valmue1365380326 Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Hei alle Colombiaelskere! Vi venter på vårt andre barn ) Hvilken erfaring har dere ifm søskenlikhet, dere som har eller kjenner noen med 2 el flere barn født i Colombia? Noe må man jo slå ihjel den laaaange ventetiden med Hilsen fra en litt dagdrømmende 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226473-s%C3%B8skenlikhet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alegre Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Vi har jente og gutt og våre er ganske like, særlig når en bare ser på hud- og hårfarge. Ser en på personlighet, interesser og aktivitetsnivå er der flere ulikheter - men det kan også ha med kjønn å gjøre ;-) Vi skrev ikke spesifikke ønsker ang. kjønn og utseende hverken da vi søkte 1. eller 2. gang. Vi lot "skjebnen" råde, og har i dag verdens flotteste 8-og 3.5 -åring. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226473-s%C3%B8skenlikhet/#findComment-1703906 Del på andre sider Flere delingsvalg…
padre Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Har barn fra Colombia. De er veldig gode venner og leker godt sammen på tross av temmelig stor aldersforskjell. Mange vi møter mener de ligner på hverandre, men det eneste som ligner er egentlig hudfargen. Ikke resten av utseende eller psyken. Hvilket egentlig bare understreker at det er veldig vanlig å generalisere folk utfra hudfarge, dersom de har et etnisk utgangspunkt enn man er vant med. Jeg vil gjerne understreke at jeg gjør det samme selv i stor grad, med folk med et annet etnisk utgangspunkt enn meg selv(som er "etnisk norsk") eller som har samme etnisk utgangspunkt som mine barn. Tror rett og slett det krever "trening" å klare registrere og systematisere ansiktstrekk, frigjort fra hudfarge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226473-s%C3%B8skenlikhet/#findComment-1704930 Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Har ikke adoptert fra Colombia men kjenner noen med to barn fra det landet ja:-) Det å drømme om barnet man skal få, å lage seg et bilde av barnet inni sitt eget hode er vel helt naturlig for alle som adopterer. Da vi fikk tildeling fra Thailand ble jeg først litt paff da jeg fikk se bildet. Han var helskjønn, men likevel ikke slik jeg hadde sett han for meg. Men det tok jo bare fem sekunder før jeg fikk summet meg og visste at det var akkurat denne gutten vi skulle ha:-) Når det gjelder de barna jeg kjenner fra colombia så er de ikke spesielt like nei. Men ikke spesielt ulike heller. De har omtrent samme hud- og hårfarge, og som andre her sier så blir det kanskje det man ser først. Sannsynligheten for at en ansiktslikhet skal være til stede er vel ikke så veldig stor...? Jeg vet ikke om de som tildeler barna tar hensynt til at det bør/skal være en viss søskenlikhet. Men for barna sin del så kan det sikkert være greitt å ha en viss likhet. Jeg husker et tidligere innlegg her der ei tante til to adoptivbarn fra Colombia kunne fortelle at barna hadde opplevd det som belastende å være så veldig ulike (den ene lys og den andre veldig mørk) fordi de fikk en del spørsmål om opprinnelsesland,fordi andre trodde de kom fra to forskjellige land. Og på den måten ble det mye mer fokus på det at de var så ulike enn at de faktisk var adopterte. Vår adopterte gutt fikk en lillebror for vel ett år siden. Objektivt sett er de _veldig_ ulike. Den ene tynn som ei flis, den andre robust og kraftig. Den ene lys , og den andre mørk. Den ene med kort lunte og den andre med en tålmodighet vi ikke helt kan forstå... Men som mamma så ser jeg aldri disse ulike trekkene og egenskapene som en påminnelse om at de ikke er "ordentlige" søsken. Tvert imot; jeg ser dem som mine egne Knoll og Tott. Gutta boys som på tross av alle ulikheter er brødre like mye som alle andre. De koser og kysser, slåss og krangler, men viser hele tiden at søskenkjærligheten absolutt er til stede. De er ganske enkelt brødre:-) Jeg skjønner at dette er ekstra spennende for dere som adopterer fra Colombia, her finnes jo så mange ulike etniske grupper. Men jeg tipper nok at nr 2 blir en akkurat like perfekt match som nummer en ble. Lykke til videre i ventetida! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226473-s%C3%B8skenlikhet/#findComment-1705462 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Jeg tror kanskje noen adoptivforeldre legger mer hvor forskjellig dette er fra å få egenfødte barn. Egenfødte barn kan også være svært forskjellige av utseende og/eller personlighet, ikke glem det! Jeg kjenner en familie med to nå voksne jenter, toeggede tvillinger til og med, den ene liten og vever, forholdsvis mørk i hår og hud (lik den ene siden av familien), den andre halvannet hode høyere enn søsteren samt temmelig kraftig bygget, lys i huden, helt annerledes i trekkene, osv. (Begge foreldrene er hvite, men den ene mye mørkere i huden enn den andre, og dette har da kun noen av barna deres arvet). Svært forskjellige av natur er de også. Det er null søskenlikhet mellom de! Jeg kjenner også andre tilfeller, der biologiske søsken er svært ulike, enten av utseende eller personlighet eller begge deler. Det er altså ikke så unikt for adoptivsøsken (som ikke også er biologiske søsken). Noen blir så like så like, så man skulle tro de var biologiske søsken, andre som natt og dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226473-s%C3%B8skenlikhet/#findComment-1705502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tror jeg da Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Det blir helt sikkert lagt vekt på utsende på barnet i forhold til det første. De har jo bilder å gå etter å bruker de bestemt ved tildeling.Jeg tror også uten at jeg vet det ,at hvis de kan sammenligne foreldrene i forhold til utssende til barnet og dets foreldre ,så bruker de også å ta hensyn til det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226473-s%C3%B8skenlikhet/#findComment-1705668 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.