Gjest anonym adoptant Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Det at mange adoptivbarn før eller siden vil lete etter sine biologiske røtter er noe alle adoptivforeldre må ta med fra starten av. Å tro noe annet er å være vanvittig naiv. Jeg hadde garantert ønsket å vite hvor og hvem jeg kom fra om jeg var adoptert. Det er vi jo alle fullstendig klar over, og mine barn skal selvsagt få ALL den hjelp de trenger til å oppsøke sine røtter! Om de vil det, for det er slett ikke ale som vil det. Min 8 år gamle datter har et brennende ønske om å møte sin biomor og det skal hun selvsagt få, men ikke før hun er en god del eldre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225710-svar-fra-tore-str%C3%B8m%C3%B8y/page/3/#findComment-1696647 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Settlers Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Det at mange adoptivbarn før eller siden vil lete etter sine biologiske røtter er noe alle adoptivforeldre må ta med fra starten av. Å tro noe annet er å være vanvittig naiv. Jeg hadde garantert ønsket å vite hvor og hvem jeg kom fra om jeg var adoptert. "Det at mange adoptivbarn før eller siden vil lete etter sine biologiske røtter er noe alle adoptivforeldre må ta med fra starten av." Selvsagt. Dette er noe de fleste adoptivforeldre har tatt stilling til, vil jeg tro. Dette er en stor del av det å adoptere. Er det noen som må ha tenkt grundig gjennom ting og følelser, så er det vel adoptivforeldre. Men det er en stor forskjell på å oppsøke sine røtter - og det at røttene oppsøker deg, før du kanskje har tatt stilling til hva du egentlig vil og har behov for. Gutten er jo bare gutt-ungen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225710-svar-fra-tore-str%C3%B8m%C3%B8y/page/3/#findComment-1696654 Del på andre sider Flere delingsvalg…
piluttanlei Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Tosk sier vi om sånne som deg. Jeg tenker at vi sier mye verre ting en det , men det passer seg ikke her ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225710-svar-fra-tore-str%C3%B8m%C3%B8y/page/3/#findComment-1696659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kinamamsen Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Hei på deg wibecke:-) Jeg har tenkt litt på det med felles mail, og tror faktisk at det beste er om alle skriver ned sine helt egne personlige meninger om dette, og sender. Drit i om man formulerer seg bra eller ei! Jeg har sendt mail til Tore Strømøy med kopi til diverse. Og den var skammelig full av engasjerte skriveleifer så jeg etterpå. Men skitt au! Jeg tror rett og slett ikke at Nrk trenger en haug med like mailer. Men jeg tror de trenger en haug med personlige mailer. Beste hilsen fra OK, snø - jeg gir meg og setter meg ned å skriver! Jeg håper NRK tar dette til etterretning !!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225710-svar-fra-tore-str%C3%B8m%C3%B8y/page/3/#findComment-1696751 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest farslykke Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Det at mange adoptivbarn før eller siden vil lete etter sine biologiske røtter er noe alle adoptivforeldre må ta med fra starten av. Å tro noe annet er å være vanvittig naiv. Jeg hadde garantert ønsket å vite hvor og hvem jeg kom fra om jeg var adoptert. Det er adopterte som ønsker å søke etter sitt biologiske opphav. Det har ingen benektet. Poenget er at all erfaring viser at dette bare gjelder en brøkdel av de adopterte. Tore på sporet skaper inntrykk av at det gjelder majoriteten. Det er ganske enkelt ikke korrekt. Det skapes et inntrykk som ikke er i overensstemmelse med virkeligheten. Det skapes et inntrykk av at adopterte ikke er "hele" uten å ha oppsøkt sine "røtter". Å hevde et slikt syn er ganske enkelt å bestride opparbeidet erfaring og fakta. Det er mye mer naivt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225710-svar-fra-tore-str%C3%B8m%C3%B8y/page/3/#findComment-1696752 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MsSophie Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Det at mange adoptivbarn før eller siden vil lete etter sine biologiske røtter er noe alle adoptivforeldre må ta med fra starten av. Å tro noe annet er å være vanvittig naiv. Jeg hadde garantert ønsket å vite hvor og hvem jeg kom fra om jeg var adoptert. "Jeg hadde garantert ønsket å vite hvor og hvem jeg kom fra om jeg var adoptert." Hvorfor? