Gjest LOTUS78 Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Da tenker jeg på å ha oppgaver som å gå ut med søppel, dekke på middagsbordet, rydde ut av oppvaskmaskina o.s.v mot litt betaling. Eller er barna for små til dette, evnt. når kan man begynne med litt småoppgaver i hjemmet. 0 Siter
Lillemus Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 De er overhode ikke for små! Jeg tør ikke begynne ennå, 7-åringen kommer til å ruinere meg fullstendig! ;o) 0 Siter
Gjest GA Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Min 6-åring begynte å hjelpe til med å rydde av middagsbordet og å tømme oppvaskmaskina da han var 5 år. En 10-åring kan da klare masse! Men det må legges fram på en ordentlig måte, så ungen godtar å hjelpe til og får følelsen av å være en viktig bidragsyter i husholdningen. 0 Siter
Atene Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Selvfølgelig ikke! Men jeg ville strøket punktet "mot litt betaling". I en familie hjelper man hverandre etter evne, ikke for personlig vinning. 0 Siter
nitni Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Selvfølgelig ikke! Men jeg ville strøket punktet "mot litt betaling". I en familie hjelper man hverandre etter evne, ikke for personlig vinning. Enig ) De kan godt få ukepenger, slik at de lærer å spare/bruke penger fornuftig, men ikke som uke_lønn_ for å ha deltatt i noe alle må fordi man er en familie der alle må bidra litt. 0 Siter
Gjest LOTUS78 Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Selvfølgelig ikke! Men jeg ville strøket punktet "mot litt betaling". I en familie hjelper man hverandre etter evne, ikke for personlig vinning. det er jeg helt enig i. Bor man i sammen bør alle ta i et tak etter alder og evne. 0 Siter
laban Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Nei, de er ikke for små til å ha plikter. De er heller ikke for små til å få litt lommepenger. Men jeg ville ikke laget en ordning der de får inntrykk av at de skal betales for å gjøre helt alminnelige ting i heimen. De er nemlig slett ikke for små til å utnytte den tankegangen. 0 Siter
Gjest LOTUS78 Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 De er overhode ikke for små! Jeg tør ikke begynne ennå, 7-åringen kommer til å ruinere meg fullstendig! ;o) jeg har en venninne som har en datter på 2år, hun storkoser seg når hun får hjelpe mamma å rydde ut av oppvaskmaskinen. Så de begynner tidlig, og det er stor stas. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Femåringen min har allerede i oppgave å dekke bordet og rydde uyt av oppvaskmaskinen. Han får riktignok ingen lommepenger foreløpig, men jeg synes det er fint at alle i en familie har oppgaver og plikter ut fra hva de kan bidra med. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Jeg har en tre-åring som er aller mest fornøyd dersom hun både får hjelpe til med å lage mat, og vaske opp etterpå - da er dagen fullkommen 0 Siter
Gjest sandex Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Døøh Min 6-åring er ikke for liten, og da er ikke din 10-åring for liten 0 Siter
Gjest sandex Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 De er overhode ikke for små! Jeg tør ikke begynne ennå, 7-åringen kommer til å ruinere meg fullstendig! ;o) hehehehe 0 Siter
Velouria Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Mine gjør sånne ting og de er (snart) 5 og 6, og de får ikke betalt for det heller. Her i huset får vi ikke betalt for å være en del av familien annet enn i varme klemmer og blide voksne og barn. 0 Siter
Dorthe Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Psykologen dattera mi gikk til på BUP mente at det var helt uhørt at unger som bodde hjemme skulle ha plikter hjemme. De hadde mer enn nok med skole, lekser, venner og fritidsaktiviteter. Og hun gikk nesten av skaftet da hun hørte at mine unger til og med hadde handlet og tømt oppvaskmaskinen hjemme fra de var små. Og hun mente datteren min var i sin fulle rett til å nekte å rydde sitt eget rom eller gjøre noe som helst hjemme. Det var nemlig foreldrenes plikt. La meg bare understreke at jeg fremdeles ikke er enig med henne. 0 Siter
Gemini Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Psykologen dattera mi gikk til på BUP mente at det var helt uhørt at unger som bodde hjemme skulle ha plikter hjemme. De hadde mer enn nok med skole, lekser, venner og fritidsaktiviteter. Og hun gikk nesten av skaftet da hun hørte at mine unger til og med hadde handlet og tømt oppvaskmaskinen hjemme fra de var små. Og hun mente datteren min var i sin fulle rett til å nekte å rydde sitt eget rom eller gjøre noe som helst hjemme. Det var nemlig foreldrenes plikt. La meg bare understreke at jeg fremdeles ikke er enig med henne. Som jeg har sagt før, den psykologen burde nesten vært fratatt retten til å utøve det yrket. Det er hårreisende idiotisk å påstå noe sånt. Det eneste man oppnår med en slik innstilling er bortskjemte barn som forventer "room-service" og annen hotell-oppvartning. Helsprøtt at fagfolk kan få seg til å mene noe sånt! 0 Siter
Lillemus Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Psykologen dattera mi gikk til på BUP mente at det var helt uhørt at unger som bodde hjemme skulle ha plikter hjemme. De hadde mer enn nok med skole, lekser, venner og fritidsaktiviteter. Og hun gikk nesten av skaftet da hun hørte at mine unger til og med hadde handlet og tømt oppvaskmaskinen hjemme fra de var små. Og hun mente datteren min var i sin fulle rett til å nekte å rydde sitt eget rom eller gjøre noe som helst hjemme. Det var nemlig foreldrenes plikt. La meg bare understreke at jeg fremdeles ikke er enig med henne. Vill gjetting: den dama hadde ikke barn selv? Evt. de ungene var helt uspiselige og fikk sannsynligvis sjokk den dagen de flyttet? 0 Siter
Dorthe Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Som jeg har sagt før, den psykologen burde nesten vært fratatt retten til å utøve det yrket. Det er hårreisende idiotisk å påstå noe sånt. Det eneste man oppnår med en slik innstilling er bortskjemte barn som forventer "room-service" og annen hotell-oppvartning. Helsprøtt at fagfolk kan få seg til å mene noe sånt! Jeg tror den BUP'en som er her må være spesiell. Aldri hørt makne historier fra andre. Jeg har verre ting på lager men orker ikke legge det ut her ) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Selvsagt er de ikke for små til det. Mine kommer helt sikkert til å få faste oppgaver hjemme før de er ti år, men neppe mot betaling. 0 Siter
Dorthe Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Vill gjetting: den dama hadde ikke barn selv? Evt. de ungene var helt uspiselige og fikk sannsynligvis sjokk den dagen de flyttet? Jeg synes å huske at damen ikke hadde unger i det hele tatt ) 0 Siter
jubalong70 Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 10 år definitivt IKKE for ungt til å ha plikter i hjemmet. Mine på 5 og 6 har det! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.