Gå til innhold

Aldersforskjell på 6 år..

Anbefalte innlegg

Gjest lurer litt på det ja..

Vi planlegger familieforøkelse, men har brukt lang tid på denne beslutningen og aldersforskjellern vil bli minimum 6 år mellom våre to barn.... Jeg har lest at psykisk sett er dette ideelt for den eldste, men har de noe glede av hverandre når det er så stor aldersforskjell? Kanskje gleden over å ha søsken blir større når de blir voksne? Noen erfaringer??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/226748-aldersforskjell-p%C3%A5-6-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har to lillebrødre, der den yngste er 6 år yngre enn meg. I barndommen hadde vi vel ikke så mye glede av hverandre, jeg synes stort sett han var en plage :), men nå i voksen alder har vi absolutt glede av hverandre. Tenker jeg var omtrent 25 da vi begynte å ha omgang som voksne.

Gjest LucySky

Jeg har to lillebrødre, der den yngste er 6 år yngre enn meg. I barndommen hadde vi vel ikke så mye glede av hverandre, jeg synes stort sett han var en plage :), men nå i voksen alder har vi absolutt glede av hverandre. Tenker jeg var omtrent 25 da vi begynte å ha omgang som voksne.

Min storesøster er fem år eldre enn meg. Vi har hatt kjempeglede av hverandre i hele oppveksten. Hun var litt mamma for meg da vi var små, men sier nå (vi er snart gamle!) at det var mest en glede.

Det er ingen jeg er så glad i som henne (utenom mann og barn) og hun sier det samme om meg.

:-)

Gjest fregnefjes

Vi tenker på det samme.Sønnen vår blir 5 i August.Planen var å få et barn til rundt den tiden han fylte 5.Men planen gikk ikke.Har prøvd i 6 mnd å bli gravide men det gikk ikke så fort som første gangen.Jeg synes at det passer med et barn til nå.Hadde ikke orket 2 tette.

Min storesøster er fem år eldre enn meg. Vi har hatt kjempeglede av hverandre i hele oppveksten. Hun var litt mamma for meg da vi var små, men sier nå (vi er snart gamle!) at det var mest en glede.

Det er ingen jeg er så glad i som henne (utenom mann og barn) og hun sier det samme om meg.

:-)

Tror kanskje dette kan ha med at dere var samme kjønn. Men, for all del, barn er forskjellige.

Annonse

Tror det er fin aldersforskjell jeg. Det er 5 år mellom meg og lillesøstern min. Vi hadde ikke så mye kontakt før i voksen alder, men det var også fordi vi har en bror i midten og de to lekte mer sammen.

Niesene mine har 7 års aldersforskjell og har hatt et kjempeforhold fra minstejenta var liten.

Vi ønsker også en til, men vet ikke om vi får det til (jenta vår på 5 år er prøverørsbarn). Ser ingen som helst ulempe hvis hun skulle være 6-7 år når hun blir storesøster. Nå er hun så stor og klarer seg selv, og hun har hatt masse tid med oss alene. Hun er stor nok til å kunne være ordentlig storesøster, og det er jo ingen i midten heller. Jeg tror hvertfall det har litt å si mht kontakten mellom barna.

Lykke til!

Lillebroren min er 7 år yngre enn meg. Det var veldig stas å få en bror (selv om jeg ønsket meg ei søster). Mor var ganske syk etter fødselen, så jeg var veldig snill og hjelpsom hjemme. Men avreagerte veldig på skolen. Heldigvis hadde jeg ei god lærerinne som skjønte hva som skjedde.

Det var i grunnen bare dumt å ha en lillebror i oppveksten, bortsett fra når jeg fikk lurt ham til å rydde på rommet mitt. Men det er kjempekoselig nå. Jeg ville absolutt ikke være ham foruten!

Vet du, jeg tror ikke man skal fokusere så veldig mye på aldersforskjellen, jeg.

Hvis du tar en rundspørring her - og det er blitt gjort mange ganger - så vil du se at de med 2 års aldersforskjell sier at DET er perfekt, de med 3 års aldersforskjell sier at DET er perfekt osv.

