Gå til innhold

Når foreldre fyrer oppunder agressiv adferd

Anbefalte innlegg

I nabolaget er det en gjeng smågutter som er utrolig agressive. De truer mindre barn, slår, spytter, snakker stygt, er utrolig frekke og har null respekt for såvel andre barn som voksne osv. Hva gjør foreldrene? Jo de fyrer oppunder ved å fore ungene med leker som bare forsterker denne adferden. For gutter skal jo være tøffinger! Lekemaskingevær, lange, spisse sverd, geriljaklær, fæle masker, krigsfigurer og andre grusomme leker.

Gutta (ned i 3-årsalder) snakker stadig om voldelige tegnefilmer og dataspill, og forteller om voldelige TV-serier m.m.

Hva tenker foreldrene på?

Èn ting er at gutta herjer på fritiden, men foreldrene sender med barna disse lekene i barnehagen også. Det er ikke lov med lekevåpen i barnehagen, men foreldrene sier de kan jo bare ha de på hylla.

Barn har lekt alle år, enten med pil og bue eller tregevær osv osv, men nåtidens leker er så autentiske at det er helt skummelt. Tegnefilmene er så voldsomme at jeg har ikke ord.

Skjønner ikke foreldrene at de med dette fyrer oppunder ungenes adferd?

Fortsetter under...

Jeg må si at jeg ikke kjenner igjen slik voldsom lek fra min sønn og hans venner, selv om de har hatt både lekepistoler og sverd.

Hvis jeg skal gjette ligger det mer bak enn bare leketøyene. Kanskje det har noe med det å gjøre at de ser på alle mulige filmer, som jo du er inne på. Og kanskje helt uten tilsyn. Og at de fortsetter å leke slik ute uten å bli korrigert betyr vel at ingen forteller dem hva som er uakseptabel lek.

Der jeg bodde tidligere var det et søskenpar som dreiv på slik, de truet og stjal - og var ute i timer etter at de andre barna var hentet inn for kvelden. Der vet jeg at de voksne ikke fulgte med barna sine.

Om de ikke hadde lekevåpen, så visste de nå hvordan de skulle sparke ned gjerder, bruke planker, greiener, stein osv.

Det er trasig for unger å ikke kunne være trygg ute, men også trasig for de barna som ikke blir fulgt opp av foreldrene og lærer hvordan man ter seg ute blant andre. De får problemer når de begynner på skolen og kan forsure hverdagen for andre elever. Det vet jeg det søskenparet jeg nevnte holder på med på sin skole.

Jeg må si at jeg ikke kjenner igjen slik voldsom lek fra min sønn og hans venner, selv om de har hatt både lekepistoler og sverd.

Hvis jeg skal gjette ligger det mer bak enn bare leketøyene. Kanskje det har noe med det å gjøre at de ser på alle mulige filmer, som jo du er inne på. Og kanskje helt uten tilsyn. Og at de fortsetter å leke slik ute uten å bli korrigert betyr vel at ingen forteller dem hva som er uakseptabel lek.

Der jeg bodde tidligere var det et søskenpar som dreiv på slik, de truet og stjal - og var ute i timer etter at de andre barna var hentet inn for kvelden. Der vet jeg at de voksne ikke fulgte med barna sine.

Om de ikke hadde lekevåpen, så visste de nå hvordan de skulle sparke ned gjerder, bruke planker, greiener, stein osv.

Det er trasig for unger å ikke kunne være trygg ute, men også trasig for de barna som ikke blir fulgt opp av foreldrene og lærer hvordan man ter seg ute blant andre. De får problemer når de begynner på skolen og kan forsure hverdagen for andre elever. Det vet jeg det søskenparet jeg nevnte holder på med på sin skole.

Klart det ofte ligger mer bak, men jeg forstår ikke at foreldrene ikke ser hva de er med på å bidra til. Og det virker som om flere rett og slett syns det er tøft at gutta deres er så utagerende. De mener gutta blir sterke og tøffe.

Det triste er at de trekker med seg de andre gutta som innerst inne heller vil leke rolig, men blir med fordi de føler seg uttafor og vil bli like tøffe for å være med i gjengen.

Det ble så ille at vi måtte ta det opp på foreldremøte, men hjelper det? Ingen ting.

Og da snakker vi også ordbruk og trusler om å drepe, banke opp andre osv, men det fører ikke frem. Flere mødre her på tunet har klaget til foreldrene da gutta har slått barna deres med sverd og truet dem med "maskingeværene" sine.

Jeg forstår bare ikke hvor vi vil med alle disse aggressive lekene jeg. Vi hadde vannpistoler, tresverd osv, men vi lekte utifra egen fantasi. Det gjør ikke disse gutta.

Jeg ser hvertfall klare forskjeller på guttene her vi bor. Mange foreldre bruker nok disse tegnefilmene som barnevakt, men alle foreldre hører jo av lyden hva slags filmer det er. Og disse filmene appellerer jo ikke akkurat til barnas egen fanasi, de får jo nærmet oppskrift på hva de skal si og gjøre - og det er lite hyggelige oppskrifter.