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225710-svar-fra-tore-str%C3%B8m%C3%B8y/page/3/#findComment-1697011 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Det er adopterte som ønsker å søke etter sitt biologiske opphav. Det har ingen benektet. Poenget er at all erfaring viser at dette bare gjelder en brøkdel av de adopterte. Tore på sporet skaper inntrykk av at det gjelder majoriteten. Det er ganske enkelt ikke korrekt. Det skapes et inntrykk som ikke er i overensstemmelse med virkeligheten. Det skapes et inntrykk av at adopterte ikke er "hele" uten å ha oppsøkt sine "røtter". Å hevde et slikt syn er ganske enkelt å bestride opparbeidet erfaring og fakta. Det er mye mer naivt. Skaper han et slikt inntrykk? Jeg har ikke fått det inntrykket via Tore på sporet og - ja! - jeg har sett en god del av programmere, PUK som jeg er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225710-svar-fra-tore-str%C3%B8m%C3%B8y/page/3/#findComment-1697049 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest neofix Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Det jeg syns er uheldig i denne saken er at den involverte gutten og adoptivforeldrene hans nok ikke helt har visst hva de sa ja til. Samtidig mener jeg at det er viktig at også bakgrunnen for adopsjoner kommer fram i lyset. Er det så utenkelig at fattige mødre som kanskje verken kan lese eller skrive, og slett ikke forsørge seg selv eller et barn, kan føle seg lurt eller presset til å gi fra seg barnet sitt? Det betyr ikke at norske myndigheter eller adoptivforeldrene har gjort noe galt, kanskje ikke en gang myndighetene i giverlandet har gjort noe galt. Hvis denne moren føler at hun ble fratatt barnet, skal hun da ikke få lov til å si det? Det forelå til og med en dom på et tidspunkt som støttet at det var begått urett mot henne. Kanskje burde man heller laget en slik sak mer anonym, og unngått belastningen for de involverte partene. Men det er viktig at man alltid og hele tiden og kontinuerlig forsikrer seg om at adopsjonen faktisk er frivillig. Derfor syns jeg det er bra at det settes søkelys på temaet, men akkurat formen er jeg ikke begeistret for. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225710-svar-fra-tore-str%C3%B8m%C3%B8y/page/3/#findComment-1697067 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 "Jeg hadde garantert ønsket å vite hvor og hvem jeg kom fra om jeg var adoptert." Hvorfor? Fordi jeg er fryktelig nysgjerrig og ville nok likt å vite hvor jeg kom fra. Ikke nødvendigvis å ha kontakt med mine biologiske foreldre, men jeg ville gjerne sett bilder av dem og sett bilder av stedet jeg ble født og slikt. Sporet selv opp min farfars slekt for noen år siden og fant en slekt med kjempekjekke folk! (hadde ikke kontakt pga dødsfall i meget ung alder, ikke adopsjon da) De var så utrolig hyggelige og trivelige alle sammen og min far fikk plutselig stoooor slekt og familie som han ringer til og har reist til flere ganger og har hatt mye besøk av også. Det var virkelig spennende å se bilder av slekt og aner som jeg ikke visste noe om på forhånd, å se utrolige slektslikheter i utseende og få høre historer om dem. Jeg er sikkert litt påvirket av at jeg har drevet litt med slektsgransking i min egen slekt også da. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225710-svar-fra-tore-str%C3%B8m%C3%B8y/page/3/#findComment-1697069 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest berntinee Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Tosk sier vi om sånne som deg. Hvem er vi? