Gå til innhold

når gir dere febernedsettende?

Anbefalte innlegg

I bhg i går sa jeg at vi var heldige da gutten vår er sjelden syk.. og det er vi for han har vært ytterst lite syk.. I dag har han vært hjemme pga feber!! Så man skal ikke si noe positivt, for da ender det som regel med det motsatte :-)

han har nå 40.1 i feber.. Mener å ha lest at man ikke burde gi febersettende så raskt fordi kroppen selv må få ordne opp på egenhånd.. de få gangene han har hatt feber tidligere så har jeg gitt han paracet for barn og feberen har gitt seg raskt..

Han har sovet mye i dag,, han er slapp, men ikke kvalm og dårlig ellers... derfor venter jeg..

Når gir dere febernedsettende?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/225975-n%C3%A5r-gir-dere-febernedsettende/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør ikke gi febernedsettende medisin uten videre. Husk at feber hjelper til med å drepe bakterier og virus.

Hvis feberen ikke er høy eller gir store plager, trenger du ikke å gi febernedsettende medisin. Hvis den syke har feber over 39-40ºC og har det vondt, kan du gi febernedsettende tabletter, stikkpiller eller mikstur.

Barn som har hatt feberkramper før, kan få febernedsettende også før feberen blir høy, eller hvis feberen stiger fort.

Gjest Febertider

På eldstejenta har jeg gitt febernedsettende relativt raskt (over 38,5) pga feberkramper. Med minsten venter jeg lenger. Hun har nettopp hatt en uke med over 40 grader nesten hver dag, og jeg har gitt henne febernedsettende de dagene. Mest fordi hun hadde mye vondt i kroppen og halsen også. Lykke til, håper han blir raskt bra!

Feber er kroppens eget forsvar, temperaturen stiger for å drepe infeksjoner. Ved å være for kjapp å gi febernedsettende sørger man for at bakterier og virus lever lengere, og barnet kan være syk lenger enn nødvendig.

Om barnet er slapt og sover mye trenger man ikke å gi febernedsettende, så lenge det ikke føler seg veldig dårlig eller man ikke får kontakt med det.

Jeg gir febernesettende til barna om de klager mye og har problemer med å sove. Blir det skikkelig ille kontakter jeg legen. Også om det kommer utslett. De minste får febernedsettende når temperaturen nærmer seg 40 grader. Jeg pleier å ringe sykepleier hos legevakten for å søke råd om jeg er usikker på noe.

På eldstejenta har jeg gitt febernedsettende relativt raskt (over 38,5) pga feberkramper. Med minsten venter jeg lenger. Hun har nettopp hatt en uke med over 40 grader nesten hver dag, og jeg har gitt henne febernedsettende de dagene. Mest fordi hun hadde mye vondt i kroppen og halsen også. Lykke til, håper han blir raskt bra!

Skulle ikke ha skrevet i sted at han ikke er kvalm, etter 15-20 minutter kastet han oppover han selv og meg...

Men han er like blid, etter en dusj og nå i pysj så venter han på pannekaker.. så jeg håper at siden han nå kastet opp så er noe kommet opp og han kan bli bedre..

Feberen følges nøye med.. Siden han har sovet i hele dag så blir det kanskje vanskelig å sovne til kvelden. er feberen over 40 da så vurdrere jeg å gi febernedsettende..

Takk for innspill til alle sammen

Annonse

Gjest pekka

Skulle ikke ha skrevet i sted at han ikke er kvalm, etter 15-20 minutter kastet han oppover han selv og meg...

Men han er like blid, etter en dusj og nå i pysj så venter han på pannekaker.. så jeg håper at siden han nå kastet opp så er noe kommet opp og han kan bli bedre..

Feberen følges nøye med.. Siden han har sovet i hele dag så blir det kanskje vanskelig å sovne til kvelden. er feberen over 40 da så vurdrere jeg å gi febernedsettende..

Takk for innspill til alle sammen

Du må huske å "banke i bordet" neste gang du uttaler deg om sånne ting :) God bedring!

Gjest togli

Du bør ikke gi febernedsettende medisin uten videre. Husk at feber hjelper til med å drepe bakterier og virus.

Hvis feberen ikke er høy eller gir store plager, trenger du ikke å gi febernedsettende medisin. Hvis den syke har feber over 39-40ºC og har det vondt, kan du gi febernedsettende tabletter, stikkpiller eller mikstur.

Barn som har hatt feberkramper før, kan få febernedsettende også før feberen blir høy, eller hvis feberen stiger fort.

Jeg holdt på å skrive det samme ;-)

Våre 3 små får ikke febernedsettende før feberen nærmer seg 40`, så lenge almentilstanden er grei. Er de kjempeslappe og har vondt o.l. gir vi litt før.

Men for 4 uker siden bar det til sykehus med blålys med minstemann som hadde feberkrampe, og etter det skal han ha febernedsettende om feberen kommer over 38,5.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...