Gå til innhold

8 mnd og treg mage.....

Anbefalte innlegg

Har ei lita frøken på 8 mnd,som den siste tiden har fryktelig treg mage.

Det høres tydelig når hun prøver og få av seg. Hun blir stiv som en pinne og bare hyler.Noen ganger kommer det klumper som kan knuse vinduer.Får så vondt av henne.Hun har det så vondt.Pga denne trykkinga har hun nå også fått en hemoride i endetarmsåpningen.Denne sprekker ofte når det står på.Vi fikk råd fra lege om og smøre vaselin på termometeret og hjelpe henne når det står på som verst.

Han sa også at vi kunne kjøpe parafin på apoteket.Var der i sted,og hun anbefalte Laktulose.Men kan frøkna på 8 mnd bruke det? Står ingen dosering på flaska.....

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/226755-8-mnd-og-treg-mage/
Del på andre sider

Fortsetter under...

spennende tid

Vårt barn var også plaget med treg mage. Vi brukte svisker. Kokte dem og moste dem i hurtigmikseren. Deretter frøs jeg dem i små bokser. Han spiste flere ss i døgnet, gav ham flere ts etter hvert måltid.

Ang. Laktulose - det brukte ikke vi pga god effekt av svisker. Men små barn kan bruke det. Det er ikke farlig - er ikke vanedannende og ødelegger ikke tarmaktiviteten. Det kan trygt brukes. Jeg ville prøvd meg frem. Begynn med 5 ml morgen. Hvis det virker så fortsetter du med deg.Hvis ikke øk til 5 ml morgen og kveld. Er det for lite prøv med 10 ml. OSV. Problemet vil nok forsvinne når barnet vokser og aktivitetsnivået øker. Hos oss er det ingen problem i det hele lenger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/226755-8-mnd-og-treg-mage/#findComment-1706283
Del på andre sider

Jenta vår har i perioder også vært plaget av treg mage. Tror det begynte rundt 8 mnd alder. Når hun var litt over 1 år begynte vi med laktulose fordi vi hadde kommet inn i en ond sirkel og hun var livredd for å bæsje. Dette gjorde jo bare avføringen hardere og vondere å få ut. Vi har hatt seanser som ligner fødsler og det unner jeg ingen. Nå har jeg alltid liggende miniclyx i tilfelle mursteinbærsj. Laktulose reddet oss den gangen vi brukte det.

Ellers er pære fint ved treg mage. Vi har gitt både pære skåret i skiver og pærejus (finnes i små kartonger fra tine + på helsekost) Det har hjulpet oss mer enn svisker, men jeg vet at svisker også funker for mange. Unngå eple, banan og gulrot.

Prøv gjerne maltestrekt. Vi hadde ingen effekt av det, men det skal visst ha hjulpet noen.

Lykke til. Jeg føler med dere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/226755-8-mnd-og-treg-mage/#findComment-1706391
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...