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225710-svar-fra-tore-str%C3%B8m%C3%B8y/page/3/#findComment-1697084 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Det jeg syns er uheldig i denne saken er at den involverte gutten og adoptivforeldrene hans nok ikke helt har visst hva de sa ja til. Samtidig mener jeg at det er viktig at også bakgrunnen for adopsjoner kommer fram i lyset. Er det så utenkelig at fattige mødre som kanskje verken kan lese eller skrive, og slett ikke forsørge seg selv eller et barn, kan føle seg lurt eller presset til å gi fra seg barnet sitt? Det betyr ikke at norske myndigheter eller adoptivforeldrene har gjort noe galt, kanskje ikke en gang myndighetene i giverlandet har gjort noe galt. Hvis denne moren føler at hun ble fratatt barnet, skal hun da ikke få lov til å si det? Det forelå til og med en dom på et tidspunkt som støttet at det var begått urett mot henne. Kanskje burde man heller laget en slik sak mer anonym, og unngått belastningen for de involverte partene. Men det er viktig at man alltid og hele tiden og kontinuerlig forsikrer seg om at adopsjonen faktisk er frivillig. Derfor syns jeg det er bra at det settes søkelys på temaet, men akkurat formen er jeg ikke begeistret for. Selvfølgelig har du rett i at adopsjoner må foregå på riktig måte. Jeg tror faktisk ikke at det er noen som er mer opptatt av det enn oss som adopterer. Jeg vet ikke hvorvidt du er adoptant eller ikke, men for meg er det iallefall slik at mitt barns biologiske mor har en stor plass hos meg, både i hjertet og tankene. Jeg synes også at jeg skylder både henne og barnet mitt å ikke lukke øynene for de økonomiske, sosiale, politiske og kulturelle forhold som ligger bak. Det er altså ikke det saken med Tore dreier seg om. Tvert imot dreier det seg om at vi ser alvoret i dette og at det derfor kreves at de involverte blir tatt vare på og at deres integritet blir respektert. Ergo er det heller ikke på noen måte noe å lage underholdning av. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225710-svar-fra-tore-str%C3%B8m%C3%B8y/page/3/#findComment-1697103 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wibecke Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Det at mange adoptivbarn før eller siden vil lete etter sine biologiske røtter er noe alle adoptivforeldre må ta med fra starten av. Å tro noe annet er å være vanvittig naiv. Jeg hadde garantert ønsket å vite hvor og hvem jeg kom fra om jeg var adoptert. Hei. Det er vel her veldig mange av oss er uenige med deg. Adoptivbarn er forskjellige individer de også. Som alle andre barn. De har på en annen side ett ekstra sett med foreldre som de aller fleste egenfødte barn ikke har. Men om de ønsker å finne de eller ei, er nok ganske individuelt. Kjenner flere voksne adopterte som gir uttrykk for at de ikke kunne tenke seg å finne sitt biologiske opphav, nettop av den enkle grunn, de kunne/ville ikke ta vare på meg, hvorfor skal jeg oppsøke de nå da? Jeg har jo mine foreldre her. Det at Tore på jordet fremstiller adoptivbarn som "stakkarslige" frem til de finner sitt biologkise opphav, for da å bli fra seg av lykke, ja det er en feil fremstilling for meg! Han glorifiserer det å finne sine biologiske røtter, og gir med sine programmer mange flere barn feilaktige motivasjon for å lete de opp. Langt de aller fleste jeg kjenner av adoptivforeldre er veldig klar over at barna ønsker å oppsøke sine biologiske røtter, og det må de få lov til, men ikke med Tore på jorde på slep. Som sagt: "DE ER FORSKJELLIGE SOM ALLE BARN" Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225710-svar-fra-tore-str%C3%B8m%C3%B8y/page/3/#findComment-1697105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MsSophie Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Fordi jeg er fryktelig nysgjerrig og ville nok likt å vite hvor jeg kom fra. Ikke nødvendigvis å ha kontakt med mine biologiske foreldre, men jeg ville gjerne sett bilder av dem og sett bilder av stedet jeg ble født og slikt. Sporet selv opp min farfars slekt for noen år siden og fant en slekt med kjempekjekke folk! (hadde ikke kontakt pga dødsfall i meget ung alder, ikke adopsjon da) De var så utrolig hyggelige og trivelige alle sammen og min far fikk plutselig stoooor slekt og familie som han ringer til og har reist til flere ganger og har hatt mye besøk av også. Det var virkelig spennende å se bilder av slekt og aner som jeg ikke visste noe om på forhånd, å se utrolige slektslikheter i utseende og få høre historer om dem. Jeg er sikkert litt påvirket av at jeg har drevet litt med slektsgransking i min egen slekt også da. ) Å dra paraleller mellom slektsgransking og leting etter biologisk opphav er ikke det samme. