keinstein Skrevet 18. april 2006 Forfatter Skrevet 18. april 2006 Jeg likte aldri kumelk. Mamma kranglet med meg hver morgen for å få meg til å drikke et glass, helt til en lege sa at det ikke var veldig bra for meg som hadde leddgikt. "Men må hun ikke ha melk?!" sa mamma, lettere hysterisk. "Hvorfor det?" spurte legen. "Er hun kalv?" Jeg har klart meg fint, tross alt. Du var nok ingen kalv, for da hadde du vel vært hos vetrinæren? :-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Kan du gi meg nøyaktig oppskrift? Har lyst til å prøve å lage det. 1,5 dl havregryn, 2 3/4 dl vann og en ss smør (for å fete opp min magre pode). Kok i et par minutter og rør underveis. 0 Siter
keinstein Skrevet 18. april 2006 Forfatter Skrevet 18. april 2006 Jeg er litt enig med deg. Tine har gjort en kjempejobb for å få folk til å tro de dør uten melk. Men vi klarer oss veldig godt uten. Det er mer kalsium i mørkegrønne grønnsaker, og den kalsiumen blir tatt lettere opp i kroppen enn kalsium fra melk. Og et lite paradoks; Nordmenn er av de "flinkeste" til å drikke melk, og vi er av det landet med mest beinskjørhet... M.a.o. det er ikke kalsium (alene) som forhindrer beinskjørhet. Og for ordens skyld, jeg tvinger ikke i barna mine melk. I lærebøkene står det om mange tilfeller av foreldre som har for at unger med de utroligste og mest ensidige matsorter i årevis, men unga er etter legens mening friske som fisk likevel. Men veggisgalninger kommer dårligst ut. Kun grønnsaker kan ved feil diett føre til livsvarige skader, mest underernæring. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Hm - står på havregrynspakka tror jeg. Ganske enkelt, men jeg husker nok ikke eksakte mengder. Litt havregryn, litt melk, ørlite salt Inn i mikro, noen få minutter. Ha på syltetøy eller frisk frukt (banan eller gjerne eple), eller sukker/fruktose og kanel. :-) Tusen takk! Skal prøve å lage det og se om ungene liker det. 0 Siter
Lillemus Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Nå er det sånn at jeg tror jeg vil komme til å dø hvis vi slipper opp for følgende: - melk - pepsi max - lypsyl - brød - syltetøy Jada, jeg kan spise makaroni og drikke vann. Men jeg får nesten panikk hvis disse tingene mangler. For ungenes del kan krisen bli et faktum hvis vi er tomme for: - melk - brød - ketsjup - nugatti Problemet er vel at vi er vanedyr, tenker jeg. Vi må ha alt det vante, ellers blir det bråk. Jeg greier ikke spise frokost hvis jeg ikke får brødskive med syltetøy og melk å drikke. Sånn er det bare. :-) *Hehe* Jeg må også ha noe søtt om morgenen. Eneste unntaket er kokt egg med kaviar på, alt annet saltpålegg har jeg store problemer med om morgenen ja. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 1,5 dl havregryn, 2 3/4 dl vann og en ss smør (for å fete opp min magre pode). Kok i et par minutter og rør underveis. Tusen takk til deg også. 0 Siter
keinstein Skrevet 18. april 2006 Forfatter Skrevet 18. april 2006 Ja, det er jo litt rart at vi, i et av verdens mest melkedrikkende land, har så høy andel av benskjørhet samt revmatiske plager. Og hvorfor har så mange barn astma idag? Nå tror jeg melken var noget sunnere før pasteurisering trådde ikraft. Det er vel også en grunn til at småbarn skulle drikke H-melk, den er ikke like hardt behandlet. Jeg har hvertfall kuttet ut kumelken. Havremelk er faktisk et veldig god alternativ og like rikt på kalsium. Jeg har mindre vondt i leddene, og mindre mageproblemer enn før. Men så lenge Tine er så store tror jeg det skal mye argumentasjon til før de trekker tilbake sine påstander. Isåfall må det gjennomføres en massiv undersøkelse på lidelser / bedring etter å ha kuttet ut kumelk. Kjenner alternativ behandler som har tusenvis av pasienter som har kuttet ut melk alene og blitt friske. Men hvor ligger det mest penger for staten? I melkeproduksjon eller ved å kanskje minske sykehuskøene betraktelig pga folks endring i kostholdet? Hvis melk er så skadelig som så mange sier, hvoprfor tar ingen skikkelig tak i det? Med mageproblemer er det mye å hente på å kutte ut melkeprodukter og kaffe, drikke mer og mer jevnt med vann og få mer fiber. Mulig at 50% av de som har problemer kan hjelpes, også barn. Det er verd et forsøk for alle i hvert fall, gratis og enkelt. 0 Siter
