Gjest en oppgave for hele livet, ikke bare barndom Skrevet 16. april 2006 Skrevet 16. april 2006 Hva er det du skal beskytte barnet dit mot når det gjelder TPS?At han lager et program der de som ønsker det og har mulighet til det får hjelp til å finne sine røtter? Det er ingen Tore på sporet som kommmer hjem til deg og drar deg med i studio og sier at dette SKAL du være med på! Jeg synes det er trist at du som adoptivforelder er så arrogant i forhold til dette. http://www.dagbladet.no/kultur/2006/04/08/463193.html 0 Siter
Gjest KinaKinaKina som forøvrig har 3 barn Skrevet 16. april 2006 Skrevet 16. april 2006 Jeg synes det er trist at du som adoptivforelder er så arrogant i forhold til dette. http://www.dagbladet.no/kultur/2006/04/08/463193.html Jeg anser ikke meg selv som arogant, og beklager hvis du oppfatter meg slik.Jeg hører hva du sier, men jeg fortsetter å ha mine egne meninger. 0 Siter
meimei Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Jeg anser ikke meg selv som arogant, og beklager hvis du oppfatter meg slik.Jeg hører hva du sier, men jeg fortsetter å ha mine egne meninger. Kom tilbake den dagen da du har en 11-åring som hver mandag får høre av klassekameratene om hva de har sett på TPS lørdagen før. Det jeg (og mange andre med adopterte barn) vil til livs, er de myter og holdninger om adopterte dette programmet sprer. Det ER nemelig ikke likegyldig for ungene våre hvilke ideer omgivelsene får om adopsjon. Selv om jeg for lengst er ferdig med selve adoptsjonsprosessene og etterhvert har fått store barn, forstår jeg at ventetider og tildelinger er viktig for dem som står midt oppi det. Da forventer jeg at du skjønner at vi med større barn kanskje er opptatt av andre problemstillinger enn deg. Litt ydmykhet er aldri å forakte. 0 Siter
Gjest KinaKinaKina Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Kom tilbake den dagen da du har en 11-åring som hver mandag får høre av klassekameratene om hva de har sett på TPS lørdagen før. Det jeg (og mange andre med adopterte barn) vil til livs, er de myter og holdninger om adopterte dette programmet sprer. Det ER nemelig ikke likegyldig for ungene våre hvilke ideer omgivelsene får om adopsjon. Selv om jeg for lengst er ferdig med selve adoptsjonsprosessene og etterhvert har fått store barn, forstår jeg at ventetider og tildelinger er viktig for dem som står midt oppi det. Da forventer jeg at du skjønner at vi med større barn kanskje er opptatt av andre problemstillinger enn deg. Litt ydmykhet er aldri å forakte. "er de myter og holdninger om adopterte dette programmet sprer...." Fortell litt om de myter og holdninger TTS sprer? Og tenk etter, gjør programmet virkelig det? 0 Siter
meimei Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 "er de myter og holdninger om adopterte dette programmet sprer...." Fortell litt om de myter og holdninger TTS sprer? Og tenk etter, gjør programmet virkelig det? En av de mytene han bidrar sterkt til å spre er at adopterte barn ikke er "hele" før de har funnet sine biologiske foreldre. Siden midten av 60-årene er mer enn 15 000 barn adoptert til Norge.Likevel fikk de tre adopsjonsforeningene i fjor bare 125 spørsmål om å finne biologiske foreldre. Dette mener jeg underbygger at ønsket om å finne bioligisk opphav ikke nødvendigvis gjelder det store flertallet av adopterte. Likevel er dette holdninger som kan ha en selvoppfyllende virkning på adopterte, jo mer de hører om dette, jo viktigere blir det å finne tilbake til "røttene" - fordi det nærmest er forventet av dem. Jeg antar at du skal adoptere fra Kina, og da bør det jo virkelig være i din interesse å jobbe mot den type holdninger, siden sjansen for at ditt/dine barn skal finne tilbake til sine biologiske foreldre er minimale. Det er jo synd hvis de skal gå rundt med en følelse av å ikke være "hel" av den grunn. Det er klart at vi