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225710-svar-fra-tore-str%C3%B8m%C3%B8y/page/3/#findComment-1697116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Det at mange adoptivbarn før eller siden vil lete etter sine biologiske røtter er noe alle adoptivforeldre må ta med fra starten av. Å tro noe annet er å være vanvittig naiv. Jeg hadde garantert ønsket å vite hvor og hvem jeg kom fra om jeg var adoptert. Det er det selvfølgelig helt umulig for deg å vite sikkert. På samme måte som det er helt umulig for meg å benekte det. Det er da heller ikke relevant for det saken dreier seg om her. Det saken dreier seg om er hvorvidt dette er egnet som lørdagsunderholdning eller ikke. Når det gjelder å være forberedt på at barnet kanskje vil lete etter sine røtter, så er det noe alle adoptivforeldre er forberedt på. Dette et tema i møtene med barnevernet, i samtalene med adopsjonsorganisasjonene (som forøvrig har egne folk som hjelper adopterte med dette), i all litteratur. Og tro det eller ei, for mange er det faktisk en del av begrunnelsen bak valg av land at en ønsker at biologisk familie skal være kjent, slik at den adopterte skal kunne finne dem hvis han/hun ønsker det. Når de blir over 18. Og på eget initiativ. Altså ikke slik det foregår hos Tore.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225710-svar-fra-tore-str%C3%B8m%C3%B8y/page/3/#findComment-1697117 Del på andre sider Flere delingsvalg…
astridny Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Og det viser bare hvorfeilinformert du er med hensyn til hva de fleste adopterte vil, for det er faktisk slik at det er mindretallet som ønsker å spore opp røttene sine.... Selv om man får et helt annet inntrykk av å se Tore på sporet. Som nettopp er poenget. Som også er blitt fremmhevet i media av diverse adopterte. Men selvfølgelig må vi som foreldre være forberedt på at barna våre har lyst til å lete etter biologiske foreldre, og støtte dem om de vil det. Men som sagt. Det er rett og slett ikke tilfelle at det store flertallet av adopterte ønsker det. Beste hilsen fra Du skriver:Men som sagt. Det er rett og slett ikke tilfelle at det store flertallet av adopterte ønsker det. Tor på sporet VIL hjelpe de som vil finne sine røtter FORDI de har behov for det. Skal han korsfestes for det? Og jeg har ikke fått inntrykk at han mener at det er noe som ALLE adopterte må ha behov for. Hva om dere følger med hva han sier,enn å sitte å misforstår alt det han sier. Tore på sporet er ett supert program. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225710-svar-fra-tore-str%C3%B8m%C3%B8y/page/3/#findComment-1697119 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trompet Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Tror heller NRK-folka nikker bekreftende, og tenker at de traff spikeren på hodet. Det skulle vært mye strengere krav til hvem som kan adoptere. Har inntrykk av at mange som adopterer har samme følelsen som de som bestiller en hundevalp. Hvorfor kan ikke adoptivbarna oppspore sin fortid selv når de selv ønsker det ,Fra 18 års alderen kan de om det er mulig få de opplysningen de vil ang fortiden. Det er adoptivforeldrenes oppgave å fortelle dem at de er adoptert , at de kom fra det å det landet eller fra Norge om så er . Men barnet eller ungdommen skal selv ønske informasjon om sin fortid,ikke bli påtvunget det.. Det er IKKE et tv program eller en programleder som Tore , som skal ta det første skritt, Det er heller ikke bio, foreldrenes rettigheter å få noe som helst informasjon om barnet uten at barnet selv tar kontakt. Desverre så opplever de fleste å bli avvist,når de forsøker å nå sine bioforeldre. Dere som debatterer alle disse motforestillingene om adopsjon , bør sette seg inn i det før dere avfyrer så mye krutt Adopterte er like sårbare som alle andre nemlig.