Gå til innhold

7-åring alene med baby på 6 mndr.?!

Anbefalte innlegg

Gjest Hadde jeg aldri gjort!!!

Hørte i dag at ei jeg kjenner hadde latt sin 7-åring være alene med babyen på 6 mndr. mens hun kjørte og hentet mannen sin på jobb. De var borte i 20 min. Jeg vet ikke om babyen sov imens eller hva.

Ville du gjort det?

Jeg ville ALDRI ha gjort det uansett. Tenk om det hadde skjedd en bilulykke eller noe.

Fortsetter under...

Man kan ikke henge seg opp i alder når det gjelder å være ansvarsbevisst og flink. Noen 7-åringer kan være svært moden og takler godt å holde en baby i armene mens mamma er borte i 20 min. Sannsynligvis sov han, men om han våknet så taklet søsteren eller broren det sikkert helt fint.

Babyen kjenner jo søkenene sine og føler seg trygg.

Husk at ulykker kan skje når som helst, uavhengig om mor/far er tilstede eller ikke. Uansett var dette sikkert en nødløsning og ikke en vane fra moren.

Jeg har selv en 9-årig sønn som passer på min 6 mnd baby, mens jeg lufter hunden i 10 min, eller løper ned til postkassen.

Gjest fy skam meg:(

vel, jeg ville ikke gjort det, men har tidligere latt baby 8 mnd ligget alene hjemme i ca 10 min og sovet mens jeg hentet storesøster i barnehagen.

Syns ikke det er ideelt heller men har gjort det tre ganger. Og ja, tenk om det blir brann, tenk om det skjer noe på veien etc. Det er mye som kan skje, men jeg gjorde det likevel....

Gjest M.Angelica

Man kan ikke henge seg opp i alder når det gjelder å være ansvarsbevisst og flink. Noen 7-åringer kan være svært moden og takler godt å holde en baby i armene mens mamma er borte i 20 min. Sannsynligvis sov han, men om han våknet så taklet søsteren eller broren det sikkert helt fint.

Husk at ulykker kan skje når som helst, uavhengig om mor/far er tilstede eller ikke. Uansett var dette sikkert en nødløsning og ikke en vane fra moren.

Jeg har selv en 9-årig sønn som passer på min 6 mnd baby, mens jeg lufter hunden i 10 min, eller løper ned til postkassen.

"Man kan ikke henge seg opp i alder når det gjelder å være ansvarsbevisst og flink."

Du sier noe der. Jeg vet om en på fire som kan stå opp om morgene, helt alene, og lage frokost til foreldrene. Den kan innebære toast, kaffe og te!

"Husk at ulykker kan skje når som helst, uavhengig om mor/far er tilstede eller ikke."

Ja, men hallo! Hvis mor eller far er tilstede så er det jo mor eller far som må ta/kan ta ansvaret for ulykken, ikke 7-åringen. Det der synes jeg var litt teit...

Jeg synes det er dårlig gjort av foreldre å legge ansvaret for en 6 mndr. gammel baby i armene på en 7-åring! En 7-åring må få slippe det ansvaret, selv om han/hun kanskje allikevel kan klare det.

Ville ikke hatt noe som helst problem med å la vår kar som nettopp ble 6 år å passe på minsten på snart 5 mndr i en slik situasjon. Han pleier se etter minsten når jeg må ut å gjøre noe ute hvor det er vanskelig å ta minsten med og han kommer da ut og sier fra om minsten blir urolig f.eks.

Har ingen planer om å begynne å leve livet mitt etter: Hva om, tenk om, hvis at, dersom, *kjempekatastrofe*? jeg for min del.

Annonse

Ville ikke hatt noe som helst problem med å la vår kar som nettopp ble 6 år å passe på minsten på snart 5 mndr i en slik situasjon. Han pleier se etter minsten når jeg må ut å gjøre noe ute hvor det er vanskelig å ta minsten med og han kommer da ut og sier fra om minsten blir urolig f.eks.

Har ingen planer om å begynne å leve livet mitt etter: Hva om, tenk om, hvis at, dersom, *kjempekatastrofe*? jeg for min del.

