Gjest berntinee Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Bra innlegg! Skjønner ikke at NRK kan la innslaget gå gjennom på så slett grunnlag, og som underholdning! I tillegg til at Vær varsom- plakaten er trampet på! Det er _ikke_ alle som er enig i det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226145-hvorfor-er-dere-s%C3%A5-sinte/page/2/#findComment-1701779 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Logitechmusa Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Det er _ikke_ alle som er enig i det. Som om noen hevder at alle er enige! Men kjenner du til Vær varsom-plakaten så kan du uansett ikke bestride at denne ble brutt sist lørdag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226145-hvorfor-er-dere-s%C3%A5-sinte/page/2/#findComment-1701784 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest berntinee Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Som om noen hevder at alle er enige! Men kjenner du til Vær varsom-plakaten så kan du uansett ikke bestride at denne ble brutt sist lørdag. Med det mener du at hans boilogiske mor måtte bevise dette? De som beviser noe i Colombia får huet kappa av, dette vet vi. Men nå skulle det bety noe? Hva er det egentlig dere er redde for? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226145-hvorfor-er-dere-s%C3%A5-sinte/page/2/#findComment-1701794 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litchi Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Med det mener du at hans boilogiske mor måtte bevise dette? De som beviser noe i Colombia får huet kappa av, dette vet vi. Men nå skulle det bety noe? Hva er det egentlig dere er redde for? Vi er redd for ungene våre! Ikke for å miste dem, men for at de skal få det vondt. Vi tror ikke at Tore bidrar til noe som helst godt ved å lage programmer om adopsjon på den måten som han gjør. Jeg tror generelt ikke at blottleggelse av sitt innerste på Tv tjener til noe som helst godt for noen. Men naturligvis kan jeg ikke vite det - vet bare at jeg, personlig, ikke ville taklet noe sånt i det hele tatt. Og jeg tror - igjen en personlig oppfatning - at mange ikke aner rekkevidden av hva de er med på. Dette bekreftes jo også av en del deltakere på andre realityshow, a la robinson og liknende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226145-hvorfor-er-dere-s%C3%A5-sinte/page/2/#findComment-1701914 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest berntinee Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Vi er redd for ungene våre! Ikke for å miste dem, men for at de skal få det vondt. Vi tror ikke at Tore bidrar til noe som helst godt ved å lage programmer om adopsjon på den måten som han gjør. Jeg tror generelt ikke at blottleggelse av sitt innerste på Tv tjener til noe som helst godt for noen. Men naturligvis kan jeg ikke vite det - vet bare at jeg, personlig, ikke ville taklet noe sånt i det hele tatt. Og jeg tror - igjen en personlig oppfatning - at mange ikke aner rekkevidden av hva de er med på. Dette bekreftes jo også av en del deltakere på andre realityshow, a la robinson og liknende. "Vi er redd for ungene våre!" Det skjønner jeg. Men noen her inne er rett og slett paranoid. Hvorfor skal ikke grusomheter i denne sammenhengen vises, når det enn skjer? Og hvis sånt skjer, og man ikke har forsikret seg om at tingene har skjedd på legalt vis, må man ta konsekvensen, når den tid kommer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226145-hvorfor-er-dere-s%C3%A5-sinte/page/2/#findComment-1701962 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Logitechmusa Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Med det mener du at hans boilogiske mor måtte bevise dette? De som beviser noe i Colombia får huet kappa av, dette vet vi. Men nå skulle det bety noe? Hva er det egentlig dere er redde for? "Med det mener du at hans boilogiske mor måtte bevise dette?" Enten så spiller du dum, eller så er du muligens bare uvitende. Vær varsom-plakaten er journalistenes