Gjest AveM Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 En 10-åring klarer godt å arbeide litt Det klarer en 8-åring også! Selv 3-åringen her liker å bidra, men hun har få plikter. For henne er alt en lek. Det eneste som jeg synes er viktig er at man ikke ødelegger arbeidsgleden til barna ved å pirke på måten de har gjort ting på. Man kan rettlede dem på forhånd, men ikke kritisere etterpå. 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Som jeg har sagt før, den psykologen burde nesten vært fratatt retten til å utøve det yrket. Det er hårreisende idiotisk å påstå noe sånt. Det eneste man oppnår med en slik innstilling er bortskjemte barn som forventer "room-service" og annen hotell-oppvartning. Helsprøtt at fagfolk kan få seg til å mene noe sånt! "Det eneste man oppnår med en slik innstilling er bortskjemte barn som forventer "room-service" og annen hotell-oppvartning." Korrekt. Det er direkte flaut å ikke vite hvordan man vasker gulv når man flytter for seg selv. Eller at man rett og slett ikke aner hvordan man skal vaske klær. Eller i det hele tatt om noen rutiner man har i et hjem. Jeg trodde jeg skulle gå med, jeg, når jeg begynte å forstå hvordan AS Hus og Heim ble organisert. Min mor gjorde sikkert ting i beste mening (kanskje hun hadde vært til samme psykolog som Dorthe har erfaring med? ;-)), men det ble i grunnen bare ille. 0 Siter
Lillemus Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 "Det eneste man oppnår med en slik innstilling er bortskjemte barn som forventer "room-service" og annen hotell-oppvartning." Korrekt. Det er direkte flaut å ikke vite hvordan man vasker gulv når man flytter for seg selv. Eller at man rett og slett ikke aner hvordan man skal vaske klær. Eller i det hele tatt om noen rutiner man har i et hjem. Jeg trodde jeg skulle gå med, jeg, når jeg begynte å forstå hvordan AS Hus og Heim ble organisert. Min mor gjorde sikkert ting i beste mening (kanskje hun hadde vært til samme psykolog som Dorthe har erfaring med? ;-)), men det ble i grunnen bare ille. I stallen der jeg vanket for noen år siden gikk det på rundgang mellom hesteeierne å koste golvene og vaske gulet i oppholdsrommet. Men den ene jentas mor ba om at hun måtte få slippe - "Vi har vaskehjelp hjemme, så XXX kan ikke slike ting"!!!! Og hun (mora altså) stilte opp i pels og gullsandaler for å koste stallgolvet for jentungen... *Ler fremdeles ved tanken* Men stakkars unge. 0 Siter
Gjest AveM Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 "Det eneste man oppnår med en slik innstilling er bortskjemte barn som forventer "room-service" og annen hotell-oppvartning." Korrekt. Det er direkte flaut å ikke vite hvordan man vasker gulv når man flytter for seg selv. Eller at man rett og slett ikke aner hvordan man skal vaske klær. Eller i det hele tatt om noen rutiner man har i et hjem. Jeg trodde jeg skulle gå med, jeg, når jeg begynte å forstå hvordan AS Hus og Heim ble organisert. Min mor gjorde sikkert ting i beste mening (kanskje hun hadde vært til samme psykolog som Dorthe har erfaring med? ;-)), men det ble i grunnen bare ille. Jeg vokste opp uten plikter hjemme, slik som deg. Min mor har sagt at hun valgte det for at vi skulle slippe å arbeide slik som hun måtte da hun vokste opp. Hun hadde ansvar for mye fjøsarbeide og annet inne i huset fra hun var 5-6 år gml. Hun sier hun angret på det senere, at det finnes jo noe midt i mellom. Da jeg flyttet for meg selv hadde jeg kun vasket og laget kaker og middag i heimkunnskaptimene på skolen. Ikke noe kjekt å gjøre så mye når man var vant med at andre arbeidet for deg.. Jeg hadde en plikt hjemme, og det var å ta oppvasken av og til. Jeg hatet det! Og er i dag utrolig glad for oppfinnelsen oppvaskmaskin. 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 I stallen der jeg vanket for noen år siden gikk det på rundgang mellom hesteeierne å koste golvene og vaske gulet i oppholdsrommet. Men den ene jentas mor ba om at hun måtte få slippe - "Vi har vaskehjelp hjemme, så XXX kan ikke slike ting"!!!! Og hun (mora altså) stilte opp i pels og gullsandaler for å koste stallgolvet for jentungen... *Ler fremdeles ved tanken* Men stakkars unge. Hi-hi, vedder på at virkeligheten kom og dro til jentungen midt i planeten en gang. Som du sier - synd på ungen, men mora måtte jo vært litt av et syn! 0 Siter