keinstein Skrevet 18. april 2006 Forfatter Skrevet 18. april 2006 Så fint at du skrev dette. Ja ,helt komisk ,det ser ut som om mange foreldre tror at barna dør uten melk! Må være uvitenhet. Har jobbet på et sted der det ikke ble servert melk,og de fleste ble mye friskere da,spesiellt de med mageproblemer. Sønnen i huset ble mye bedre av astma da vi kuttet ut melk.Nå er han helt frisk. Så her drikker vi nesten ikke melk,men lever i beste velgående likevel.Og de fleste hadde vært mye friskere uten melk.Og kalk kan vi få i rett mat.Vi spiser f.eks.masse nøtter. Ang.poteter.De tror jeg ikke er skadelige(er anti-Fedon!).Men så mye næring er det sikkert ikke i potetene,så vi kan nok godt variere med andre ting. Surmelk er forresten bra for magen ,det skal jeg innrømme. Poteter, ris, pasta og brød er "drivstoff" rimelig ren og fin energi for arbeidsfolk. 0 Siter
Gemini Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Tusen takk! Skal prøve å lage det og se om ungene liker det. Jeg skrev det jo lenger opp her, men glemte å skrive i oppskriftssvaret at du gjerne kan ha yoghurt eller litt melk på, etter at grøten er kokt altså. Evt. vet jeg at noen liker cottage cheese også. Eller kruskakli (!) på, linfrø osv. Selv liker jeg godt noe som heter fibersund, som er kli ristet med dadler, gir god smak og fiber. 0 Siter
keinstein Skrevet 18. april 2006 Forfatter Skrevet 18. april 2006 Eldstemann min var allergisk mot kumelk. Spesialistlegen sa det eneste barnet trengte fra kumelk var kalsium, som vi måtte passe på han fikk i seg tilstrekkelig av. Resten er propaganda. Det er "politikk", de vil ikke protestere mot etablert mat som ikke er direkte farlig. Det skaper for mye støy. Vi trenger ro til langsomt å endre kosten og forske på endringene. 0 Siter
keinstein Skrevet 18. april 2006 Forfatter Skrevet 18. april 2006 Guttungen (5 1/2) har ikke drukket så mye som et glass kumelk i sitt liv. Han har smakt noen ganger, og synes det er skrekkelig - og det kunne ikke falle meg inn å presse ham. Selv har jeg ikke drukket melk etter at jeg ble voksen, så det er bare mannen i huset som tar seg et glass melk av og til. Men vi må stadig forklare og forsvare for folk at joda, vi får i oss nyttige stoffer på andre måter og neida, vi lider ikke av noen mangelsykdommer. Etter min mors mening burde dere være både syke, skakke og skjeve. 0 Siter
laban Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Etter min mors mening burde dere være både syke, skakke og skjeve. Mine foreldre (spesielt moren min) hadde en klippefast tro på at dersom man drakk melk, gjorde lekser og la seg tidlig om kvelden, ville man få et godt liv. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Jeg skrev det jo lenger opp her, men glemte å skrive i oppskriftssvaret at du gjerne kan ha yoghurt eller litt melk på, etter at grøten er kokt altså. Evt. vet jeg at noen liker cottage cheese også. Eller kruskakli (!) på, linfrø osv. Selv liker jeg godt noe som heter fibersund, som er kli ristet med dadler, gir god smak og fiber. Jeg kan prøve forskjellige alternativer. Ungene er glad i både risgrøt og smørgrøt. At jeg aldri har prøvd havregrøt er bare sløvskap. Har ikke falt meg inn. Men skal gjøre noe med det nå. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Mine foreldre (spesielt moren min) hadde en klippefast tro på at dersom man drakk melk, gjorde lekser og la seg tidlig om kvelden, ville man få et godt liv. Denne generasjonen lever jo lenger enn noen gang tidligere. Nå regner man med at levealderen vil synke fremover pga. overvekt. Ganske skremmende. 0 Siter