som foreldre kan gjøre mye for at ungene blir trygge på sin bakgrunn og har realistiske forventninger til hva de kan få vite om sine biologiske foreldre. Men på et tidspunkt i livet er venner og omgivelsenes holdninger minst like viktige som foreldrenes. Og gjennom TPS får vennene en forestilling om at adopterte må oppsøke sine røtter for å være "hel". Eldstedatteren min opplever som sagt dette blant sine venner, og liker det dårlig. Jeg kunne gitt deg mange andre eksempler på myter som jeg mener dette programmet sprer om adopterte, men ser at jeg har hengt meg på denne debatten på et tidpunkt der det meste er sagt(bidro sterkere forrige gang programmet gikk på NRK) 0 Siter
Løvemamma Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Hva er det du skal beskytte barnet dit mot når det gjelder TPS?At han lager et program der de som ønsker det og har mulighet til det får hjelp til å finne sine røtter? Det er ingen Tore på sporet som kommmer hjem til deg og drar deg med i studio og sier at dette SKAL du være med på! "Hva er det du skal beskytte barnet dit mot når det gjelder TPS?" Dette vitner om stor uvitenhet om hva du skal gå inn i etter min mening. Tore på sporet har her i huset satt igjang store og uønskede reaksjoner hos vår eldstemann på åtte år. Vi så et program sammen, det gikk i og for seg greit der og da selv om gutten var veldig stille. Litt etterpå kom reaksjonen. Han begynte å strigråe veldig sårt. Etter mye om og med fikk vi ut av han at han også ville ringe til Tore på sorer slik at han også kunne snakke med ******mamman sin. Dette sier en gutt som aldri har vært spesielt opptatt av biomor, bare hatt noen enkle spørsmål i ny og ne. Nå kom det masse spørsmål som var veldig vanskelig å svare skikkelig på. PÅ en måte som var mange år for tidlig. Tankene han fikk etter dette programmet har han slitt endel med i ettertid, gråter og undrer seg mye om kvelden før leggetid. * Vi har ikke noe prblem med å snakke med barna om ders bagrunn, men reagerer på at vi blir "tvunget" til å forklare problemstillinger tidligere enn barnet egentlig er modent for. * Vi har ikke noe problem med at barna vil ha et ønske om tilbakereise til sitt fødeland når de blir større, og kanksje søke sine røtter, men vi er i mot at barna blir tvunget til å ta stilling til dette og glorifiserer hvor fantastisk og enkelt det er i følge Tore på sporet. Dette ønsker jeg å beskytte mine barn mot. Det ønsker de faktisk også å beskytte seg selv mot. Gutten vår vil bytte kanal så fort Borettslaget er ferdig slik at han slipper å se på Tore. Han er gammel og moden nok til å si fra, ikke alle som ser disse programmenen er det. Barna kan sitte igjen med mange uforløste spørsmål. 0 Siter
Gjest Løvemamma2 Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 "Hva er det du skal beskytte barnet dit mot når det gjelder TPS?" Dette vitner om stor uvitenhet om hva du skal gå inn i etter min mening. Tore på sporet har her i huset satt igjang store og uønskede reaksjoner hos vår eldstemann på åtte år. Vi så et program sammen, det gikk i og for seg greit der og da selv om gutten var veldig stille. Litt etterpå kom reaksjonen. Han begynte å strigråe veldig sårt. Etter mye om og med fikk vi ut av han at han også ville ringe til Tore på sorer slik at han også kunne snakke med ******mamman sin. Dette sier en gutt som aldri har vært spesielt opptatt av biomor, bare hatt noen enkle spørsmål i ny og ne. Nå kom det masse spørsmål som var veldig vanskelig å svare skikkelig på. PÅ en måte som var mange år for tidlig. Tankene han fikk etter dette programmet har han slitt endel med i ettertid, gråter og undrer seg mye om kvelden før leggetid. * Vi har ikke noe prblem med å snakke med barna om ders bagrunn, men reagerer på at vi blir "tvunget" til å forklare problemstillinger tidligere enn barnet egentlig er modent for. * Vi har ikke