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225710-svar-fra-tore-str%C3%B8m%C3%B8y/page/3/#findComment-1697134 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Settlers Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Du skriver:Men som sagt. Det er rett og slett ikke tilfelle at det store flertallet av adopterte ønsker det. Tor på sporet VIL hjelpe de som vil finne sine røtter FORDI de har behov for det. Skal han korsfestes for det? Og jeg har ikke fått inntrykk at han mener at det er noe som ALLE adopterte må ha behov for. Hva om dere følger med hva han sier,enn å sitte å misforstår alt det han sier. Tore på sporet er ett supert program. "Tor på sporet VIL hjelpe de som vil finne sine røtter FORDI de har behov for det." Det er en stor forskjell på å oppsøke sine røtter - og det at røttene oppsøker deg, før du kanskje har tatt stilling til hva du egentlig vil og har behov for. Med tanke på den siste saken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225710-svar-fra-tore-str%C3%B8m%C3%B8y/page/3/#findComment-1697138 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vioola Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Hvorfor kan ikke adoptivbarna oppspore sin fortid selv når de selv ønsker det ,Fra 18 års alderen kan de om det er mulig få de opplysningen de vil ang fortiden. Det er adoptivforeldrenes oppgave å fortelle dem at de er adoptert , at de kom fra det å det landet eller fra Norge om så er . Men barnet eller ungdommen skal selv ønske informasjon om sin fortid,ikke bli påtvunget det.. Det er IKKE et tv program eller en programleder som Tore , som skal ta det første skritt, Det er heller ikke bio, foreldrenes rettigheter å få noe som helst informasjon om barnet uten at barnet selv tar kontakt. Desverre så opplever de fleste å bli avvist,når de forsøker å nå sine bioforeldre. Dere som debatterer alle disse motforestillingene om adopsjon , bør sette seg inn i det før dere avfyrer så mye krutt Adopterte er like sårbare som alle andre nemlig.. har jo noe med penger å gjøre da. Tore Strømøy gir jo faktisk folk som ønsker å oppsøke biologiske foreldre muligheten de ellers ikke ville hatt. synes ikke det skal bli en offentlig oppgave , så da er det opp til en selv å finansiere det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225710-svar-fra-tore-str%C3%B8m%C3%B8y/page/3/#findComment-1697155 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjendine Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Du skriver:Men som sagt. Det er rett og slett ikke tilfelle at det store flertallet av adopterte ønsker det. Tor på sporet VIL hjelpe de som vil finne sine røtter FORDI de har behov for det. Skal han korsfestes for det? Og jeg har ikke fått inntrykk at han mener at det er noe som ALLE adopterte må ha behov for. Hva om dere følger med hva han sier,enn å sitte å misforstår alt det han sier. Tore på sporet er ett supert program. "Tore på sporet VIL hjelpe de som vil finne sine røtter FORDI de har behov for det. Skal han korsfestes for det?" Etter min mening kan han ikke korsfestes for det, men det at han lager lørdagsunderholdning av en sak som involverer en 16 år gammel gutt som ikke lette etter sine "røtter". Det var "røttene" som lette etter han. En ting er å bli oppsøkt av sitt biologiske opphav, noe som burde ha skjedd gjennom de formelle kanaler. En annen ting er at dette blir underholdning........ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225710-svar-fra-tore-str%C3%B8m%C3%B8y/page/3/#findComment-1697172 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 "Tore på sporet VIL hjelpe de som vil finne sine røtter FORDI de har behov for det. Skal han korsfestes for det?" Etter min mening kan han ikke korsfestes for det, men det at han lager lørdagsunderholdning av en sak som involverer en 16 år gammel gutt som ikke lette etter sine "røtter". Det var "røttene" som lette etter han. En ting er å bli oppsøkt av sitt biologiske opphav, noe som burde ha skjedd gjennom de formelle kanaler. En annen ting er at dette blir underholdning........ Veldig godt sagt!! Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225710-svar-fra-tore-str%C3%B8m%C3%B8y/page/3/#findComment-1697179 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.