Glimtipper Skrevet 17. april 2006 Skrevet 17. april 2006 Squishy har fått sin første tann. Burde vi slutte å mate han om kvelden/natten nå? Tenker på tannråte. 0 Siter
Gjest EvyM Skrevet 17. april 2006 Skrevet 17. april 2006 Eldstejenta mi fikk 2 fremtenner da hun var 3 mnd. Da hun var 6 mnd hadde hun 8 tenner. Jeg kunne jo ikke slutte med nattmat så tidlig. Men nå er hun 5 og har hull i de 2 fremtennene. Heldigvis virker det ikke som om hun har vondt - og snart mister hun dem vel. 0 Siter
Ulrikke Skrevet 17. april 2006 Skrevet 17. april 2006 Vet ikke hvor gammel barnet er jeg, men hvis han spiser flere måltider fast føde om dagen, og dere allikevel har tenkt å venne av med nattmåltidet snart, så kan vel nå sikkert være en grei anledning! Snuppa er 5 mnd og 11 dager, og fortsatt ingen tenner her - men jeg håper vi slipper den tannpussproblematikken, for hun har ikke spist om natta på 2-3 mnd... Derfor har jeg egentlig ikkeno' fasitsvar... Bare tenkte at hvis jeg gikk og lurte på tanken på å droppe nattmåltidet allerede, så ville jeg nok prøvd litt ekstra om tenner hadde dukket opp, ja... 0 Siter
Gjest wexter Skrevet 17. april 2006 Skrevet 17. april 2006 Den nye tanna kan pusses før legging. Hvis han spiser godt ellers som dagen kan du prøve å redusere nattmaten litt. Er han godt over halvåret skal det jo gå den veien likevel. Å slutte brått er kanskje ikke så lurt hvis han krever mye om natten nå. 0 Siter
emin Skrevet 17. april 2006 Skrevet 17. april 2006 Det spørs jo helt alder på barnet og evt. mengde fast føde og slikt. Min datter fikk sin første tann da hun var 3 mnd. og hadde 4 tenner da hun var 4 mnd., så i vårt tilfelle hadde det aldri funket å venne av så tidlig. Vi fortsatte å nattamme enda en stund og da vi sluttet hadde hun mange flere tenner. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 18. april 2006 Forfatter Skrevet 18. april 2006 Vet ikke hvor gammel barnet er jeg, men hvis han spiser flere måltider fast føde om dagen, og dere allikevel har tenkt å venne av med nattmåltidet snart, så kan vel nå sikkert være en grei anledning! Snuppa er 5 mnd og 11 dager, og fortsatt ingen tenner her - men jeg håper vi slipper den tannpussproblematikken, for hun har ikke spist om natta på 2-3 mnd... Derfor har jeg egentlig ikkeno' fasitsvar... Bare tenkte at hvis jeg gikk og lurte på tanken på å droppe nattmåltidet allerede, så ville jeg nok prøvd litt ekstra om tenner hadde dukket opp, ja... Han er ni måneder, men spiser ikke så mye om dagen. Kanskje tre måltider, men bare halve porsjoner. Jeg tenkte kanskje han vil spise bedre om vi dropper nattmaten. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 18. april 2006 Forfatter Skrevet 18. april 2006 Den nye tanna kan pusses før legging. Hvis han spiser godt ellers som dagen kan du prøve å redusere nattmaten litt. Er han godt over halvåret skal det jo gå den veien likevel. Å slutte brått er kanskje ikke så lurt hvis han krever mye om natten nå. Han er ni måneder. Han våkner mange ganger om natten, men mest for kosen. Han drikker lite melk ad gangen. Jeg er usikker på hvordan vi skal kutte det skånsomt. Noen tips? 0 Siter
Glimtipper Skrevet 18. april 2006 Forfatter Skrevet 18. april 2006 Det spørs jo helt alder på barnet og evt. mengde fast føde og slikt. Min datter fikk sin første tann da hun var 3 mnd. og hadde 4 tenner da hun var 4 mnd., så i vårt tilfelle hadde det aldri funket å venne av så tidlig. Vi fortsatte å nattamme enda en stund og da vi sluttet hadde hun mange flere tenner. Han er ni måneder. Han spiser ca. tre måltider om dagen, men ikke mye av gangen. Hva tror du? 0 Siter
laban Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Han er ni måneder. Han våkner mange ganger om natten, men mest for kosen. Han drikker lite melk ad gangen. Jeg er usikker på hvordan vi skal kutte det skånsomt. Noen tips? Gi ham vann om natten i stedet (fra flaske), kombinert med smokk hvis han bruker det. Gjør minst mulig utav det når han våkner, f.eks. ikke slå på lyset eller flytt på ham hvis det ikke er helt nødvendig. Gi ham noe han liker om kvelden, slik at han blir mett. Forsøk evt. om fire måltider om dagen gir noen forandring om natten. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 18. april 2006 Forfatter Skrevet 18. april 2006 Gi ham vann om natten i stedet (fra flaske), kombinert med smokk hvis han bruker det. Gjør minst mulig utav det når han våkner, f.eks. ikke slå på lyset eller flytt på ham hvis det ikke er helt nødvendig. Gi ham noe han liker om kvelden, slik at han blir mett. Forsøk evt. om fire måltider om dagen gir noen forandring om natten. Han drikker vann kun fra kopp, han vil ikke ha det fra flaske. Skal vi gi det fra kopp? Vi skrur aldri på lyset om natten, men det hender vi må flytte han, sånn at en av oss får søvn. Det er kanskje bedre om den som trenger å sove går på sofaen. Han nekter å ta smokk. 0 Siter