Personlig vil jeg si at 15 måneder er perfekt, for det har vi. Og vi synes det har vært perfekt.

Ei venninne av meg har 8 år mellom sine, og de sier at DET er perfekt.

Konklusjon: Man venner seg til den situasjonen man har, og lever sitt liv deretter. Og da blir akkurat DET perfekt.

Og for å snu på det: Hva er alternativet? For vår del måtte det ha blitt abort, da, om ikke akkurat den aldersforskjellen ble riktig. Og for deres del: Ingen flere barn. Er det et godt alternativ?

Man får de barna man skal ha med den aldersforskjellen det blir. Og det blir det aller beste for akkurat den familien.

Lykke til!

Mrs. Wallace

Vet du, jeg tror ikke man skal fokusere så veldig mye på aldersforskjellen, jeg.

Hvis du tar en rundspørring her - og det er blitt gjort mange ganger - så vil du se at de med 2 års aldersforskjell sier at DET er perfekt, de med 3 års aldersforskjell sier at DET er perfekt osv.

Personlig vil jeg si at 15 måneder er perfekt, for det har vi. Og vi synes det har vært perfekt.

Ei venninne av meg har 8 år mellom sine, og de sier at DET er perfekt.

Konklusjon: Man venner seg til den situasjonen man har, og lever sitt liv deretter. Og da blir akkurat DET perfekt.

Og for å snu på det: Hva er alternativet? For vår del måtte det ha blitt abort, da, om ikke akkurat den aldersforskjellen ble riktig. Og for deres del: Ingen flere barn. Er det et godt alternativ?

Man får de barna man skal ha med den aldersforskjellen det blir. Og det blir det aller beste for akkurat den familien.

Lykke til!

Den perfekte aldersforskjellen på søsken, er den foreldrene orker og ønsker.

Enkelt og greit. ;o)

Gjest Ulvinnen

Med denne overskriften trodde jeg spørsmålet gjaldt aldersforskjellen på to som skulle gifte seg...

Valget deres er jo enkelt: Ønsker dere et barn til eller ikke? Det kan jo uansett ikke bli mindre aldersforskjell enn 6 år, så da er det vel bare å la det stå til?

Gjest Debra irl

lillesøsteren min er 6 år yngre enn meg. Heldige mamma som hadde meg som barnevakt- fordi jeg _elsker_ babyer, og det har jeg gjort siden jeg debuterte som barnevakt for lillesøster.

Den verste perioden var vel da jeg var rundt 12-14 og hadde henne dinglende rundt meg hele tiden. Men nå er vi helt og holdent verdens beste venner.

Med denne overskriften trodde jeg spørsmålet gjaldt aldersforskjellen på to som skulle gifte seg...

Valget deres er jo enkelt: Ønsker dere et barn til eller ikke? Det kan jo uansett ikke bli mindre aldersforskjell enn 6 år, så da er det vel bare å la det stå til?

Kan hende du har missforstått hensikten med innlegget. Ettersom det er mest vanlig med 2,3, 4 år mellom barna og jeg ikke selv kjenner noen somhar 6-7 år mellom sine barn ønsket jeg kun erfaringer fra folk som kjenner til "problemstillingen"... Hvis vi får det som vi vil kommer barnet uansett:-)

Annonse

Gjest Thekla84

Storebroren min er 6 år eldre enn meg. Det har passet meg kjempe fint. For han har vært som en beskyttende engel for meg hvis noen prøvde å være stygge med meg da jeg var liten. Ingen turte å gjøre meg noe siden jeg hadde "Bigbrother" som så etter meg hele tiden! Og vi er fantastisk gode venner i dag! :)

Gjest Ulvinnen

Kan hende du har missforstått hensikten med innlegget. Ettersom det er mest vanlig med 2,3, 4 år mellom barna og jeg ikke selv kjenner noen somhar 6-7 år mellom sine barn ønsket jeg kun erfaringer fra folk som kjenner til "problemstillingen"... Hvis vi får det som vi vil kommer barnet uansett:-)

"Ettersom det er mest vanlig med 2,3, 4 år mellom barna"

Hvor har du det i fra?

