Gå til innhold

Snart 5 år, og redd for å bæsje

Gjest Ei mamma som ikke vet sin arme råd

Anbefalte innlegg

Gjest Ei mamma som ikke vet sin arme råd

Vi sliter. Siden i fjor høst har min datter som nå nærmer seg 5 slitt med bæsjinga. Det begynte da hun sluttet med nattbleien, for hun har alltid bæsjet i bleien og aldri i do. Ved nattbleieslutt gikk det i stå, og selv om hun så fikk tilbud om bleie ved behov kommer det ikke lengre noe særlig i bleien heller.

Hele dagen lang går hun og slipper ut små mengder bæsj, og vi skifter mange truser pr dag. Hun lukter neten alltid bæsj, men har sluttet å si fra...

Doktor og helsesøster har ikke vært til særlig hjelp, siste råd var å ikke lenger kommentere bæsjetrusene. Duphalac og lignende får jeg ikke i henne, heller ikke svisker og annet som er "godt for magen". Vi har prøvd klyster et par ganger, ender i masse gråt og ikke så masse bæsj.

Det er ille å se jenta si slite sånn. Hun vil jo så gjerne, men tør ikke. Får henne til å sitte på do en og annen gang, men uten særlig resultat. Men noen ukers mellomrom er det ekstra ille og hun gråter og kniper igjen, ut kommer illeluktende gugge sivende.

Jeg tenker endel på at hun skal begynne på skolen til neste høst. Det kan kanskje bli hemmende for henne om dette skal fortsette.

Er det noen som har vært borti det samme og har gode råd? Bør jeg ta en ny legerunde? Hva kan de gjøre for å hjelpe jenta mi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

Et av mine barn hadde samme problem.

Da h*n var 4-5 løsnet det. Jeg valgte sette meg ned å forklare litt. Forklare at bæsjen blir hard, dersom den for være i tarmen (magen) for lenge. At tarmen suger opp vannet. Derfor er det lurt å få bæsjen ut oftere. Da er den mykere og ikke vond.

Etc etc

En skikkelig prat med andre ord. Rolig og ikke stressende.

Vet det ikke er lett. Vet det er vondt å se barnet slite med det der. Og vet man som voksen kan bli stresset.

For oss hjalp den "dype" samtalen. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille rosinen

Jeg har ingen erfaring med problemstillingen, men høres ut som at din datter har såpass mye angst i forhold til avføring at jeg ville søkt profesjonell hjelp. Kanskje en barnepsykolog kunne hjelpe? Er litt usikker på hva som burde være rette instans, kanskje BUP? Hvis du tar det opp med barnehagen, så kan kanskje de søke videre til en annen instans? Hvis ikke bør jo lege kunne henvise henne videre.

Som du skriver så kan dette bli et større problem når din datter begynner på skolen, og derfor bør du gjøre ditt beste for at hun skal få hjelp med dette så snart som mulig.

Håper du får hjelp til å hjelpe din datter. Høres ut som en fortvilende situasjon for dere begge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke gi deg

Uff, har hørt om lignende, men har ingen forslag til løsning.

Men, du må ikke gi deg. Krev at hun får hjelp, og det raskt.

Hun kommer helt sikkert til å lide under dette på skolen, så det er veldig viktig å få hjelp øyeblikkelig.

Har hun blitt utredet av lege? Hva med henvisning til BUP? (barne og ungdomspsykriatrisk)

Ikke gi deg før du får hjelp!

Og kjempemasse lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene stresset litt med det en periode etter at hun sluttet med bleie. Hun fikk hysterisk anfall om ikke bleia kom på når hun skulle bæsje.

Jeg sa til henne at det ikke gjør vondt når hun sitter på do - at det er bedre enn med bleie, for da blir det moset i baken på henne. Hun var så lettet første gangen hun klarte å gjøre det på do. Jenta svevde de neste dagene når hun gjorde det igjen og igjen :)

Noe annet er det hvis din jente har fått veldig hard mage. Da _kan_ det jo gjøre litt vondt.

Kanskje du kan fortelle henne at du vet om andre barn som har hatt det som henne, og at alle sammen ble så glade når de overvant frykten sin. For normalt sett gjør det jo ikke vondt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem med min datter. Hun måtte bestandig ha på bleie når hun skulle bæsje. Dette pågikk lenge etter at hun var såkalt "tørr".

Vi prøvde både potte og andre ting, men uten resultat. Det endte til slutt med, at en gang jenta skulle bæsje, så tok jeg og låste meg inn sammen med henne på badet.

Jeg la avispapir på golvet og tok av henne buksene. Hun ble hysterisk, løp rundt og gråt, men jeg trøstet henne og fulgte henne rundt på golvet, og til slutt kom det på papiret. Da slappet hun av.

Siden flyttet vi grensene ved å prøve å gjøre på potta. Etter hvert ble det også at hun satt på do. Men vi flyttet grensene på hennes premisser, slik at hun ikke skulle bli skremt.

I vårt tilfelle virket det som hun var redd det som skjedde når noe skulle forlate kroppen. Om angsten for å bæsje kommer av at det er vondt, kan det kanskje være en ide å kontakte lege og spørre om en kan bruke en bedøvende krem, slik som blir brukt ved hemorrider. Kanskje det å få ligge når en bæsjer også er mindre belastende for endetarmen.

