Gå til innhold

Kan barn dø hvis de ikke får kumelk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slik virker det på meg når jeg ser enkelte småbarnsforeldre. Barn tvinges til å drikke melk, foreldre blir lettere hysteriske om de slipper opp for melk.

Faktum er at millioner vokser opp uten å ha smakt særlig mye melk?

Mange tåler ikke melk, og det er ikke alltid mengden som avgjør?

Kalsiumet er så bundet til proteinene i melk at det nesten ikke tas opp i kroppen?

Fettet i melka er heller ikke så altfor sunn?

Det er å banne i kjerka å baktale melk, for ikke å snakke om poteter.... Eneste jeg vil si er at det er MYE av det, og lett tilgjengelig.

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

15

• Gemini

11

• nanna

7

• Glimtipper

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest sjøstjerna
Skrevet

:-)

Enig i at betydningenen av melk overdrives!

Kalsium kan man få av makrell i tomat/sardiner i tomat. Da får man også flerumettede fettsyrer. Og vitamin D som fremmer kalsiumopptaket.

Proteiner er det også i de nevnte fiskepåleggene, men også i kjøttpålegg, ost, egg etc.

Nei, jeg har IKKE stresset med kumelk til mine.

Skrevet

Enig i at betydningenen av melk overdrives!

Kalsium kan man få av makrell i tomat/sardiner i tomat. Da får man også flerumettede fettsyrer. Og vitamin D som fremmer kalsiumopptaket.

Proteiner er det også i de nevnte fiskepåleggene, men også i kjøttpålegg, ost, egg etc.

Nei, jeg har IKKE stresset med kumelk til mine.

Jeg hørte at i hverfall en ikke hadde drukket melk i sitt 50-årige liv, og at mange i hans kinesiske familie ikke drakk melk. De syns også at ost er helt ufyselig, yoghurt enda verre - sur melk? ÆÆÆÆSSSJ.

Legen trakk på skuldra og sa bare at "da slapp dere å få det på innsiden av blodkarene" :-)

Poteter er heller ikke noe fantastisk. Innholdet av C-vitamin er mikroskopisk, særlig når de blir gamle. Og full av fetende stivelse. En appelsin eller en kvart paprika inneholder like mye C som 2-5 kg poteter.

Men det er mye av det, og det er billig.

Skrevet

Jeg hørte at i hverfall en ikke hadde drukket melk i sitt 50-årige liv, og at mange i hans kinesiske familie ikke drakk melk. De syns også at ost er helt ufyselig, yoghurt enda verre - sur melk? ÆÆÆÆSSSJ.

Legen trakk på skuldra og sa bare at "da slapp dere å få det på innsiden av blodkarene" :-)

Poteter er heller ikke noe fantastisk. Innholdet av C-vitamin er mikroskopisk, særlig når de blir gamle. Og full av fetende stivelse. En appelsin eller en kvart paprika inneholder like mye C som 2-5 kg poteter.

Og sånn sett var det nok viktig for kostholdet her i nord i gamle dager, da tilbudet av grønnsaker var heller dårlig i store deler av året. Og tilgangen på melk og poteter var tilsvarende god.

Men så har vi problemet med oss mennesker da, a) innbitte vaner og B) at vi viderefører den lærdom vi har til de som kommer etter.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Ja, og paprika og appelsiner er proppfulle av antioksidanter i tillegg.

Men poteter bruker familien til middag... Eller jasminris. Greit som tilbehør.

Skrevet

Ja, og paprika og appelsiner er proppfulle av antioksidanter i tillegg.

Men poteter bruker familien til middag... Eller jasminris. Greit som tilbehør.

Min gamle mor blir rent hysterisk om hun ikke får poteter. Og melk til barnebarn og oldebarn. Jeg ber henne slappe av, men det nytter ikke.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Min gamle mor blir rent hysterisk om hun ikke får poteter. Og melk til barnebarn og oldebarn. Jeg ber henne slappe av, men det nytter ikke.

Nei, det gjør det neppe. Eldre mennesker nytter det ikke endre. Hun er jo oppvokst med den lærdommen! Det er jo i ryggmargen hennes! Jeg har også et eldre familiemedlem som absolutt må ha sauefett. Vedkommende mener det er meget sunt.

Om jeg begynner snakke om mettet fett- og avleiringer på innsiden av blodårer, så FNYSER slekningen. Personen mener h*n er immun mot slik effekt.

jeg godtar det.

Skrevet

Nei, det gjør det neppe. Eldre mennesker nytter det ikke endre. Hun er jo oppvokst med den lærdommen! Det er jo i ryggmargen hennes! Jeg har også et eldre familiemedlem som absolutt må ha sauefett. Vedkommende mener det er meget sunt.

Om jeg begynner snakke om mettet fett- og avleiringer på innsiden av blodårer, så FNYSER slekningen. Personen mener h*n er immun mot slik effekt.

jeg godtar det.

