Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå fått mitt andre barn. Med det første var jeg mye plaget av gule stafylokokker, og gikk på 4 antibiotikakurer for å bli kvitt det. Nå som jeg harr fått mitt andre barn, opplevde jeg at brystvortene raskt ble veldig såre. Jeg får stadig tilstoppede melkeganger i det ene brystet (som fremdeles har sprukken brysknopp) som rakst gir feber og inlfluensaverk selv som jeg hver gang får løst opp den tette melkegangen. Barnet er nå 4 ujker, og jeg er lei av ha minst 2 feberturer i uka.Jeg må også si at barnet tømmer brystet hver 3 time. Jeg legger det alltid til det vonde brystet først.

Har begynt på antibiotika for gule sytafylokokker (påvist på ABC, Ullevåll).

Vurderer nå å slutte å amme på det ene brystet. Hvordan gjør jeg dette? Trenger råd.

Ragnhild Alquist, Helsesøster
Skrevet

Kjære juna

Jeg har mødt flere mødre som har lignende historier. Noen barn utvikler gule stafylokokker i nesen som gjør at mor stadig blir smittet på ny og får problemer.En mulighet er å få sjekket dette med en prøve fra barnets nese og event vurdere behandling av barnet. En annen årsak kan være at etter bruk av antibiotika er man utsatt for å få sopp. Dette kan være årsak til at du stadig får sprukne brystknopper. Sprekker på brystknoppene er ingangsport for nye bakterier som du normalt har på hud, hender og i nese selv om du har en god renslighet.

For å avslutte amming på det vonde brystet, kan du for eksempel starte med å tilby barnet melk med større mellomrom fra dette brystet: eks: vent 4 timer mellom hver gang 1. døgn så utvide med en time hvert påfølgende døgn. Det kan være en fordel å gjøre dette under en antibiotikabehandling og bruke ca en ukes tid slik at ikke du får for mye brystspreng. Ved å tilby barnet hyppigere måltider fra det gode brystet øker melkeproduksjonen der slik at du har muligheter for fortsatt å fullamme.Vis du føler ubehag med et stort og et lite bryst gjennom ammeperioden, finnes det innlegg du kan ha inni bhen for å få en bedre "likevekt". Siden du er så tidlig i ammeforløpet og du har ammet før, skulle forholdene ligge til rette for at du får opp melkeproduksjonen. Men husk at noe morsmelk er kjempefint for barnet ditt hvis du ikke klarer å fullamme.Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...