Gå til innhold

Hva slags leker har din 5 åring på rommet?

Anbefalte innlegg

Gjest berg-knatten

Hei!

Her sitter jeg etter nok en liten kamp for å få 4 og 5 åringen til å rydde litt på rommet sitt.. ja jeg forventer egenlig at de i allefall kan være med på ryddingen.

Men det slår meg at de har altfor mye leker der, så det blir kanskje ikke så lett å leke ordentlig med noe. Hva har dere på rommet til barna deres? Tar dere bort ting de ikke leker med på en stund eller.. Min jente på 5 har sikkert 10 barbier feks, men hun trenger da ikke 10 stk..

blir litt frustrert jeg..

Fortsetter under...

Femåringen min har fem gjennomsiktige plastkasser med lokk på rommet. To kasser med barbiesaker/bratz-ting og andre smådukkesaker, en med capser, vesker og sekker, en med småbiler, en med "alt-mulig-rart-som-vi-ikke-vet-hvor-skal-være".

I tillegg har hun dokkeseng, dokkevogn, dokke-klesskap og dokke-stol på rommet. Hun har også en bokhylle som rommer bøker, spill og diverse andre småsaker som kan passe i en bokhylle.

Det er stort sett ryddig på rommet hennes og nå skal det bli enda bedre! Vi holder nemlig på å pusse opp et nytt rom til henne. Da er avtalen at jeg skal få lov til å kaste ting hun likevel ikke vil komme til å savne. Hun vil ikke se hva jeg kaster (og godt er det ;-))

Alt mellom himmel og jord på rommet, som deles av 2-åring og 5-åring. Det de klarer å rydde er ting som skal på egne plasser. F.eks. barbier i egen veske, tok i kasse osv. Så får de beskjed om å rydde barbie, og når det er gjort så må de rydde tog. Får de beskjed om å rydde på rommet, så havner alt i og under sengene!

min har også alt for mye leker og leker sjelden med noe der. Har nylig hatt en ordentlig opprydding og fått sortert og puttet i lekekasser + kaser under sengen og det ble mye bedre. ? Hun har barbi og bratz ting i en skuff, dukkeklær og dukkeutstyr i en boks, bamsene på en lang hylle på veggen, bøker i bokhylla, spill og puzzel også i bokhylla sammen med kasettspiller og cd plater. Tegnesaker +++ tilbehør i to skuffer, tre ikeakorger i bokhylla med div. ting som vi ikke vet hvor vi skal gjøre av ting, pluss lite dukkebord, stol, dukkevogn, dukkeseng, gyngehest, lego kaplaklosser, prinsesseslott, utkledn ingstøy og ja you name it......Har tatt bort tavlestativ lekekjøkken og tilbehør nå nettopp, og det hjalp litt. Hva er det egentlig hun ikke har?

Det er lurt å ta bort ting og så ta fram igjen etter en stund. Sett bort i boden noen mnd og det er som å få nye leker når du tar fram igjen..Lurt.

Jenta vår har ikke verdens største rom, men vil gjerne ha tingene synlig, om de så bare står til pynt. Mye av det hun har på rommet har hun også hatt fra hun var liten, alt har sin faste plass så det blir jo ikke noe særlig rot av det.

Men hun har jo fått så mye av familie og venner og naboer, så når man har tilsammen 7 vesker, 9 bamser, 6 dukker osv får man sortere ut litt.

Har en kasse på loftet med leker vi har pakket bort. Plutselig ser hun en ting hun har lyst på igjen og leken får ny rennessanse. Merker jo også hvilke leker hun har et forhold til, men dette varierer veldig. Plutselig er kosehunden hun aldri har ofret et blikk det største i verden og yndlingsdukken bare ligger der.

Ellers: utkledningstkurv, barbiedukke-kurv og en legokasse. Fikk mange barbier av nabo'n. Tror hun fikk 25 stk. så mesteparten ga vi til barnehagen og noen ligger på loftet til senere.

Ellers har hun en vugge et lekestellebord på badet, en hengestol og bordet sitt.

I sengen har hun en tøydukke, en tøykanin og en bamse, som har sovet med henne fra hun var baby.

Kassen på loftet skal også sorteres, for det er mye hun aldri kommer til å leke med der. Så det skal hun få selge på bruktmarked/ gi til loppemarked.

Annonse

Jenta vår har ikke verdens største rom, men vil gjerne ha tingene synlig, om de så bare står til pynt. Mye av det hun har på rommet har hun også hatt fra hun var liten, alt har sin faste plass så det blir jo ikke noe særlig rot av det.

Men hun har jo fått så mye av familie og venner og naboer, så når man har tilsammen 7 vesker, 9 bamser, 6 dukker osv får man sortere ut litt.

Har en kasse på loftet med leker vi har pakket bort. Plutselig ser hun en ting hun har lyst på igjen og leken får ny rennessanse. Merker jo også hvilke leker hun har et forhold til, men dette varierer veldig. Plutselig er kosehunden hun aldri har ofret et blikk det største i verden og yndlingsdukken bare ligger der.

Ellers: utkledningstkurv, barbiedukke-kurv og en legokasse. Fikk mange barbier av nabo'n. Tror hun fikk 25 stk. så mesteparten ga vi til barnehagen og noen ligger på loftet til senere.

Ellers har hun en vugge et lekestellebord på badet, en hengestol og bordet sitt.

I sengen har hun en tøydukke, en tøykanin og en bamse, som har sovet med henne fra hun var baby.

Kassen på loftet skal også sorteres, for det er mye hun aldri kommer til å leke med der. Så det skal hun få selge på bruktmarked/ gi til loppemarked.

Vel tingene har sin faste plass i bokhyllen. Et rom for perler, et for kjøkkenting, et for tegnesaker osv. Så rommet ser veldig ryddig ut ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...