Antagelig er det ikke verd å bli uvenner for :-)

Muslimer står f eks fast på at sauekjøtt er mindre fett enn svinekjøtt. Faktum og vitenskapens mening er motsatt, men det nytter ikke. Sauekjøtt har marinert inn fettet, og det lar seg ikke fjerne, men på svinekjøtt kan du normalt skjære vekk fettet. Men i tillegg kommer det religiøse.

Skrevet

Jeg likte aldri kumelk. Mamma kranglet med meg hver morgen for å få meg til å drikke et glass, helt til en lege sa at det ikke var veldig bra for meg som hadde leddgikt. "Men må hun ikke ha melk?!" sa mamma, lettere hysterisk. "Hvorfor det?" spurte legen. "Er hun kalv?"

Jeg har klart meg fint, tross alt.

Gjest neofix
Skrevet

Nå er det sånn at jeg tror jeg vil komme til å dø hvis vi slipper opp for følgende:

- melk

- pepsi max

- lypsyl

- brød

- syltetøy

Jada, jeg kan spise makaroni og drikke vann. Men jeg får nesten panikk hvis disse tingene mangler.

For ungenes del kan krisen bli et faktum hvis vi er tomme for:

- melk

- brød

- ketsjup

- nugatti

Problemet er vel at vi er vanedyr, tenker jeg. Vi må ha alt det vante, ellers blir det bråk. Jeg greier ikke spise frokost hvis jeg ikke får brødskive med syltetøy og melk å drikke. Sånn er det bare. :-)

Skrevet

Jeg er litt enig med deg. Tine har gjort en kjempejobb for å få folk til å tro de dør uten melk. Men vi klarer oss veldig godt uten. Det er mer kalsium i mørkegrønne grønnsaker, og den kalsiumen blir tatt lettere opp i kroppen enn kalsium fra melk.

Og et lite paradoks; Nordmenn er av de "flinkeste" til å drikke melk, og vi er av det landet med mest beinskjørhet...

M.a.o. det er ikke kalsium (alene) som forhindrer beinskjørhet.

Og for ordens skyld, jeg tvinger ikke i barna mine melk.

Skrevet

Jeg likte aldri kumelk. Mamma kranglet med meg hver morgen for å få meg til å drikke et glass, helt til en lege sa at det ikke var veldig bra for meg som hadde leddgikt. "Men må hun ikke ha melk?!" sa mamma, lettere hysterisk. "Hvorfor det?" spurte legen. "Er hun kalv?"

Jeg har klart meg fint, tross alt.

Er melk uheldig hvis man har problemer med leddene? (Jeg vet at leddgikt er litt mer enn "problemer med leddene" altså...)

Jeg har selv leddplager, foreløpig uten noen diagnose, så derfor spør jeg.

Og tåler/spiser du andre melkeprodukter, som yoghurt, ost, rømme/kesam osv.?

Det er jo ofte slik at folk som reagerer på ren melk kan spise noen melkeprodukter, men det varierer nok fra person til person.

Skrevet

Ja, det er jo litt rart at vi, i et av verdens mest melkedrikkende land, har så høy andel av benskjørhet samt revmatiske plager. Og hvorfor har så mange barn astma idag?

Nå tror jeg melken var noget sunnere før pasteurisering trådde ikraft. Det er vel også en grunn til at småbarn skulle drikke H-melk, den er ikke like hardt behandlet.

Jeg har hvertfall kuttet ut kumelken. Havremelk er faktisk et veldig god alternativ og like rikt på kalsium. Jeg har mindre vondt i leddene, og mindre mageproblemer enn før.

Men så lenge Tine er så store tror jeg det skal mye argumentasjon til før de trekker tilbake sine påstander.

Isåfall må det gjennomføres en massiv undersøkelse på lidelser / bedring etter å ha kuttet ut kumelk.

Kjenner alternativ behandler som har tusenvis av pasienter som har kuttet ut melk alene og blitt friske. Men hvor ligger det mest penger for staten? I melkeproduksjon eller ved å kanskje minske sykehuskøene betraktelig pga folks endring i kostholdet?

Hvis melk er så skadelig som så mange sier, hvoprfor tar ingen skikkelig tak i det?

Gjest FrøkenNN
Skrevet

Så fint at du skrev dette.

Ja ,helt komisk ,det ser ut som om mange foreldre tror at barna dør uten melk!

Må være uvitenhet.

Har jobbet på et sted der det ikke ble servert melk,og de fleste ble mye friskere da,spesiellt de med mageproblemer.

Sønnen i huset ble mye bedre av astma da vi kuttet ut melk.Nå er han helt frisk.

Så her drikker vi nesten ikke melk,men lever i beste velgående likevel.Og de fleste hadde vært mye friskere uten melk.Og kalk kan vi få i rett mat.Vi spiser f.eks.masse nøtter.

Ang.poteter.De tror jeg ikke er skadelige(er anti-Fedon!).Men så mye næring er det sikkert ikke i potetene,så vi kan nok godt variere med andre ting.

Surmelk er forresten bra for magen ,det skal jeg innrømme.

Gjest Elextra
Skrevet

Eldstemann min var allergisk mot kumelk. Spesialistlegen sa det eneste barnet trengte fra kumelk var kalsium, som vi måtte passe på han fikk i seg tilstrekkelig av. Resten er propaganda.