viktige verktøy i hvordan de skal håndtere jobben sin. Dessuten: Så vidt jeg kunne se, så beviste programmet ingen ting, men det ble uimotsagt satt fram horrible påstander fra biologisk mor, og det ble ikke satt spørsmålstegn ved noe av dette fra programleders side. Det er flaut, ja, rett og slett en gedigen blemme. I tillegg var det en 16-17 år gammel gutt involvert i dette, og der foreldrene hans tydelig manglet evne til å beskytte ham, så sier altså Vær varsom-plakaten tydelig at det er journalistens (her: programleders) plikt å beskytte ham mot denne eksponeringen. Og for ordens skyld: Jeg har ikke adoptert selv, men jobber og har jobbet med svært mange adopterte i den gitte aldersgruppen. Ut fra det jeg kjenner til gjennom jobben min, så burde aldri programmet blitt sendt og gutten vært utsatt for dette. At adoptivforeldre på samme måtes om andre foreldre ønsker å beskytte barna sine er overhodet ikke merkelig, dette er tvert imot en plikt *alle* foreldre har. Men adoptivforeldrene kan man altså kritisere for det og altså i tillegg betvile motivene bak. Jeg tror jeg velger i tilskrive dette uvitenhet, for ellers er det ren dumskap som ligger bak. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226145-hvorfor-er-dere-s%C3%A5-sinte/page/2/#findComment-1701971 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest berntinee Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 "Med det mener du at hans boilogiske mor måtte bevise dette?" Enten så spiller du dum, eller så er du muligens bare uvitende. Vær varsom-plakaten er journalistenes viktige verktøy i hvordan de skal håndtere jobben sin. Dessuten: Så vidt jeg kunne se, så beviste programmet ingen ting, men det ble uimotsagt satt fram horrible påstander fra biologisk mor, og det ble ikke satt spørsmålstegn ved noe av dette fra programleders side. Det er flaut, ja, rett og slett en gedigen blemme. I tillegg var det en 16-17 år gammel gutt involvert i dette, og der foreldrene hans tydelig manglet evne til å beskytte ham, så sier altså Vær varsom-plakaten tydelig at det er journalistens (her: programleders) plikt å beskytte ham mot denne eksponeringen. Og for ordens skyld: Jeg har ikke adoptert selv, men jobber og har jobbet med svært mange adopterte i den gitte aldersgruppen. Ut fra det jeg kjenner til gjennom jobben min, så burde aldri programmet blitt sendt og gutten vært utsatt for dette. At adoptivforeldre på samme måtes om andre foreldre ønsker å beskytte barna sine er overhodet ikke merkelig, dette er tvert imot en plikt *alle* foreldre har. Men adoptivforeldrene kan man altså kritisere for det og altså i tillegg betvile motivene bak. Jeg tror jeg velger i tilskrive dette uvitenhet, for ellers er det ren dumskap som ligger bak. "dumskap som ligger bak" Der kom den. Til slutt må man ta atombomba i bruk;) Når noen mener noe som går på tvers, er de dumme. Jeg syntes programmet var bra, dette var jeg nyskjerrig på. Og endelig viste Tore noe nyttig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226145-hvorfor-er-dere-s%C3%A5-sinte/page/2/#findComment-1701988 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litchi Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 "Vi er redd for ungene våre!" Det skjønner jeg. Men noen her inne er rett og slett paranoid. Hvorfor skal ikke grusomheter i denne sammenhengen vises, når det enn skjer? Og hvis sånt skjer, og man ikke har forsikret seg om at tingene har skjedd på legalt vis, må man ta konsekvensen, når den tid kommer. Jeg er enig i at norske myndigheter må sikre seg at adopsjoner blir gjennomført på riktig måte i henhold til giverlandenes og norske regler. Jeg mener også det har stor nyhetsinteresse og bør gås etter i sømmene dersom man oppdager tilfeller av illegal adopsjon/barnehandel, og at journalister har et ansvar for å følge opp slike saker. Jeg mener at Tore på Sporet behandlet akkurat denne saken uhyre useriøst, både i forhold til biologisk mor og i forhold til gutten. Jeg er ikke noe