Gemini Skrevet 8. april 2006 Skrevet 8. april 2006 Men hvorfor tar du ikke barnet ut av skolen? Det er ikke skoleplikt her i landet. Unnskyld at jeg bryter meg inn i en tråd her, men jeg trodde det var skoleplikt jeg? Man plikter vel i alle fall å ha et pedagogisk opplegg om man skal drive hjemmeundervisning, kunne legge frem en viss plan osv.? PS: Dette er kun et spørsmål til asterix ang. skoleplikt, og ikke noe innlegg ifbm. skolevegring 0 Siter
Gjest Slitn mamma Skrevet 8. april 2006 Skrevet 8. april 2006 Men hvorfor tar du ikke barnet ut av skolen? Det er ikke skoleplikt her i landet. Ikke skoleplikt sier du? Har du noen paragraf eller noe å vise til? Man tar ikke barnet ut av skolen om man ikke har mulighet for annen undervisning, og det har vi ikke. 0 Siter
Gjest Slitn mamma Skrevet 8. april 2006 Skrevet 8. april 2006 Da hadde jeg tatt saken til rettsapparatet og ut i media rett og slett. Ikke f*** om jeg hadde tvunget barnet mitt til å gå på en skole det mistrivdes på. Og å ta barna fra noen fordi barnet mistrives på skolen vil ikke kunne holde gjenneom høyere instanser. (Om det da ikke er noe mer her som hun ikke forteller oss.) Problemet er at de ikke skjønner eller vill skjønne at det er pga. problemer på skolen h*n ikke vill dit. Klasselærer og rektor sier at det ikke forekommer mobbing og at utestengning er vanskelig å gjøre noe med da lærer mener han ikke kan stå for å skaffe venner til vårt barn, han kan ikke akkurat tvinge noen til det, sier han. Jeg blir så frustrert at jeg holder på rive håret av meg snart. Og nei, det er ikke noe annet som ligger bak, vi har to barn til som det over hode ikke finnes noe problem med. 0 Siter
asterix Skrevet 8. april 2006 Skrevet 8. april 2006 Unnskyld at jeg bryter meg inn i en tråd her, men jeg trodde det var skoleplikt jeg? Man plikter vel i alle fall å ha et pedagogisk opplegg om man skal drive hjemmeundervisning, kunne legge frem en viss plan osv.? PS: Dette er kun et spørsmål til asterix ang. skoleplikt, og ikke noe innlegg ifbm. skolevegring Det er undervisningsplikt, ikke skoleplikt. Det er ikke det samme. 0 Siter
asterix Skrevet 8. april 2006 Skrevet 8. april 2006 Ikke skoleplikt sier du? Har du noen paragraf eller noe å vise til? Man tar ikke barnet ut av skolen om man ikke har mulighet for annen undervisning, og det har vi ikke. Fra opplæringsloven: "Barn og unge har plikt til grunnskoleopplæring, og rett til ein offentleg grunnskoleopplæring i samsvar med denne lova og tilhøyrande forskrifter. Plikten kan ivaretakast gjennom offentleg grunnskoleopplæring eller gjennom anna, tilsvarande opplæring. " For meg er barna mine så viktige at jeg ville ikke godtatt at de skulle mistrivdes i årevis så jeg hadde tatt dem ut til hjemmeundervisning evt. flyttet dem til en annen skole. Ville gjort hva som helst faktisk. 0 Siter
Gjest skummelt Skrevet 8. april 2006 Skrevet 8. april 2006 Da hadde jeg tatt saken til rettsapparatet og ut i media rett og slett. Ikke f*** om jeg hadde tvunget barnet mitt til å gå på en skole det mistrivdes på. Og å ta barna fra noen fordi barnet mistrives på skolen vil ikke kunne holde gjenneom høyere instanser. (Om det da ikke er noe mer her som hun ikke forteller oss.) Nei det vil jo bli veldig vanskelig å spå om det vil holde gjennom høyere instanser, som regel stoppes de fleste feil i fylkesnemda eller senest lagmannsretten. Men med anking og ankings anking og det som verre er, og barnevernets lovmessige mulighet til å beholde barnet mens det anker så skjønner jeg godt at folk lar barnevernet dirigere seg. Selv om du vinner både i tingretten og lagmannsretten kan det ta godt over året før du får barnet hjem igjen. Rettsikkerhet? 0 Siter
Gjest skummelt Skrevet 8. april 2006 Skrevet 8. april 2006 Problemet er at de ikke skjønner eller vill skjønne at det er pga. problemer på skolen h*n ikke vill dit. Klasselærer og rektor sier at det ikke forekommer mobbing og at utestengning er vanskelig å gjøre noe med da lærer mener han ikke kan stå for å skaffe venner til vårt barn, han kan ikke akkurat tvinge noen til det, sier han. Jeg blir så frustrert at jeg holder på rive håret av meg snart. Og nei, det er ikke noe annet som ligger bak, vi har to barn til som det over hode ikke finnes noe problem med. Med mindre det ligger annen psykisk sykdom bak, som f.eks min bror? Har det vært noen utredning på dette? Også barn blir psykisk syke, ikke bare voksne. 0 Siter
Gjest Slitn mamma Skrevet 8. april 2006 Skrevet 8. april 2006 Med mindre det ligger annen psykisk sykdom bak, som f.eks min bror? Har det vært noen utredning på dette? Også barn blir psykisk syke, ikke bare voksne. Har ikke vært noen utredning på dette, men at h*n er psykisk syk kan jeg godt skjønne. Ser det på dårlig matlyst, søvnvansker og liten tilltakslyst. 0 Siter