Mrs. Wallace
Skrevet

Guttungen (5 1/2) har ikke drukket så mye som et glass kumelk i sitt liv. Han har smakt noen ganger, og synes det er skrekkelig - og det kunne ikke falle meg inn å presse ham.

Selv har jeg ikke drukket melk etter at jeg ble voksen, så det er bare mannen i huset som tar seg et glass melk av og til.

Men vi må stadig forklare og forsvare for folk at joda, vi får i oss nyttige stoffer på andre måter og neida, vi lider ikke av noen mangelsykdommer.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Da ungene var små, ble jeg lettere hysterisk om vi slapp opp for melk. Om butikken var stengt, måtte jeg kjøre til 7 elleven.

Nå er det ikke lenger krise akkurat, men melk brukes jo til så mye i matlagingen da.

Dessuten er sønnen min veldig glad i havregryn, men havregryn med vann, tror jeg ikke smaker godt.

Men han og jeg er den enste som drikker bare melk. Han lettmelk og jeg skummet melk. Jentene vil ikke ha det.

H-melk kjøper vi aldri. Bruker det ikke en gang i sauser.

"Det er å banne i kjerka å baktale melk, for ikke å snakke om poteter.... Eneste jeg vil si er at det er MYE av det, og lett tilgjengelig"

Nei, det er vel heller omvent. Det har jo blitt en motesak og si det du sier nå ,takket være Fedon Lindberg.

"Fettet i melka er heller ikke så altfor sunn?"

I gamle dager fantes det bare H-melk. I dag behøver man ikke velge H-melk.

I gamle dager var poteten en større del av kostholdet enn i dag.

Selv dropper vi ofte potetene og koker bare brokkoli og andre grønnsaker til. Men poteter er ikke fy fy her i huset.

Saken er at befolkningen bare blir tjukkere og tjukkere.

Og da er det ikke noen som skal komme å fortelle meg at det-plutselig- er melken eller eller potetene sin skyld, at nordmenn har blitt fetere.

Det er nok hele livsstilen som har forandret seg, helt fra barna er bitte små.

Ungene mine dør sikkert ikke uten melk eller poteter, men de dør ikke av det hellerOg tjukke er de ihvertfall ikke. Tvert i mot.

Skrevet

Da ungene var små, ble jeg lettere hysterisk om vi slapp opp for melk. Om butikken var stengt, måtte jeg kjøre til 7 elleven.

Nå er det ikke lenger krise akkurat, men melk brukes jo til så mye i matlagingen da.

Dessuten er sønnen min veldig glad i havregryn, men havregryn med vann, tror jeg ikke smaker godt.

Men han og jeg er den enste som drikker bare melk. Han lettmelk og jeg skummet melk. Jentene vil ikke ha det.

H-melk kjøper vi aldri. Bruker det ikke en gang i sauser.

"Det er å banne i kjerka å baktale melk, for ikke å snakke om poteter.... Eneste jeg vil si er at det er MYE av det, og lett tilgjengelig"

Nei, det er vel heller omvent. Det har jo blitt en motesak og si det du sier nå ,takket være Fedon Lindberg.

"Fettet i melka er heller ikke så altfor sunn?"

I gamle dager fantes det bare H-melk. I dag behøver man ikke velge H-melk.

I gamle dager var poteten en større del av kostholdet enn i dag.

Selv dropper vi ofte potetene og koker bare brokkoli og andre grønnsaker til. Men poteter er ikke fy fy her i huset.

Saken er at befolkningen bare blir tjukkere og tjukkere.

Og da er det ikke noen som skal komme å fortelle meg at det-plutselig- er melken eller eller potetene sin skyld, at nordmenn har blitt fetere.

Det er nok hele livsstilen som har forandret seg, helt fra barna er bitte små.

Ungene mine dør sikkert ikke uten melk eller poteter, men de dør ikke av det hellerOg tjukke er de ihvertfall ikke. Tvert i mot.

"havregryn med vann, tror jeg ikke smaker godt"

Havregrynsgrøt blir i alle fall godt på vann! Gjerne med yoghurt eller melk over, men med kun vann som basis. I alle fall lager jeg den slik, og det smaker etter min mening godt :-)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

"havregryn med vann, tror jeg ikke smaker godt"

Havregrynsgrøt blir i alle fall godt på vann! Gjerne med yoghurt eller melk over, men med kun vann som basis. I alle fall lager jeg den slik, og det smaker etter min mening godt :-)

Kan du gi meg nøyaktig oppskrift?

Har lyst til å prøve å lage det.

Skrevet

Kan du gi meg nøyaktig oppskrift?

Har lyst til å prøve å lage det.

Hm - står på havregrynspakka tror jeg.

Ganske enkelt, men jeg husker nok ikke eksakte mengder.

Litt havregryn, litt melk, ørlite salt

Inn i mikro, noen få minutter.

Ha på syltetøy eller frisk frukt (banan eller gjerne eple), eller sukker/fruktose og kanel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...