Lillemus Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Hi-hi, vedder på at virkeligheten kom og dro til jentungen midt i planeten en gang. Som du sier - synd på ungen, men mora måtte jo vært litt av et syn! Den stakkars jentungen (og hennes lillebror) var tildels temmelig uspiselige, men de fleste voksne syntes synd på dem - det var jo foreldrene (særlig mora) som ødela dem. 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Jeg vokste opp uten plikter hjemme, slik som deg. Min mor har sagt at hun valgte det for at vi skulle slippe å arbeide slik som hun måtte da hun vokste opp. Hun hadde ansvar for mye fjøsarbeide og annet inne i huset fra hun var 5-6 år gml. Hun sier hun angret på det senere, at det finnes jo noe midt i mellom. Da jeg flyttet for meg selv hadde jeg kun vasket og laget kaker og middag i heimkunnskaptimene på skolen. Ikke noe kjekt å gjøre så mye når man var vant med at andre arbeidet for deg.. Jeg hadde en plikt hjemme, og det var å ta oppvasken av og til. Jeg hatet det! Og er i dag utrolig glad for oppfinnelsen oppvaskmaskin. Min mor kan nok også godt ha hatt den samme motivasjonen for sin "snillhet"; hun var eldst i en stor søskenflokk og fikk tidlig ansvar og plikter. Som du sier - en middelvei må finnes. Jeg er forresten også veldig glad i oppvaskmaskiner, selv uten din erfaring...! :-) 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 En 10-åring klarer godt å arbeide litt Det klarer en 8-åring også! Selv 3-åringen her liker å bidra, men hun har få plikter. For henne er alt en lek. Det eneste som jeg synes er viktig er at man ikke ødelegger arbeidsgleden til barna ved å pirke på måten de har gjort ting på. Man kan rettlede dem på forhånd, men ikke kritisere etterpå. "Man kan rettlede dem på forhånd, men ikke kritisere etterpå." Veldig godt sagt! Det gjelder forresten også menn dersom man vil at de skal bidra i heimen. 0 Siter
Gjest AveM Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Min mor kan nok også godt ha hatt den samme motivasjonen for sin "snillhet"; hun var eldst i en stor søskenflokk og fikk tidlig ansvar og plikter. Som du sier - en middelvei må finnes. Jeg er forresten også veldig glad i oppvaskmaskiner, selv uten din erfaring...! :-) Jeg sa til mannen min for mange år siden da vi skulle stifte bo "Hvis du ikke ønsker at vi kjøper oppvaskmaskin, så får du ta deg av oppvasken" Jeg sa jeg hadde vasket nok kopper i oppveksten.. skikkelig lat.. Nå går husarbeidet greit, men det er ikke det kjekkeste jeg gjør. Vinduer liker jeg å vaske, og det er også kjekt å legge sammen tøy. Mat, desserter og kaker er noe som blir bare mer og mer kos å lage med åra. Heldigvis var det håp for meg også 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Jeg sa til mannen min for mange år siden da vi skulle stifte bo "Hvis du ikke ønsker at vi kjøper oppvaskmaskin, så får du ta deg av oppvasken" Jeg sa jeg hadde vasket nok kopper i oppveksten.. skikkelig lat.. Nå går husarbeidet greit, men det er ikke det kjekkeste jeg gjør. Vinduer liker jeg å vaske, og det er også kjekt å legge sammen tøy. Mat, desserter og kaker er noe som blir bare mer og mer kos å lage med åra. Heldigvis var det håp for meg også Matlaging er trivelig, det samme med baking. Husarbeid forøvrig er greit nok, men jeg er veldig flink til å lage systemer - og ikke minst kjøpe diverse utstyr! - for å få ned tidsforbruken. Jeg koser meg ikke akkurat med støvtørking og slikt. Dessuten er jeg rimelig analfabet på endel ting som inngår i husmorfaget, så ved å ikke gjøre det (jeg KAN det jo ikke!) så sparer jeg også endel tid. He-he. Men jeg er ganske snill, da. 0 Siter
Gjest Rusle Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Et barn bør ha små oppgaver i hjemmet lenge før det er 10 år. Å kunne oppleve at de mestrer oppgaver og bidrar med familiens gjøremål styrker selvtilliten. 0 Siter
Rhea Silvia Skrevet 7. april 2006 Skrevet 7. april 2006 Nie. 9 åringen har ansvar for å holde rommet sitt i orden, og det har forsåvidt 7 åringen også. De får hjelp og de får "opplæring". I tillegg skal de rydde opp leker i stuen hver kveld, ta av bodet etter måltid etc Ikke noe tar så mye tid at det går utover skole og lek. 0 Siter
Gjest wexter Skrevet 7. april 2006 Skrevet 7. april 2006 Slike oppgaver bør de få ha som frivillig lek fra de er i stand til å utføre dem, for så å etterhvert bli faste plikter når de blir større. Men alle plikter bør deles på, og barna skal ikke ha hovedansvar for annet enn deres eget rot, rom osv. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.