Du har rett i at jeg ikke ser 6 års aldersforskjell som noe problem. Men jeg kjenner mange som har barn med aldersforskjell på 6 år eller mer. Den største utfordringen deres er å finne på aktiviteter som passer alle barna. Men det positive er at de får mye hjelp av de eldre barna til å ta seg av de yngre.

En venninne av meg har en 14 åring og en toåring. Hun sier at de er i ekkurat samme trassalder begge to ;-)

En annen venninne har en 16 åring og baby. Hun får naturligvis mye hjelp til barnevakt, men samtidig er hun nesten uten voksentid, siden babyen våkner 5 om morgenen og 16 åringen er lenger oppe enn venninnen min.

Storesøster her er hhv 7,5 og 10 år eldre enn de to minste her. Hun er så stolt av dem, og hun har stor glede av å leke med dem og vise dem fram til venninnene. Hadde hun vært like vennlig og hyggelig mot broren som er 2,5 år yngre ville det vært helt topp ;)

"Ettersom det er mest vanlig med 2,3, 4 år mellom barna"

Hvor har du det i fra?

Du har rett i at jeg ikke ser 6 års aldersforskjell som noe problem. Men jeg kjenner mange som har barn med aldersforskjell på 6 år eller mer. Den største utfordringen deres er å finne på aktiviteter som passer alle barna. Men det positive er at de får mye hjelp av de eldre barna til å ta seg av de yngre.

En venninne av meg har en 14 åring og en toåring. Hun sier at de er i ekkurat samme trassalder begge to ;-)

En annen venninne har en 16 åring og baby. Hun får naturligvis mye hjelp til barnevakt, men samtidig er hun nesten uten voksentid, siden babyen våkner 5 om morgenen og 16 åringen er lenger oppe enn venninnen min.

Jeg har det først og fremst fra vennekrets og kollegaer på jobb, og etter min oppfatning er det derfor det vanligste...

Men som du skriver finnes det mange ulike kombinasjoner og sannsyligvis er den kombinasjonen man selv ender opp med akkurat perfekt:-) Ser flere skriver det...

Jeg var litt nysgjerrig på hva slags søskenforhold man får når det er 6-7 år mellom barna. Selv har jeg en 3 år yngre bror og ikke noe sammeligningsgrunnlag der...

Det kommer sikkert mye an på kjønn på de to barna også. Ingen kan forutse hvordan det blir, så det får tiden vise.

De blir vel ikke så mye lekekamerater, men aldersforskjellen spiller jo liten rolle når man blir voksne.

Mannen min har to brødre, de er 2 og 6 år yngre enn han. Da de vokste opp lekte han selvfølgelig mest med han som er to år yngre, men nå i voksen alder har han absolutt mest og best kontakt med den yngste.

tror søsken har stor glede av hverandre uansett aldersforskjell, bare på forskjellige måter.

I mange situasjoner er det jo kjekt at søsken også kan være lekekamerater, men jeg synes det er viktigere at de får seg lekekamerater utenfor hjemmet.

Søsken vi jo være der hele livet, og etterhvert som de vokser til vil jo ikke aldersforskjellen merkes så godt :o)

Det er fordeler og ulemper ved det meste, og så også aldersforkskjeller. Det finnes ikke én riktig løsning, selv om de fleste nok vil være enig i at 10 mnd aldersforksjell er litt lite, og 20 år er litt mye! ;-)

Jeg synes barn skal bli født fordi foreldrene ønsker seg barnet, og ikke fordi barnet skal være lekekamerat til storesøsken.

Selv er jeg vant med liten aldersforskjell, mens i min manns familie er det svært stor aldersforksjell.

Da vi var ferske som par presterte jeg å stille ham det nokså dumme spørsmålet om det ikke var rart å ha et søsken som var såpass mye yngre enn han selv. Han svarte selvsagt at for han var det helt naturlig og også umulig å sammenligne med det å ha loiten aldersforskjell.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...