Godt barna dine oppfører seg ordentlig, det er sikkert mange som er som dinne gutter, men veldig mange er som guttene i gata her vi bor. Både når foreldrene ser dem eller når de er alene.

Jeg blir hvertfall skremt, og syns vi er inne i en utvikling jeg ikke ønsker å ta del i. Men nå har ikke jeg gutter heller, da. jenta mi har en vannpistol og det får holde.

Gjest tøft å være gutt

Om lekevåpnene ser autentiske ut eller er et hjemmespikka tregevær spiller vel egentlig ingen rolle. Kamuflasjeklær er in i motebildet. Så disse tingene syns jeg ikke er noe spesielt å henge seg opp i.

At små barn ser voldelige filmer er verre, syns jeg. Men man kan ikke alltid vite, heller, for ungene skryter gjerne på seg mer enn de faktisk har fått lov til å se også.

Når det gjelder atferden, så er jeg litt midt i mellom. Jeg vil si at det er ikke bare-bare å ha "myke" gutter heller. Vi har en - og vi har måttet bygge opp til en litt tøffere atferd hos han. For miljøet "ute blant gutta" er til tider tøft, både i gata og i barnehagen.

Vi har sett med fortvilelse på hvordan de ansatte i barnehagen etter vår oppfatning bidrar til guttenes voldsomme atferd. De reagerer ikke på slåssing, slåing, sparking, spytting, herjing, osv. De er visst mer opptatt av å sitte og perle eller lese en koselig bok med de snille jentene.

Gutte-miljøet selv i barnehagen er så tøft at myke gutter må pushes til å bli tøffere ellers vil de ikke greie og takle hverdagen i barnehagen. Vi har lært vår sønn å ta igjen ved slåssing, for eksempel. Har lært han å bokse. Vi prøver å holde hardt på "ikke slå først, men lov å forsvare seg", men om han etterlever det vet vi jo strengt tatt ikke.

Det jeg prøver å si er at om du ser noen bråkete og aggressive gutter så er det ikke nødvendigvis foreldrenes skyld at de har blitt sånn.

Klart det ofte ligger mer bak, men jeg forstår ikke at foreldrene ikke ser hva de er med på å bidra til. Og det virker som om flere rett og slett syns det er tøft at gutta deres er så utagerende. De mener gutta blir sterke og tøffe.

Det triste er at de trekker med seg de andre gutta som innerst inne heller vil leke rolig, men blir med fordi de føler seg uttafor og vil bli like tøffe for å være med i gjengen.

Det ble så ille at vi måtte ta det opp på foreldremøte, men hjelper det? Ingen ting.

Og da snakker vi også ordbruk og trusler om å drepe, banke opp andre osv, men det fører ikke frem. Flere mødre her på tunet har klaget til foreldrene da gutta har slått barna deres med sverd og truet dem med "maskingeværene" sine.

Jeg forstår bare ikke hvor vi vil med alle disse aggressive lekene jeg. Vi hadde vannpistoler, tresverd osv, men vi lekte utifra egen fantasi. Det gjør ikke disse gutta.

Jeg ser hvertfall klare forskjeller på guttene her vi bor. Mange foreldre bruker nok disse tegnefilmene som barnevakt, men alle foreldre hører jo av lyden hva slags filmer det er. Og disse filmene appellerer jo ikke akkurat til barnas egen fanasi, de får jo nærmet oppskrift på hva de skal si og gjøre - og det er lite hyggelige oppskrifter.

Godt barna dine oppfører seg ordentlig, det er sikkert mange som er som dinne gutter, men veldig mange er som guttene i gata her vi bor. Både når foreldrene ser dem eller når de er alene.

Jeg blir hvertfall skremt, og syns vi er inne i en utvikling jeg ikke ønsker å ta del i. Men nå har ikke jeg gutter heller, da. jenta mi har en vannpistol og det får holde.

Det er nok endel som tar etter de verste ungene, de tøffeste blir kanskje forbilder for noen. Det er dumt, og jeg er glad det ikke har sklidd sånn ut her.

Visst kan sønnen min finne på ting, men heldigvis brukes ikke vold her. Det som dere opplever høres ekstremt ut. Det nytter ikke at foreldrene bare forteller ungene hva som er lov og ikke lov. Sklir det ut får de være ute med barna og ta dem inn om de ikke oppfører seg. Sikkert enklere sagt enn gjort! Og det er vel typisk at de "verste" ungene har de foreldrene som er minst tilstede for dem, og som heller ikke bryr seg om en klage eller to på barnet.

Annonse

Om lekevåpnene ser autentiske ut eller er et hjemmespikka tregevær spiller vel egentlig ingen rolle. Kamuflasjeklær er in i motebildet. Så disse tingene syns jeg ikke er noe spesielt å henge seg opp i.

At små barn ser voldelige filmer er verre, syns jeg. Men man kan ikke alltid vite, heller, for ungene skryter gjerne på seg mer enn de faktisk har fått lov til å se også.