keinstein Skrevet 18. april 2006 Forfatter Skrevet 18. april 2006 Da ungene var små, ble jeg lettere hysterisk om vi slapp opp for melk. Om butikken var stengt, måtte jeg kjøre til 7 elleven. Nå er det ikke lenger krise akkurat, men melk brukes jo til så mye i matlagingen da. Dessuten er sønnen min veldig glad i havregryn, men havregryn med vann, tror jeg ikke smaker godt. Men han og jeg er den enste som drikker bare melk. Han lettmelk og jeg skummet melk. Jentene vil ikke ha det. H-melk kjøper vi aldri. Bruker det ikke en gang i sauser. "Det er å banne i kjerka å baktale melk, for ikke å snakke om poteter.... Eneste jeg vil si er at det er MYE av det, og lett tilgjengelig" Nei, det er vel heller omvent. Det har jo blitt en motesak og si det du sier nå ,takket være Fedon Lindberg. "Fettet i melka er heller ikke så altfor sunn?" I gamle dager fantes det bare H-melk. I dag behøver man ikke velge H-melk. I gamle dager var poteten en større del av kostholdet enn i dag. Selv dropper vi ofte potetene og koker bare brokkoli og andre grønnsaker til. Men poteter er ikke fy fy her i huset. Saken er at befolkningen bare blir tjukkere og tjukkere. Og da er det ikke noen som skal komme å fortelle meg at det-plutselig- er melken eller eller potetene sin skyld, at nordmenn har blitt fetere. Det er nok hele livsstilen som har forandret seg, helt fra barna er bitte små. Ungene mine dør sikkert ikke uten melk eller poteter, men de dør ikke av det hellerOg tjukke er de ihvertfall ikke. Tvert i mot. jeg mener det er støyen som er usunn. Poteter, pasta, melk, ris og brød er ikke usunt. Støyen som tar oppmerksomheten vekk fra det som er viktig er usunn. Fedon skaper støy og bastante holdninger, forstyrrer roen om noe som tar tid å endre. Folk blir forvirret, og får ikke tid til å se nøye på dette før det dukker opp en ny dust med sludder. F eks støyen og mobbingen om hvor ofte man skal dusje. 0 Siter
Gemini Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Jeg kan prøve forskjellige alternativer. Ungene er glad i både risgrøt og smørgrøt. At jeg aldri har prøvd havregrøt er bare sløvskap. Har ikke falt meg inn. Men skal gjøre noe med det nå. OK. I mikro er det særlig enkelt synes jeg, da slipper man søle til kjeler og sleiver, og raskt ferdig. I alle fall når man bare lager til en, slik jeg gjør. 0 Siter
keinstein Skrevet 18. april 2006 Forfatter Skrevet 18. april 2006 Mine foreldre (spesielt moren min) hadde en klippefast tro på at dersom man drakk melk, gjorde lekser og la seg tidlig om kvelden, ville man få et godt liv. Som tommelfingerregler ja, men det er flere hundre slike. 0 Siter
keinstein Skrevet 18. april 2006 Forfatter Skrevet 18. april 2006 Er melk uheldig hvis man har problemer med leddene? (Jeg vet at leddgikt er litt mer enn "problemer med leddene" altså...) Jeg har selv leddplager, foreløpig uten noen diagnose, så derfor spør jeg. Og tåler/spiser du andre melkeprodukter, som yoghurt, ost, rømme/kesam osv.? Det er jo ofte slik at folk som reagerer på ren melk kan spise noen melkeprodukter, men det varierer nok fra person til person. Tips er at det ofte ikke er mengden som er avgjørende. Litt kan være nok. 0 Siter
Gemini Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Tips er at det ofte ikke er mengden som er avgjørende. Litt kan være nok. Men melk som drikker er også mer konsentrert og hardere å fordøye enn ost og andre meieriprodukter, tror jeg. Tror det er noe med hvordan melkesukkeret er spaltet, eller noe sånt... Hm - dette har jeg ikke peil på egentlig, bare vet at enkelte som reagerer på ren melk tåler det i andre produkter. Tror ikke det da bare er snakk om mengder, men hvilke prosesser melken har vært gjennom for å bli ost/rømme osv. Og kanskje dette med søte vs sure melkeprodukter. 0 Siter
keinstein Skrevet 18. april 2006 Forfatter Skrevet 18. april 2006 Men melk som drikker er også mer konsentrert og hardere å fordøye enn ost og andre meieriprodukter, tror jeg. Tror det er noe med hvordan melkesukkeret er spaltet, eller noe sånt... Hm - dette har jeg ikke peil på egentlig, bare vet at enkelte som reagerer på ren melk tåler det i andre produkter. Tror ikke det da bare er snakk om mengder, men hvilke prosesser melken har vært gjennom for å bli ost/rømme osv. Og kanskje dette med søte vs sure melkeprodukter. Mye komliserte greier, melk. Derfor er det store sjanser for at mange vil ha nytte av å prøve å kutte det ut i f eks en mnd. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.