Gå til innhold

Forbedring av kosthold


jokeren

Anbefalte innlegg

Hei Susanna,

jeg er en gutt på 22 år som plages av utseendet mitt for tiden.

Jeg har en veldig høy forbrenning og ligger circa på 60 - 62 kilo i vekt med en høyde på 178cm. Jeg ser ikke noe videre tynn ut utenom i ansiktet, som kan ha en del med benstruktur.

Ansiktet mitt varierer fra å se helt fint ut til at kinnbeina viser prekært og jeg får hule kinn, typisk blir jeg mer blå under øynene og ser temmelig sliten ut. I en alder av 22 år burde jeg ikke ha rynker langs smilebåndet, men de begynner å komme sakte men sikkert.

Jeg -tror- det kan ha noe med kostholdet mitt å gjøre.

Jeg er student, og en normal dag går circa slik:

08:30 - Frokost: Tre / fire skiver hjemme eller mat i kantinen. Melk / juice / vann.

11:00 - Lunsj: Normalt mat i kantinen, horn med salami / fårepølse / you name it. Melk / juice / vann / cola?

15:00 - Kanskje middag nå hvis jeg når det før jobb. Hvis ikke tar jeg med et eller annet til jobben.

21:00 - Eller nå, hvis jeg ikke nådde det før jobb.

23:00 til 03:00 - En / to skive kanskje?

Jeg legger meg alt i fra 23:00 til 03:00, og sover fra fem en halv time til tolv timer, spørs om jeg kommer meg opp og/eller har anledning til å sove så lenge jeg vil.

I det siste har jeg fått en god del kviser i pannen, typisk etter en tur ut på byen. Jeg bruker en uke på å tørke de ut med såpe og vann to-tre ganger daglig, men kommer alltid tilbake når jeg stopper.

Jeg er også en røyker. Før du slår ned på røyken som den store synderen til alle mine problemer, vil jeg bare si at jeg sluttet å røyke i 8 mnder, og kunne ikke se noe forskjell. Jeg vet at røyk er dårlig for hud og helse, så jeg ligger på alt i fra 2 til 15 røyk dagen, der 15 røyk er en lørdag på byen.

Jeg liker veldig godt å gå ut. Er ute en gang i uken minst, og vi har for vane å drikke en god del når vi først setter i gang. En god del vil si 10 små øl på vorspiel og et par tre til på byen.

Mye av dagene mine går ut på å sitte forran en PC. Jeg er IT student og jobber på et call-senter deltid, så en typisk dag innebærer 09:00 - 15:00 forelesninger og 16:00 - 20:00 med jobb, primært i en sittende stilling.

Jeg tar vekselvis armhevninger og situps hver dag, men det er eneste treningen jeg får for øyeblikket.

Jeg tar sanasol hver morning for C vitaminer, men det er også eneste kosttilskuddet jeg tar for tiden.

Så til spørsmålene:

- Jeg har lyst å legge på meg mer. Har vurdert om jeg skal kjøpe inn proteiner og tygge på det. Jeg bryr meg egentlig ikke om jeg blir litt tykk, men jeg har veldig lyst å få tilbake utseende jeg hadde i ansiktet når jeg var i militæret.

- Jeg begynner å lure på om eneste løsningen jeg har på meg selv er å begynne med en eller annen form for utholdenhetsidrett, så jeg får trent meg selv over lenger tid. Men jeg er redd for å jogge / svømme etc fordi forbrenningen min vil gå opp og jeg kommer til å se ut som et spøkelese uten å få i meg en umenneskelig mengde kalorier. Jeg vil ikke at trening skal bli hverdagen min hvis du forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Susanna Hanvold, klinisk ernæringsfysiolog

Hei

Det er synd du plages med utseende ditt. Når det gjelder vekten din har du en BMI som ligger innenfor normalområdet. Din BMI er 19-20, normalområdet er 18.5-25. Det virker som du har en uregelmessig livsstil, og søvnmangel kan være årsaken til at du av og til er blå under øynene + ser sliten ut. Du sier du gjerne vil legge litt på deg, for å klare dette må du spise mer enn du forbrenner. Men det er viktig å finne en gylden middelvei. Jeg anbefaler at du fokuserer på en regelmessig måltidsrytme, gjerne 3 hovedmåltider pluss 1-2 mellommåltider hver dag. Velg mat som inneholder mye kcalorier, men som likevel er sunn. Eksempel på pålegg kan være makrell i tomat, egg og majonessalat. Som mellommåltid kan du for eksempel spise en liten neve nøtter og en frukt eller yoghurt. Hvis du spiser nok og variert vil du samtidig få dekket behovet for proteiner, men du kan likevel prøve å velge matvarer som er rik på proteiner. Dette er for eksempel kjøtt, fisk og egg. Jeg tror ikke det er nødvendig for deg å ta proteintilskudd. Hvis du øker aktivitetsnivået ditt vil du forbrenne mer kcalorier, men det kan også hende det bidrar til at du får økt appetitt. Å være i fysisk aktivitet har en rekke positive effekter og bør prioriteres. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...