laban Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Han drikker vann kun fra kopp, han vil ikke ha det fra flaske. Skal vi gi det fra kopp? Vi skrur aldri på lyset om natten, men det hender vi må flytte han, sånn at en av oss får søvn. Det er kanskje bedre om den som trenger å sove går på sofaen. Han nekter å ta smokk. Hvis han drikker fra kopp nå, fortsetter dere bare med det. Han skal jo etter hvert lære at man sover hele natten, så det bør skje minst mulig når han våkner. Men har han først blitt lysvåken og urolig, tror jeg ikke det har så mye å si om han flyttes på. Poenget er å forsøke å roe ham der han er så raskt så mulig (fint i teorien...) 0 Siter
Glimtipper Skrevet 18. april 2006 Forfatter Skrevet 18. april 2006 Hvis han drikker fra kopp nå, fortsetter dere bare med det. Han skal jo etter hvert lære at man sover hele natten, så det bør skje minst mulig når han våkner. Men har han først blitt lysvåken og urolig, tror jeg ikke det har så mye å si om han flyttes på. Poenget er å forsøke å roe ham der han er så raskt så mulig (fint i teorien...) Heldigvis roer han seg stort sett fort og kan ofte sovne på egenhånd om kveldene, med mindre vi er på ferie, nettopp kommet hjem eller andre forstyrrelser i livet hans. Men jeg synes det er dumt at han skal ta noen slurker melk flere ganger om natten, om dette kan føre til tannråte. 0 Siter
Gjest AveM Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Han er ni måneder. Han spiser ca. tre måltider om dagen, men ikke mye av gangen. Hva tror du? Min jente på 9 mnd spiser mer brød nå som hun har fått eget tallerken og hun får forsyne seg selv. Jeg skal prøve med poteter og grønnsaker også snart, dele det i passe terninger for lubne fingre med dårlig finmotorikk Hun sover hele natten nå, men jeg har sutt som virker om hun våkner. Mange sier at det hjelper om pappaen prøver å roe barnet når han våkner for kos om natten. Det hjalp her, men hun klaget litt til å begynne med. Jeg synes det gikk smertefritt nå - med den forrige ble det 2 timer gråt første natta, en halv time andre natta, før hun så sov hele natten. 0 Siter
Gjest AveM Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Han er ni måneder. Han våkner mange ganger om natten, men mest for kosen. Han drikker lite melk ad gangen. Jeg er usikker på hvordan vi skal kutte det skånsomt. Noen tips? Kom på noe annet også.. Hvis du har et rituale ved at du sier "natta, sov godt" med sussing og dandering med dyna om kvelden, så kan du eller pappaen prøve det om natta også. Jeg tror de skjønner at de skal sove når man gjentar soveritualet. Hvis dere bestemmer dere for å roe ned nattmaten bør det være en gang dere ikke er så slitne. Når man er trøtte og slitne er det så lett å gi opp. Du trenger nok at han avvennes med at han skal ha kos når han våkner om natten. 0 Siter
mumitrollet Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Du bør tenke på avvenning nå, ja. Kan være et svare strev, det vet jeg alt om, men jeg er veldig opptatt av tannhelsa. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 18. april 2006 Forfatter Skrevet 18. april 2006 Min jente på 9 mnd spiser mer brød nå som hun har fått eget tallerken og hun får forsyne seg selv. Jeg skal prøve med poteter og grønnsaker også snart, dele det i passe terninger for lubne fingre med dårlig finmotorikk Hun sover hele natten nå, men jeg har sutt som virker om hun våkner. Mange sier at det hjelper om pappaen prøver å roe barnet når han våkner for kos om natten. Det hjalp her, men hun klaget litt til å begynne med. Jeg synes det gikk smertefritt nå - med den forrige ble det 2 timer gråt første natta, en halv time andre natta, før hun så sov hele natten. Takk for tips Han får smake en god del forskjellig nå, for aller helst vil han ha vår mat. Babymat og babygrøt går til nød ned, men han synes det er grusomt kjedelig. Jeg ammer ikke, så heldigvis bytter vi på våkenettene her i huset I første omgang nå prøver vi å begrense melken så langt det går. 0 Siter
emin Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Han er ni måneder. Han spiser ca. tre måltider om dagen, men ikke mye av gangen. Hva tror du? Da tror jeg trygt at du kan prøve å kutte ut nattamming. Lykke til! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.