Ellers tror jeg at det som er viktig er at bæsjingen skjer i et rom der det er WC, slik det er naturlig. I alle tilfelle er det viktig å være tålmodig, men også tåle at barnet gråter, når grensene skal tøyes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HeisanHoppsan

Sett på henne bleier igjen til hun får i gang systemet på nytt. Grunnen til at det ikke lenger kommer særlig mye i bleia heller, er jo fordi hun er blitt hard i magen og dermed kun får ut litt om gangen. Men dersom hun får litt tid på seg i bleiene, så skal du se at hun snart får fart på bæsjingen igjen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres ut som om hun har forstoppelse. Da vil det antakelig gjøre vondt å bæsje, dermed vegrer hun seg for det. det kommer bare små klumper ut, og noen ganger siver det løs bæsj ut rundt "proppen" i endetarmen. I så fall trenger hun å bli tømt skikkelig, og ha en periode med faste do-tider etterpå. Hun er jo lita, så det er ikke uvanlig at så små barn ikke har kontroll på tarmen, men det du forteller høres ut som forstoppelse.

Les om dette her: http://www.nettpsykologene.no/

gå til "barn som bæsjer på seg" i menyen til venstre på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår ville heller ikke bæsje på do. Nå sluttet hun med bleie da hun var litt over 3, men bærsjet fortsatt i bleie en stud til. Hun var også veldig hard i magen.

Da vi kjøpte barnesete til doen ble doen mindre skremmende, for mange blir også skremt av å se bærsjen i do.

Vi tok også en krakk med lokk, full av bøker og Donald.

Etterhvert ble det litt stas å sitte på do, om så for bare å lese. Plutselig en dag sa det plopp i do. Kjempestolt!

Hun tar seg alltid god tid på do. Krakken er malt rosa og er fyllt med prinsesseblader ;o)Sitter og synger og leser - og best av alt - magen hennes har ikke vært hard siden!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Datteren vår slet også veldig med å begynne å bærsje på do. Hun nektet helt og var helt hysterisk. Klarte bare å bærsje med bleie på.

Vi la en slagplan og pratet med henne og fortalte at det var mange barn som slet med dette. Så prøvde vi å la henne sitte på do med bleie å bærsje (dette gjorde vi maaange ganger). Så rev vi opp bleien på sidene og la den over di slik at den dekket doen, og etter mye om og men klarte hun dette. Etter mange ganger med dette gikk hun med på å fjerne bleien og putte masse papir i doen (legge det over), og etterhvert minsket vi på papiret og hun bærsjet vanlig på do.

Dette skjedde etter å ha prøvd "alt" annet og etter samtale med helsesøster. Vi måtte ta små skritt og til slutt gikk det.

Jeg håper dere også lykkes (uansett går det jo til slutt) og jeg vet hvor slitsomt og vondt det er for barnet mens det står på. Ønsker dere lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ringerikskringla

dette er som og høre om vår eldste datter..

hun måtte ha bleie på og hadde hun ikke det så gjorde hun i trusa..

vi prøvde alt men til ingen nytte.helsesøsteren sa att jeg skulle ta det med ro,og hun mente att hun ville gi seg når hun var moden for det.

hun fylte 5 år i januar og først i april ga hun seg.

hun kom en dag og sa att nå skulle hun gi seg med bleie og det var det.

trodde selv att det ikke kom til og hende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med problemstillingen, men høres ut som at din datter har såpass mye angst i forhold til avføring at jeg ville søkt profesjonell hjelp. Kanskje en barnepsykolog kunne hjelpe? Er litt usikker på hva som burde være rette instans, kanskje BUP? Hvis du tar det opp med barnehagen, så kan kanskje de søke videre til en annen instans? Hvis ikke bør jo lege kunne henvise henne videre.

Som du skriver så kan dette bli et større problem når din datter begynner på skolen, og derfor bør du gjøre ditt beste for at hun skal få hjelp med dette så snart som mulig.

Håper du får hjelp til å hjelpe din datter. Høres ut som en fortvilende situasjon for dere begge...

Tror ikke BUP gjør så mye. Vi ble henvist der, men de har lite fornuftige tiltak syns vi. Beklager å være negativ, men for oss har dette vært et stort problem. Gutten er 5 år nå og tørr enda ikke bæsje på do. Holder seg i flere uker. skremmende.

Men skulle gjerne fått hjelp vi også, og jeg føler virkelig med dere. Dette er slitsomt for de voksne og veldig leit for barna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille rosinen

Tror ikke BUP gjør så mye. Vi ble henvist der, men de har lite fornuftige tiltak syns vi. Beklager å være negativ, men for oss har dette vært et stort problem. Gutten er 5 år nå og tørr enda ikke bæsje på do. Holder seg i flere uker. skremmende.

Men skulle gjerne fått hjelp vi også, og jeg føler virkelig med dere. Dette er slitsomt for de voksne og veldig leit for barna

Da har dere kanskje vært uheldig og ikke blitt henvist til "rette" person. Det skal jo klaffe med kjemi for å kunne påvirke noen i form av terapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Masahiro

Uff, føler virkelig med dere!! Hadde tilsvarende problem med sønnen vår når han var rundt 4 år. Ville heller ikke ha Duphalac/Lactulose - brakk seg! Men da jeg i hemmelighet blandet det i et glass med saft gikk det ned på høykant :) Men du har sikkert prøvd det alt....

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...