klokere etter å ha sett den reportasjoen, påstandene florerte uten å bli belyst skikkelig, og jeg aner i alle fall ikke hva som virkelig har skjedd. Nå er det ikke viktig hva jeg tror eller mener har skjedd, heller, men tipper det er viktig for gutten, adoptivforeldrene og biologisk mor. Jeg synes bare synd på alle involverte. Vet ikke helt hva du mener med at man må ta konsekvensen. Gi fra seg barnet, mener du? Det er uansett barnevernet og domstolene som skal inn i barnefordelingssaker, sikkert også i en evt. kamp mellom bio - og adoptivforeldre. Vet at dette har vært tilfellet i USA ved innenlandsadopsjoner når biomor har angret seg. I slike tilfeller skal en regel gjelde, og det er hva som er best for barnet. Meg bekjent har det aldri vært noen slik sak i Norge. Antagelig skyldes det at kontrollen med adoptivsakene er god, og at adopsjonene her blir gjennomført på lovlig vis. Det har sikkert forekommet unntak, spesielt i forhold til en del adopsjoner som ble gjennomført de første tiårene etter krigen. Nå til dags tror i alle fall ikke jeg at det skjer ofte, om i det hele tatt. Jeg har sagt alt jeg har å si i denne saken, og ønsker alle en god påske! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226145-hvorfor-er-dere-s%C3%A5-sinte/page/2/#findComment-1702091 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Logitechmusa Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 "Vi er redd for ungene våre!" Det skjønner jeg. Men noen her inne er rett og slett paranoid. Hvorfor skal ikke grusomheter i denne sammenhengen vises, når det enn skjer? Og hvis sånt skjer, og man ikke har forsikret seg om at tingene har skjedd på legalt vis, må man ta konsekvensen, når den tid kommer. Det var du som sa dum, jeg sa at det like godt kunne skyldes uvitenhet. At du velger det ene fremfor det andre får stå for egen regning. ;-) "Hvorfor skal ikke grusomheter i denne sammenhengen vises, når det enn skjer?" 1) Det ble ikke fremlagt noen som helst beviser på at denne biologiske moren snakker sant. Hadde hun holdt seg til sin sak så kunne hun nok virket *litt* troverdig, men de beskyldningene hun samtidig kommer med i forbindelse med sin beskrivelse av det colombianske barnevernet tar fra henne det meste av troverdigheten. Det er i beste fall løse påstander, ikke noe som helst ble bevist. Og ja, jeg syns det er viktig med beviser når man kommer med såpass grove beskyldninger. 2) Hvis denne, eller andre adopsjoner har foregått illegalt og det finnes virkelige holdepunkter for at barn i Colombia eller andre land blir solgt for så å bli adoptert bort er det selvfølgelig bra at det kommer frem. Men ærlig talt, det hører i så fall *ikke* hjemme i et familieprogram i beste underholdningstid på en lørdag. Og det burde i alle fall vært dokumentert, det som kommer frem, og programmet burde hatt en helt annen profil enn Tore på sporet. Det at Tore Strømøy så til de grader overtrer egne retningslinjer i form av Vær varsom-plakaten er heller ikke formildende eller gjør de udokumenterte påstandene til bedre underholdning. Det er lavpannet TV og et overtramp mot en 17 år gammel gutt som faktisk ikke er myndig og sikkert er i en følsom alder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226145-hvorfor-er-dere-s%C3%A5-sinte/page/2/#findComment-1702095 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Derfor Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Svar på overskriften... fordi det blir pirket i privatlivet til barn som ikke kan forsvare seg selv.Adoptivforeldre er ikke andeledes enn andre foreldre. de forsvarer å beskytter sine barn med nebb å klør. Så .. om en adoptert person selv søker om hjelp til å finne sine biologiske foreldre så er det opp til dem selv, så privat er det. Tv underholdning er ikke det rette stedet å komme med slike private hendelser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226145-hvorfor-er-dere-s%C3%A5-sinte/page/2/#findComment-1702621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.