Gå til innhold

sykle uten støttehjul

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest theoline

Tror det er veldig forskjellig, min lærte det seg da han va 3,5 år, men han fikk aldri prøve med støttehjul da, hos oss var det enten trehjulsykkelen eller tohjulingen!

Nå er han 5 og kjempeflink, men kusina på 7 har akkurat lært seg, så det er veldig individuellt!

Man må vel bare ta støttehjulene av og lære dem det? Det gjorde jeg med dattera mi. Hun var da "hele" 6 år - og hadde lite erfaring med sykkel (var ingen plass å leke/sykle ute der vi bodde før). Hun lærte det i løpet av to ettermiddager! :)

Jeg ser jo unger helt nede i 2 -3 års alderen som racer rundt på to hjul som om de aldri har gjort annet! :D

Datteren min lærte det da hun var 5 år. Hun var kjempemotivert. Sønnen min hadde ikke noe tro på at han skulle klare det, så jeg måtte bruke mange krefter på å overtale han da han var over 7 år. Det var en enorm lettelse for han å se se at han klare alt med litt trening først :)

Annonse

Det handler jo bare om å lære seg å finne balansen, og det tror jeg de kan lære ganske tidlig, men man må øve med dem.

Min lærte sommeren han fylte 4 år. Vi tok ikke av støttehjulene helt, vi bare bøyde dem litt oppover slik at han ble vant med å være litt ustø. Deretter tok vi dem helt av og da klarte han å sykle alene på en liten stund ute.

Jenta vår var 4,5 da hun lærte å sykle uten støttehjul. Vi satte aldri støttehjulene på - det var helt bevisst, en del forskning viser at barn som begynner med støttehjul bruker inntil flere år lengre å finne den gode balansen på sykkel.

Vi var ut & syklet med henne på en stille vei ca 2 ganger i uka i 1,5 måneds tid pluss litt øving i hagen. Da hadde hun lært seg å sykle.

Annonse

Vi var litt sene med å kjøpe to hjul sykkel til henne, hun var over fire år. Hun syklet første sesong med støttehjul.

Hun syns det var litt skummelt å sykle uten, selv om hun klarte det i fireårs alderen. Men så en dag på vei hjem fra barnehagen sa hun: "nå vil jeg hjem og sykle uten støtte hjulene."

Hun satte seg på sykkelen, og syklet i vei. Da var hun blitt 5 år. Hun lærte det på en liten sykkel, men etter en dag og to syklet hun like bra på den store hun hadde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...