Gå til innhold

Har jeg rett på noen stønader fra trygdekontoret?

Anbefalte innlegg

Gjest Lolle

Jeg lurer på om jeg kan være reell arbeidsøker pga disse plagene.

Jeg er litt usikker på dette.

Jeg har veldig vondt i ryggen og jeg har senebetennelse som kommer og går. jeg har hatt den i over 2 år og ryggvondt i ca 1 år og det blir bare verre og verre.

Jeg står på venteliste til fysioterapeut. jeg var hos en fysioterapeut for vel 10 dager siden og han sa at jeg ikke fikk holde på med noe tungt noe ( som f eks og løfte vekter på et treningsstudio ).

Jeg er hjemmeværende med en liten en på 16 mnd og jeg har sosialstønad ut Mars.

Jeg klarer nesten ikke og gjøre noe ting pga ryggen og senebetennelsen.

Jeg kan f eks ikke sitte i kassen i en butikk pga armen og senebetennelsen.

jeg kan nesten ikke en gang brette sammen klær, skrive for hånd eller på tastatur. Ikke kan jeg verken ligge, gå, stå eller sitte virker det som pga ryggen.

Jeg kan ikke gå ut i jobb pga armen og ryggen i tillegg til tulla ( har ikke barnepass ). Føler jeg.

Dette ble litt rotete men jeg håper du skjønner hva jeg mener her.

Har jeg rett på noe eller er det bare småplager som de mener ikke gjør at jeg kan jobbe?

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Spørsmålet er om det er sykdom som er problemet, eller om det er manglende barnepass. Svaret på det spørsmålet avgjør i stor grad rettighetene dine.

I første omgang må lege vurdere om du er for syk til å arbeide, hvor lenge du har vert for syk til å arbeide, og hva som må til for å få deg i arbeid igjen.

Hvilke rettigheter du har kommer an på legens vurdering her. Jeg anbefaler et tverrfaglig møte med deg, evt. sos.ktr, aetat, trygdekontoret og legen for å finne løsninger som egner seg for deg.

Gjest (Anonymous)

Hei

Jeg er en mann på snart 35 år. For ca to år siden fikk jeg stilt diagnosen MS. Dette har jeg sannsynligvis hatt siden 1986 da jeg hadde store krampetrekninger i den ene hånden.

Jeg er i dag i full jobb og fungerer pr tiden 100%.Dvs det jeg merker så langt er å være veldig trøtt og klar store deler av døgnet.

Om ikke dette skulle være nok , så går min kone på med.rehabilitering på tredje året.Hennes problemer startet for ca 9 år siden med høyt stoffskifte etter fødsel.Dette har da vedvart , noe som igjen har ført til virkelige smertefulle stunder med hodepine,muskelsmerter i i rygg,nakke og bein.Hun har til nå vært igjennom x antall avd. og leger ved vårt sykehus , uten å kunne finne en direkte årsak.Det som er antydet nå er det legene kaller for " kronisk smertesyndrom"

Så kommer det jeg ønsker å kunne få et svar på :

Pga nevnte problemer og frykt for at den ene eller i verste fall begge to skal bli ufør, finnes det noen instans som kunne sanere noe av vår gjeldsbyrde. ( dette har jeg hørt om at kan gå an)

Hilsen en som lurer og er noget bekymret for hva fremtiden vil vise.

Gjest Lolle

"jeg kan nesten ikke en gang brette sammen klær, skrive for hånd eller på tastatur"

Det skulle en ikke tro når en ser mengden innlegg du produserer her inne på DOL!

Det gjør vondt og jeg tar pauser eller jeg biter i meg smerten. Jeg trenger ikke flere beskyldninger på meg.

Det gjør faktisk jævlig vondt og det blir ikke akkurat bedre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...