Gjest Familiebarnehage? Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Første gang vi søkte barnehage fikk vi avslag i kommunen, men fikk heldigvis plass i studentbarnehage rett ved studiestedet mitt. Dette ligger et stykke unna hjemmet vårt, i en annen kommune. Nå er jeg snart ferdig utdannet, og vi mister følgelig denne plassen. Vi har på ny søkt bhg-plass i kommunen her, og fikk i første omgang avslag. I dag ringte de fra en liten familiebarnehage og tilbød plass der. På den ene siden er vi overlykkelige - jenta vår er veldig sosial og elsker barnehagen. Vi er selvfølgelig veldig glade for å få en plass til henne. Men dessverre er dette en liten bhg med få barn, og hun vil ikke bli kjent med fremtidige klassekamerater. Det er to år til skolestart, og vi hadde inderlig håpet hun skulle ihvertfall noen av de hun vil gå i klasse med. Utearealet er ikke i nærheten av hva vi (hun) er vant til, og det er tross alt et privat hjem, ingen barnehage. Hun er vant til mange barn på sin egen alder, jeg tror det blir mange småbarn her, og da blir leken litt annerledes. Dette ble langt og rotete, det jeg vil frem til er: hva tror dere? Hun vil vel likevel få venner på skolen? Uff, hva vi mødre bekymrer oss om 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225901-overgang-fra-stor-barnehage-til-familiebhg-h%C3%A5per-noen-vil-svare/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Akkurat det med skolen ville jeg ikke vært overbekymret for. Dere kan gjøre mye selv, f.eks. ved å ta kontakt med noen dere vet skal begynne sammen med henne, rundt siste sommeren før skolestart. Sjekk også om det er en lokal fritidsaktivitet el.l. hun kan gå på som passer for hennes alderstrinn, når skolestart nærmer seg. Men det er mange barnehagedager mellom nå og skolestart. Hun er 4 år eller deromkring(?) og bør ha noen jevnaldrende å dele hverdagene med. Jeg ville sjekket alderssammensetningen i den familiebarnehagen først. Jeg forbinder familiebarnehager med barn (godt) under 3 år, men det kan være annerledes i deres tilfelle. Men jeg ville ikke hatt henne i en barnehage med bare ett- og toåringer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225901-overgang-fra-stor-barnehage-til-familiebhg-h%C3%A5per-noen-vil-svare/#findComment-1698366 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jentene2 Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Som laban skriver hadde jeg sjekket opp litt om alderen på de andre barna og aktiviteter de gjennomfører. Jeg forbinder også familiebarnehage med mindre barn - har ikke hørt noen over tre år som går der, men det kan jo være annerledes her. Det mest viktige synes jeg er at barna blir aktivisert og stimulert i forhold til sin alder og utvikling/modenhet, så at de faktisk føler at de får "prøvd" seg litt. De er jo så stolte når de komer hjem og forteller at de har klart noe som de ikke har gjort tidligere. Når det gjelder å bli kjent med barn hun skal gå på skole sammen med, ordner det seg nok alltid, tross at jeg også tenkte på det når vi søkte barnehage. Barn er jo veldig tilpassningsdyktige og hun vil jo bli kjent med barn i området når hun er ute og leker. Synes laban også har et godt poeng i det å evt. være med på noen form av aktivitet. Min eldste går på turning og da er det ca 25 små jenter som bor i området som deltar og disse blir hun jo kjent med tross at de ikke går i samme barnehage. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225901-overgang-fra-stor-barnehage-til-familiebhg-h%C3%A5per-noen-vil-svare/#findComment-1698413 Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Akkurat det med skolen ville jeg ikke vært overbekymret for. Dere kan gjøre mye selv, f.eks. ved å ta kontakt med noen dere vet skal begynne sammen med henne, rundt siste sommeren før skolestart. Sjekk også om det er en lokal fritidsaktivitet el.l. hun kan gå på som passer for hennes alderstrinn, når skolestart nærmer seg. Men det er mange barnehagedager mellom nå og skolestart. Hun er 4 år eller deromkring(?) og bør ha noen jevnaldrende å dele hverdagene med. Jeg ville sjekket alderssammensetningen i den familiebarnehagen først. Jeg forbinder familiebarnehager med barn (godt) under 3 år, men det kan være annerledes i deres tilfelle. Men jeg ville ikke hatt henne i en barnehage med bare ett- og toåringer. Hadde vært langt mer bekymret for alderssammensetningen i bhg enn det at hun ikke treffer fremtidige klassekamerater. Visstnok har det mye mer å si om de har vært i bhg eller ikke enn om de kjenner noen fra før - når de begynner på skolen. Vi har minstejenta i bhg i en annen bydel. Ingen av disse andre barna vil hun ha noe med å gjøre når når hun begynner på skolen. Vi vil selvsagt heller ha henne ibhg rett over veien, men siden bydelen vår er helt tragisk når det gjelder barnehageplasser så får vi ikke plass der. Da er det bedre å være i en skikkelig bhg selv om den er et lite stykke unna. Hos oss er alle familiebarnehagene opptil 3 år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225901-overgang-fra-stor-barnehage-til-familiebhg-h%C3%A5per-noen-vil-svare/#findComment-1698415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Hadde vært langt mer bekymret for alderssammensetningen i bhg enn det at hun ikke treffer fremtidige klassekamerater. Visstnok har det mye mer å si om de har vært i bhg eller ikke enn om de kjenner noen fra før - når de begynner på skolen. Vi har minstejenta i bhg i en annen bydel. Ingen av disse andre barna vil hun ha noe med å gjøre når når hun begynner på skolen. Vi vil selvsagt heller ha henne ibhg rett over veien, men siden bydelen vår er helt tragisk når det gjelder barnehageplasser så får vi ikke plass der. Da er det bedre å være i en skikkelig bhg selv om den er et lite stykke unna. Hos oss er alle familiebarnehagene opptil 3 år. Ja - da er vi enige, ikke sant? (Antar du skrev til trådstarter :-) ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225901-overgang-fra-stor-barnehage-til-familiebhg-h%C3%A5per-noen-vil-svare/#findComment-1698422 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 I utgangspunktet er jeg enig med deg - jeg ville vært litt skeptisk. Men; jeg er nå havnet i en situasjon hvor jeg har fire tre-åringer i min familiebhg, og ingen av dem har fått andre plasser fra høsten. Jeg har ikke hjerte til å hive dem ut - dermed må jeg tilpasse bhg til deres behov. Jeg må ta inn to tre-åringer til, og de seks skal sammen danne en egen gruppe med et eget opplegg innen barnehagens rammer. Det kan jo hende barnehagen som har tilbudt dere plass har noe tilsvarende? Mine skal på tur tre dager i uken, jeg bygger nytt uteområde til dem nå, de får en dedikert ansatt som jobber hovedsaklig med dem - i det hele tatt. Jeg ville dratt dit, snakket med dem, og hørt hva de har å tilby datteren din 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225901-overgang-fra-stor-barnehage-til-familiebhg-h%C3%A5per-noen-vil-svare/#findComment-1704732 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.