Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noen som har gode tips til hvordan lære 4 åringen vår å klare nedover/oppover bakker på ski? Hun er kjempeflink på flat mark, går å går med friskt mot :o) Men jeg klarer bare ikke å vise henne "fiskebein", eller få henne til å bøye knærne nedover bakkene. Hun er alldeles gele, siger sammen og er helt pudding!

Kan dere noen tips til en grei måte å vise eller forklare henne hvordan hun skal klare dette? Hun har så lysst, går med friskt mot foran oss, og får pauser akkurat når hun vil.

Jo mer vi skryter, jo lengre går hun :o)

Kanskje noen ski-frelste her inne som har gode tips å dele???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/226347-l%C3%A6re-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-ski/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ha tålmodighet! Neste vinter er hun mye lengre frem motorisk enn nå. :o)

Snuppa mi er nå 5 1/2 år og går fiskebein så det suser! Forøvrig er det lurere å smøre på litt klister slik at ungen har feste i motbakkene enn å at hun må gå fiskebein, det er jo ganske tungt...

I nedoverbakkene står hun fremdeles mellom mine knær, men når hun lekte seg i helgen så jeg at hun stadig blir flinkere på egenhånd nå. Jeg sto med ryggen til og trodde det var tanta som kom da jeg hørte noen komme susende forbi nedover bak meg. Da jeg snudde meg for 5-åringen forbi meg i full fart - stående som en påle! :o)

Trening, trening og atter trening er tingen for å lære seg å gå på ski. Kjedelig kanskje, men sant.

Nedoverbakker; Det er lurt å bøye litt i knærne - Dette kan dere med fordel øve på på flatmark.

Oppoverbakker; Gjør som GA - ha barnet mellom egne bein - og gå fiskebein i takt

Vår storesøster ble 4 år i november - og hun begynte sin skikarriere forrige vinter, da pulken ble opptatt av lillesøster, som meldte sin ankomst minst 6 mnd. før planlagt (adoptert).

Det er stor framgang fra i fjor til i år. Hun sitter i hockey når hun kjører nedover - med godt bøyde knær - stavene klemt under armene - og blikket festet godt fram. Hun kjører nå storsett alle unnabakker uten fall - og syns det er stor stas.

Hun får mange oppmuntrende tilrop fra andre skigåere - og "vokser" på det :o)

Fortsatt sliter hun med fiskebeinsteknikken i motbakkene, men det går stadig bedre. I de bretteste bakkene tråkker hun opp sidevegs.

Så; ta tida til hjelp - og la de få holde på selv hvis dere har tid og anledning til det!

fra

Oppover - la hun gå mellom dine ben / foran deg slik at dere kan gå fiskeben i takt. Er det for bratt gå sidelengs.

Nedover står jeg aldri med barna mellom bena. Anbefaler at dere står ved siden av hverandre og holder i samme horisontale stav. Alternativt kan du holde henne i hånda eller i parkdressen.

Annonse

Vår skigåer (6 år nå) har vært veldig forsiktig av seg, og det er motet som har sviktet mht nedoverbakkene. Men vi tok henne med til alpinbakken i fjor, og det gjorde mye for nedoverferdighetene (skjønte liksom prinsippet med ploging) + at det var positivt mht motet.

I tillegg føler hun seg mye sikrere når hun sitter på huk, kan da bare vippe baken nedpå dersom det går for fort (dette fungerer best i oppkjørte løyper).

Fiskebein har bare kommet av seg selv, vi gikk like bak ellers ingen andre triks så vidt jeg husker

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...