Gå til innhold

gutt 6 år nattevæter og tidvis daglekk

Anbefalte innlegg

Gjest setter stor pris på alle innspill

Gutten min er 6 år og hadde for seks uker siden som oftest tørre nattbleier. Han snakket mye om at han ikke ønsket bleie om natten, så etter mange tørre bleier stoppet han å bruke de om natten.

I begynnelsen gikk det forholdsvis bra, et par-tre uhell i uka syns jeg er akseptabelt. Men nå har han tisset ut senga fem netter på rad... i fire fem tiden våkner han, ikke sikker på når selve tissingen skjer. Foruten en kveld uhellet skjedde rundt kl 23.

Vi har fått resept på minirin, og lurer på om virkningen, hvis det er noen, er umiddelbar, eller om vi må prøve i noen uker før et eventuelt positivt resultat viser seg...

Har prøvd å begrense drikkingen frem mot leggetid, men å nekte en tørst unge å drikke...

Jeg var selv sengevæter som liten, begrensing av væskeinntak før leggetid fungerte helt på meg.

Gutten min "lekker" ofte på dagtid, minst en gang daglig. Tisser seg ikke helt ut om dagen lenger, men når ikke do før noe ender i trusa, liksom.

Han har full kontroll på avføringen.

Det kan virke som om psyken spiller inn på de tørre og våte periodene. Uroligheter mlm de voksne i familien/slekta, sammenfaller til dels med de "våtere" periodene.

Hva gjør vi?

På med nattbleie igjen?

Minirin i noen uker?

1 tablett hadde ingen effekt i natt, øke til to?

Fortsette med uhell hver natt,- dette sliter på meg som må opp og skifte seng og dusje gutten. Og han går jo glipp av en sammenhengende natts søvn...

Setter stor pris på alle svar,- dette plager gutten skikkelig og jeg vet ikke hva vi skal prøve...

Fortsetter under...

Gjest Fru. Braun

Hvorfor ikke bare bruke bleier på han i de periodene han har hyppige uhell? Dere har jo bleier tilgjengelig og da slipper dere alt ekstra arbeidet uhellene medfører når det eneste som skjer er at bleien hans blir våt, noe dere bare kan kaste, Syns dere skal se det positive i situasjonen jeg, han har begynt å klare å holde seg tørr oftere og oftere, men i enkelte perioder har han fortsatt behov for nattbleier av forskjellige årsaker (familiere/sover tungt). Så, bare ha tålmodighet noen måneder til så vil problemet gradvis forsvinne og snart har han vokst det fra seg. I mellomtiden lar dere bleiene gjøre jobben sin. Hvilke bleier bruker du på han? Kanskje det vil være en ide å bruke DryNites eller Tena Pants i stedenfor barnebleiene man får i butikken, dersom han syntes disse er barnslige?

Heia!

Da guttungen vår var 6 år, gikk vi til kiropraktor med ham. Der kunne kiropraktoren kjenne på ryggen til guttungen at det "var noe der". Han kunne ikke garantere at behandlingen virket, men vi var der 3 eller 4 ganger. Og guttungen, som nå er 8 år har kun hatt 4-5 uhell på de to åra.

Lykke til:)

• 2 måneder senere...

Vår gutt på seks tisset seg ut hver natt, ofte to ganger om natta! Han har også noen uhell på dagtid, der han ikke rekker do i tide. Har ikke prøvd noen medikamenter. Men det som har hjulpet han veldig er at han må skifte laken på senga selv. Første kvelden var det skrik og skrål og plundring, andre og, men så gikk tissingen akutt ned fra hver natt til ca hver 4. natt. Så det er tydelig at det hjelper. Det var helsesøster som tipset oss om "metoden".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...