Når det gjelder atferden, så er jeg litt midt i mellom. Jeg vil si at det er ikke bare-bare å ha "myke" gutter heller. Vi har en - og vi har måttet bygge opp til en litt tøffere atferd hos han. For miljøet "ute blant gutta" er til tider tøft, både i gata og i barnehagen.

Vi har sett med fortvilelse på hvordan de ansatte i barnehagen etter vår oppfatning bidrar til guttenes voldsomme atferd. De reagerer ikke på slåssing, slåing, sparking, spytting, herjing, osv. De er visst mer opptatt av å sitte og perle eller lese en koselig bok med de snille jentene.

Gutte-miljøet selv i barnehagen er så tøft at myke gutter må pushes til å bli tøffere ellers vil de ikke greie og takle hverdagen i barnehagen. Vi har lært vår sønn å ta igjen ved slåssing, for eksempel. Har lært han å bokse. Vi prøver å holde hardt på "ikke slå først, men lov å forsvare seg", men om han etterlever det vet vi jo strengt tatt ikke.

Det jeg prøver å si er at om du ser noen bråkete og aggressive gutter så er det ikke nødvendigvis foreldrenes skyld at de har blitt sånn.

JA! Det burde absolutt være menn i barnehagen! Det er jeg virkelig enig med deg i! mange gutter vokser opp med mødre som hovedforsørger, med kvinner i barnehage og skole. De fleste treffer ikke menn før på ungdomsskolen eller gymnas. Det er tragisk! Menn leker og er på mange måter annerledes enn kvinner og menn kan tilby mye kvinner ikke kan også i barnehagen. Ikke minst trenger gutter forbilder. Veldig enig i det.

Gutter har da vært tøffe i alle tider, men jeg tror alle disse faktorene som leker, filmer osv. bidrar til at gutta skal bli enda tøffere.

Veldig mange av de lekene som selges idag er jo nettop jippoer fra ulike filmer for barn. Filmer som er bygget opp nettop rundt vold. Klær skal være fulle av flammer og effekter og ungene skal til tider se ut som små soldater. Er det tøft?

Greit å gjør gutta sine tøffere, men hvis alle foreldre tenker slik blir det jo ikke mindre tøft der ute, snarere tvert imot mener jeg, da.

En venninne av meg har en sønn med rimelig aggressiv adferd. Hva får han av leker? Sverd, roboter, fæle krigsfigurer osv. Gjør det gutten roligere? Langt der ifra. Han oppfordres jo gjennom lekene sine til å bli enda mer aggressiv!

Men som sagt jeg har ikke gutter og jeg kan forstå frustrasjonen din.

Syns bare samfunnet vårt går i en retning jeg er veldig sterkt imot.

Min sønn maste leneg om et kaptein sabeltann sverd. Han fikk det aldri. Jeg er sterkt imot slike leketøy til barn.

Samme her. Hun fikk heller ikke sverd. Ikke liker hun Kaptein Sabeltann heller.

Nei jeg liker ikke hvordan TV, reklame og leker skal ha så makt over oss. Og hvertfall ikke når det eneste målet er å oppfordre til vold og aggressiv adferd.

Er det ikke nok j*****skap i verden fra før? Eller er det virkelig et must å lære ungene sine at å liksomdrepe andre er tøfft? Men Dagsrevyen skal de ikke se, for der ser man jo døde folk på ekte.....

Nei hos oss er det ingen av delene.

Det er nok endel som tar etter de verste ungene, de tøffeste blir kanskje forbilder for noen. Det er dumt, og jeg er glad det ikke har sklidd sånn ut her.

Visst kan sønnen min finne på ting, men heldigvis brukes ikke vold her. Det som dere opplever høres ekstremt ut. Det nytter ikke at foreldrene bare forteller ungene hva som er lov og ikke lov. Sklir det ut får de være ute med barna og ta dem inn om de ikke oppfører seg. Sikkert enklere sagt enn gjort! Og det er vel typisk at de "verste" ungene har de foreldrene som er minst tilstede for dem, og som heller ikke bryr seg om en klage eller to på barnet.

Veldig sant det du skriver AveM. Jeg blir oppriktig lei meg på vegne av disse barna.

Snakket litt med "ledern" i gjengen etter han hadde slått et barn i barnehagen (jobber der). Så på han at han egentlig var lei seg. Jeg ba de andre barna la oss være alene. Han kjenner jo meg. Da de andre var ute av syne pratet vi lenge og han begynnte å gråte, for han ville jo ikke være sånn. Tårene trillet og jeg spurte om han ville ha en klem. Hele kroppen hans ristet og han klamret seg til meg og ville ikke slippe - inntil de andre gutta kom til syne igjen og han ble sitt tilsynelatende "jeg" igjen.

Stakkars unge! Jeg får vondt langt inni sjela. Er det noe den gutten ikke trenger er det ytterligere forsterkniger på hans "offentlige" adferd.

Glemte en tin: Hvis det er så ille i barnehagen bør dere ta det opp med styrer og på foreldremøter! hva slags signaler er det da personalet gir. Fy av meg! Du er sikkert ikke alene om å ha denne oppfatningen, så kom på banen og ta det opp! Tror nok det er eneste mulighet til å få en endring på det. Huff!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...