noe problem med at barna vil ha et ønske om tilbakereise til sitt fødeland når de blir større, og kanksje søke sine røtter, men vi er i mot at barna blir tvunget til å ta stilling til dette og glorifiserer hvor fantastisk og enkelt det er i følge Tore på sporet. Dette ønsker jeg å beskytte mine barn mot. Det ønsker de faktisk også å beskytte seg selv mot. Gutten vår vil bytte kanal så fort Borettslaget er ferdig slik at han slipper å se på Tore. Han er gammel og moden nok til å si fra, ikke alle som ser disse programmenen er det. Barna kan sitte igjen med mange uforløste spørsmål. Enig med deg, Løvemamma! Her får barnet vårt på 6 år ikke se Tore på Sporet, men vi merker at det er mange av vennene som gjør det. Resultatet er at h*n får masse spørsmål, og et veldig fokus på at jeg ikke er barnets egentlige mor og spørsmål om hvem som er det. Resultatet er et forvirret barn. Et barn som tidligere hadde et helt naturlig forhold til at h*n kom fra en annnen mage enn min. Men som nå plutselig gråter og savner den moren h*n aldri har hatt. Senest i dag da jeg hentet barnet på lekeplassen var det en venn som spurte meg "hvorfor likner ikke du på x sin mor". Og barnet mitt snakker om Tore på sporet, selv om h*n aldri har sett programmet. Problemet med Tore på sporet er at det rett og slett tar opp et veldig alvorlig tema som lørdagsunderholdning. Og at mange av de som ser det ikke har forutsetning til å forstå problemstillingene. Og stiller våre adopterte barn spørsmål som de ikke klarer å svare på! Barnet mitt ønsker nå at jeg skal komme på skolen og snakke om adopsjon. H*n klarer ikke å svare på spørsmålene selv! I dag har vi snakket masse om at adopterte barn har to mødre. En magemor og en hjertemor. Og at begge mødrene er like ekte og ordentlige mødre. Jeg så lettelsen lyste i ansiktet til barnet mitt da jeg sa at h*n kunne svare det neste gang noen lurte på hvem som var barnets egentlige mor. "Jeg blir så trist når vi snakker om dette, sier barnet mitt". Er det da rart at man blir løvemama og vil beskytte barnet sitt? Tore på Sporet er ikke uskyldig lørdagsunderholdning for barna våre i det hele tatt.Det har i alle fall gjort mitt barn usikkert og lei. 0 Siter
Løvemamma Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Kom tilbake den dagen da du har en 11-åring som hver mandag får høre av klassekameratene om hva de har sett på TPS lørdagen før. Det jeg (og mange andre med adopterte barn) vil til livs, er de myter og holdninger om adopterte dette programmet sprer. Det ER nemelig ikke likegyldig for ungene våre hvilke ideer omgivelsene får om adopsjon. Selv om jeg for lengst er ferdig med selve adoptsjonsprosessene og etterhvert har fått store barn, forstår jeg at ventetider og tildelinger er viktig for dem som står midt oppi det. Da forventer jeg at du skjønner at vi med større barn kanskje er opptatt av andre problemstillinger enn deg. Litt ydmykhet er aldri å forakte. Jeg tror denne debatten tydliggjør den generasjonskløften, om man kan kalle det det, som er her på forumet. Majoriteten av brukerene er i venteprosessen, gjerne med sitt første barn, mens vi som etterhvert har fått litt større barn trekker oss mer bort herfra, gjerne fordi vi er opptatt av litt andre sider ved det å være adoptivforeldre. Jeg selv var aktiv fra starten og vel så det (under et annet nick), men er her nesten aldri lengre. Hovedgrunnen er jo at det ikke er så mye av interesse for meg her lengre, naturlig nok, men likevel synes jeg det er veldig viktig for forumets del om det kan gjenspeile et mer helt bilde av det å være adotivforeldre. Da er det viktig å får på bordet interessante temaer om utfordringer og sider ved de større barnas liv og utvikling også. Det burde dette forumet også ha rom, og ikke minst interesse for å belyse, ikke bagatelliseres. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.