon å ta ut for tiden, og det er i grunnen ganske deilig å få det ut!

;o)

Beste hilsen fra

I kjølevannet av Tore på sporet programmene er det er nok ingen adoptivforeldre i hele Norges land som tør stille seg kritisk til at barna oppsøker røtter, biologiske foreldre, fødeland osv.

Som du helt sikkert har fått med deg, så er det ingen adoptivbarn som lenger kan føle seg hele før de får tatt denne reisen inn i fortiden. Og stiller man seg kritiske til det hele, ja så er man bare redde for åpenhet.

Gjest tore er ok han

Beste hilsen fra

Jeg tror ikke han lager programmet KUN for å underholde og få seertall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...