Gå til innhold

Fra barnemunn - og litt ornitologi

Anbefalte innlegg

Lillesøster på 4 år blir sittende musestille med bildøren åpen etter henting i bhg i går. Hva tenker du på? Spør jeg.

"Den fuglen der, han kan den sangen om Musekvelden" Å? "Ja, han synger "heisann og hoppsann og fallerallera", kanskje han satt ute og hørte at jeg sang den inne da det var jul?"

Så det store spm: Hvilken fugl er det som synger Musevisa?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/225818-fra-barnemunn-og-litt-ornitologi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prust

Det må jo være kjøttmeisen! Den synger jo en ters nå om våren -- ti-da-da, ti-da-da, akkurat som "heisann og hoppsann"... Oppmerksom lita jente du har!

(da jeg var liten, sang den ti-ti-da, men det er en helt annen sak :-))

Jeg pleier å si at kjøttmeisen synger: "tjutti-tjutti-tjutti-tjutt"

Men den skan synge poå flere måter, slik som du skriver det.

Ikke så lett å beskrive fuglesang! Husker jeg laget et system på det da vi hadde fuglesang på pensumlista for 12-15 år siden :-)

For noen dager våknet jeg til en rar lyd: Trodde først det var radioenb eller ungene, men det var en svarttrost som sang for første gang i år. Den var så hes, og sang ikke rent i det hele tatt... Håper den snart kommer inn i det :-)

Jeg pleier å si at kjøttmeisen synger: "tjutti-tjutti-tjutti-tjutt"

Men den skan synge poå flere måter, slik som du skriver det.

Ikke så lett å beskrive fuglesang! Husker jeg laget et system på det da vi hadde fuglesang på pensumlista for 12-15 år siden :-)

For noen dager våknet jeg til en rar lyd: Trodde først det var radioenb eller ungene, men det var en svarttrost som sang for første gang i år. Den var så hes, og sang ikke rent i det hele tatt... Håper den snart kommer inn i det :-)

Jeg traff på en paradisfugl i utlandet som hadde lært seg lyden av motorsag, kameralukker, knasingen i grusen fra biler og flere ulike kvinnelattere (kvinneglam), hosting og et enormt spekter av barnesnakk. Tindrende klart og tydelig. Det bare trillet ut av fjærkreet.

Men det var en avsporing.

Annonse

Jeg traff på en paradisfugl i utlandet som hadde lært seg lyden av motorsag, kameralukker, knasingen i grusen fra biler og flere ulike kvinnelattere (kvinneglam), hosting og et enormt spekter av barnesnakk. Tindrende klart og tydelig. Det bare trillet ut av fjærkreet.

Paradisfugl, er det samme som tucan?

Jeg besøkte en gang en dyrebutikk som hadde fått inn en indisk beo-stær (som er verdens beste til å herme lyder). Den ble forsøkt omplassert etter at paret som eide den var splittet opp, og fuglen, som bodde hos mannen i forholdet, gjentok navnet på den fraflyttede kvinnen - med sørgmodig stemme - hvert femte sekund... "Toooorill, Toooorill". Det ble for mye for stakkaren som var forlatt....

Jeg besøkte en gang en dyrebutikk som hadde fått inn en indisk beo-stær (som er verdens beste til å herme lyder). Den ble forsøkt omplassert etter at paret som eide den var splittet opp, og fuglen, som bodde hos mannen i forholdet, gjentok navnet på den fraflyttede kvinnen - med sørgmodig stemme - hvert femte sekund... "Toooorill, Toooorill". Det ble for mye for stakkaren som var forlatt....

Triste greier :-)

Paradisfugl, er det samme som tucan?

Tucan er sånn med digert banannebb. Nei, det er en hel slekt med fugler som bor i tropene, noen synger med høy stemme, og noen kan herme. Denne var skinnende blå, lang hale med digert gap, og jaktet på damer. Sjekketrikset hos denne arten var visst et sinnsykt stort reportoar av låter. Den kunne høres flere kilometer. Motorsaga var spesialiteten.

Gjest Persille

Tucan er sånn med digert banannebb. Nei, det er en hel slekt med fugler som bor i tropene, noen synger med høy stemme, og noen kan herme. Denne var skinnende blå, lang hale med digert gap, og jaktet på damer. Sjekketrikset hos denne arten var visst et sinnsykt stort reportoar av låter. Den kunne høres flere kilometer. Motorsaga var spesialiteten.

Der har du et klinkende klart sjekketriks - kom skal du få høre på motorsagen min ;)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...