Gjest Slitn mamma Skrevet 8. april 2006 Skrevet 8. april 2006 Fra opplæringsloven: "Barn og unge har plikt til grunnskoleopplæring, og rett til ein offentleg grunnskoleopplæring i samsvar med denne lova og tilhøyrande forskrifter. Plikten kan ivaretakast gjennom offentleg grunnskoleopplæring eller gjennom anna, tilsvarande opplæring. " For meg er barna mine så viktige at jeg ville ikke godtatt at de skulle mistrivdes i årevis så jeg hadde tatt dem ut til hjemmeundervisning evt. flyttet dem til en annen skole. Ville gjort hva som helst faktisk. Hjemmeundervisning sier barnevernet ikke er en løsning på problemet, de mener at barnet må gå i skole pga. den sosiale biten. Flytting er noe vi har tenkt på, men problemet er da at om ett år kommer vårt barn til å begynne i ungdomsskole og på denne skolen går barn fra flere steder i bygda, altså, h*n kommer til å havne på skole sammen med de samme elevene h*n går sammen med nå. Å flytte ut av kommunen kommer til å skape problemer for meg og min manns jobbsituasjon. 0 Siter
asterix Skrevet 8. april 2006 Skrevet 8. april 2006 Hjemmeundervisning sier barnevernet ikke er en løsning på problemet, de mener at barnet må gå i skole pga. den sosiale biten. Flytting er noe vi har tenkt på, men problemet er da at om ett år kommer vårt barn til å begynne i ungdomsskole og på denne skolen går barn fra flere steder i bygda, altså, h*n kommer til å havne på skole sammen med de samme elevene h*n går sammen med nå. Å flytte ut av kommunen kommer til å skape problemer for meg og min manns jobbsituasjon. Ja, det er jo deres valg på hvilken måte dere vil gripe saken an, men jeg for min del ville satt himmel og jord i bevegelse om nødvendig for å fått til noe. Vi har selv en som gikk over til en annen skole da han begynte i 9. nå i høst(skolen nærmest her vi bor går bare til 8. klasse) og som ikke trives der. Vi har i første omgang sendt han nå i en måneds tid på besøk hos slektninger slik at han får et avbrekk og det er ikke sikkert at vi sender han tilbake til skolen når han kommer hjem. Det kommer an på hva han selv ønsker, men at han skal gå i 1 1/2 år til og mistrives blir uansett ikke aktuelt. 0 Siter
Gjest skumlere enn skumlest Skrevet 9. april 2006 Skrevet 9. april 2006 Har ikke vært noen utredning på dette, men at h*n er psykisk syk kan jeg godt skjønne. Ser det på dårlig matlyst, søvnvansker og liten tilltakslyst. Hva med PP-tjenesten, er det ikke noen psykologer der som kunne ha gjort noe? Eller en privatpraktiserende psykolog et eller annet sted dere kunne fått time hos, som ikke er forutinntatt? 0 Siter
Gjest Også mamma Skrevet 29. april 2006 Skrevet 29. april 2006 Dette handler om mobbing på skolen, men skolen ser ingen problemer. Mobbingen er nok skjult for dem. Vi har hatt et samarbeid med bup, men både vi og dem føler at vi ikke kommer lengre. Barnevern er kontaktet for å få hjelp av et program som heter MST. Denne hjelpen fikk vi ikke da vårt barn er for ungt. Det finnes også et program for de mindre barna (husker ikke hva det heter) men der ble det sagt at h*n er for gammel. Mst er for barn fra 12 år og det andre er for barn opp til 12 år. H*n faller mellom to stoler der. Barnevernet har sagt at de må vurdere om h*n skal plasseres hos andre da det i allefall er opplagt at h*n SKAL på skolen. Jeg er nå så fortvilet og redd for at dette skal skje samtidig som jeg tenker at dette hadde vært greit også, men jeg VILL ikke. Jeg er ganske utslitt av dette nå da dette har pågått i flere år. Grunnen til at det har tatt så lang tid er at det ikke har kommet frem at skolevegringen skyldes mobbing før. Bup og vi har hele tiden fokusert på relasjoner i familien da det er hjemme sinne og raseriutbrudd forekommer. Vi er 100% sikkre nå på at det er langvarig mobbing som er årsaken, men nå har det gått så lang tid at vi har havnet i en ond sirkel. Det er barnet vårt som på en måte har tatt over som sjef i familien, så vi strever også med å få tatt makta tilbake. Som du sikkert skjønner, dette er blitt fullstendig kaos. Ha barnet hjemme til skolen har tatt sitt ansvar.Gå lenger opp i skolesystemet.Skolen har PLIKT til å ordne opp i dette. 0 Siter
Gjest Slitn mamma Skrevet 30. april 2006 Skrevet 30. april 2006 Ha barnet hjemme til skolen har tatt sitt ansvar.Gå lenger opp i skolesystemet.Skolen har PLIKT til å ordne opp i dette. Vi tørr rett og slett ikke gjøre det, i og med at barnevernet sier at h*n SKAL på skolen. De har hatt møte med skolen og mest sannsynlig så hører barnevernet på skolen og den oppfatning de har. Er redd for at om vi tar barnet ut av skolen, så kommer barnevernet til å ta barnet fra oss. Pga. at vi da går mot det de sier. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.