Nei, men nå har jo du flere større unger også, som kanskje var hjemme i tillegg?

"Husk at ulykker kan skje når som helst, uavhengig om mor/far er tilstede eller ikke."

Ja, men hallo! Hvis mor eller far er tilstede så er det jo mor eller far som må ta/kan ta ansvaret for ulykken, ikke 7-åringen. Det der synes jeg var litt teit...

Jeg synes det er dårlig gjort av foreldre å legge ansvaret for en 6 mndr. gammel baby i armene på en 7-åring! En 7-åring må få slippe det ansvaret, selv om han/hun kanskje allikevel kan klare det.

..du pratet jo om at det kunne skje en bilulykke.. Den kan vel neppe syvåringen belastes for....?

For øvrig så hadde jeg glatt latt min 7-åring vært hjemme i 20 min. med en baby på seks mnd.

..du pratet jo om at det kunne skje en bilulykke.. Den kan vel neppe syvåringen belastes for....?

For øvrig så hadde jeg glatt latt min 7-åring vært hjemme i 20 min. med en baby på seks mnd.

Poenget: Hadde det skjedd en bilulykke så ville jo sjuåringen bli sittende langt lenger med babyen enn 20 min.

Jeg ville ikke latt mine være alene med jenta mi på 8 mnd mer enn noen minutter. I allefall ikke så lenge de er våkne alle sammen. 3-åringen kan finne på hva som helst selv om 8 eller 10-åringen har ansvaret.

Det har hendt at den eldste på 10 har vært barnevakt etter at de yngste er i seng. Det har vært snakk om 15-20 minutter mens jeg raser på butikken, og jeg har alltid mobilen med meg. Jeg kan ikke akkurat si at jeg slapper av da, men må jo prøve å ikke være en sånn pingle-mor ;)

Nei, men nå har jo du flere større unger også, som kanskje var hjemme i tillegg?

Nei, da ville det jo ikke være han på 6 som i realiteten så etter minsten. Det at han ser etter minsten er når de eldre er på skolen og jeg må gjøre ting i fjøset f.eks.

Nei, da ville det jo ikke være han på 6 som i realiteten så etter minsten. Det at han ser etter minsten er når de eldre er på skolen og jeg må gjøre ting i fjøset f.eks.

Jeg vil si at du er flink som gir barna dine ansvar. De er heldige som vokser opp med mange søsken, og vil ha masse verdifulle erfaringer som voksne.

Jeg skal prøve å bli litt flinkere her til å gi barna tillit, får begynne i det små. Før i tiden var det jo vanlig at de eldste søsknene tok seg av de minste. Og nå i dag tør man knapt nok hente posten..

Jeg vil si at du er flink som gir barna dine ansvar. De er heldige som vokser opp med mange søsken, og vil ha masse verdifulle erfaringer som voksne.

Jeg skal prøve å bli litt flinkere her til å gi barna tillit, får begynne i det små. Før i tiden var det jo vanlig at de eldste søsknene tok seg av de minste. Og nå i dag tør man knapt nok hente posten..

Unger vokser på å få ansvar som de kan greie. Det er selvfølgelig viktig å ikke gi dem oppgaver de ikke makter. Alt for store oppgaver vil bare få dem til å føle nederlag. Men en må heller ikke undervurdere unger, de greier stort sett langt mer enn de fleste tror.

Du kan tro han er stolt over at han får lov til å passe på lillebroren, og er veldig samvittighetsfull i utførelsen av oppgaven. ;-):-)

Annonse

Jeg hadde ikke hatt noe problemer med å la storesøster på 6 være alene med lillebror på 6 mnd en kort stund.

Litt verre med lillesøster på 5, hun koser litt for intenst til tider.

Jeg hadde reist og skrevet opp telefonnummer til både meg, pappa'n og evt. noen andre - just in case.

Jeg har funnet ut at jeg ikke kan basere livet mitt på at fryktelige ting skal skje. Da kan jo hverken jeg eller barna gjør noen ting...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...