Gjest KariKruskakli Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 OK. I mikro er det særlig enkelt synes jeg, da slipper man søle til kjeler og sleiver, og raskt ferdig. I alle fall når man bare lager til en, slik jeg gjør. Det passer meg bra. Da er det fort gjort å lage det til frokost. 0 Siter
Gemini Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Mye komliserte greier, melk. Derfor er det store sjanser for at mange vil ha nytte av å prøve å kutte det ut i f eks en mnd. OG - derfor ba jeg personen som SELV har erfaring med problemer med melk, om råd vedr. melk og andre melkeprodukter. Jeg er glad i andre melkeprodukter som kesam, ost etc., og vil da gjerne vite om jeg kan kutte ut kun melke-drikkingen (hvilket ikke er så mye fra før, kun den laktose-reduserte kaffemelken), eller om alle melkeprodukter er fy-fy hvis man har leddplager. Kan du svare på dette? 0 Siter
keinstein Skrevet 18. april 2006 Forfatter Skrevet 18. april 2006 OG - derfor ba jeg personen som SELV har erfaring med problemer med melk, om råd vedr. melk og andre melkeprodukter. Jeg er glad i andre melkeprodukter som kesam, ost etc., og vil da gjerne vite om jeg kan kutte ut kun melke-drikkingen (hvilket ikke er så mye fra før, kun den laktose-reduserte kaffemelken), eller om alle melkeprodukter er fy-fy hvis man har leddplager. Kan du svare på dette? Ikke svare, bare tipse deg om å kutte ut helt melkeprodukter og kaffe, få i deg mer fiber og jevnlig med vann i en mnd for å se selv. Det er hverken farlig eller ubehagelig. 0 Siter
Gemini Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Ikke svare, bare tipse deg om å kutte ut helt melkeprodukter og kaffe, få i deg mer fiber og jevnlig med vann i en mnd for å se selv. Det er hverken farlig eller ubehagelig. Vel, takk for tips i alle fall. 0 Siter
kaffepiken Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Selvsagt er det ingen som dør av det. I så fall skulle jeg vært død for lengst. Jeg syns de fleste har et mer nyansert forhold til melk og melkeprodukter enn hva som var tilfelle da jeg var barn. Da var det allmennt akseptert at ingen barn kunne oppnå en normal høydevekst og sunne tenner, uten den halve literen med melk hver dag. 0 Siter
Gjest FrøkenNN Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Poteter, ris, pasta og brød er "drivstoff" rimelig ren og fin energi for arbeidsfolk. Enig. 0 Siter
Lisabeth Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Min oppfatning er at foreldre flest i dag er av en annen oppfatning ;-) I "gamle dager" var det nok sånn, men ikke nå lenger. Tror jeg. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Er melk uheldig hvis man har problemer med leddene? (Jeg vet at leddgikt er litt mer enn "problemer med leddene" altså...) Jeg har selv leddplager, foreløpig uten noen diagnose, så derfor spør jeg. Og tåler/spiser du andre melkeprodukter, som yoghurt, ost, rømme/kesam osv.? Det er jo ofte slik at folk som reagerer på ren melk kan spise noen melkeprodukter, men det varierer nok fra person til person. Jeg vet ikke om det gjelder for alle leddplager, men jeg fikk beskjed om å ikke spise: Melk, sitrusfrukter og svinekjøtt. Du kan prøve å kutte ut disse tingene og se om det hjelper for deg? Jeg er heldigvis frisk nå og husker ikke om det hjalp, men jeg vet jeg spiste melk i mat. Unngikk rene melkeprodukter og tok heller kalsiumtilskudd. 0 Siter
nanna Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Jeg skjønner heller ikke hvorfor det er så dømrade viktig at man skal DRIKKE melk. Det er da mange andre måter å få i seg kalsium på. 0 Siter
nanna Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Guttungen (5 1/2) har ikke drukket så mye som et glass kumelk i sitt liv. Han har smakt noen ganger, og synes det er skrekkelig - og det kunne ikke falle meg inn å presse ham. Selv har jeg ikke drukket melk etter at jeg ble voksen, så det er bare mannen i huset som tar seg et glass melk av og til. Men vi må stadig forklare og forsvare for folk at joda, vi får i oss nyttige stoffer på andre måter og neida, vi lider ikke av noen mangelsykdommer. Her er det omvendt. Ingen av dem drikker melk til mat annet enn unntaksvis, men svigers har bestemt seg for at den ene ikke tåler melk og må ha totalt melkefri diett. At hun er testet og klarert for den type intoleranse er visst ikke viktig... 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Guttungen (5 1/2) har ikke drukket så mye som et glass kumelk i sitt liv. Han har smakt noen ganger, og synes det er skrekkelig - og det kunne ikke falle meg inn å presse ham. Selv har jeg ikke drukket melk etter at jeg ble voksen, så det er bare mannen i huset som tar seg et glass melk av og til. Men vi må stadig forklare og forsvare for folk at joda, vi får i oss nyttige stoffer på andre måter og neida, vi lider ikke av noen mangelsykdommer. "og det kunne ikke falle meg inn å presse ham." Det synes jeg du gjør helt rett i. Det jeg husker best fra barnehagen var at jeg _måtte_ drikke opp melka, selv om jeg ikke likte :/ 0 Siter
nanna Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Kan du gi meg nøyaktig oppskrift? Har lyst til å prøve å lage det. Denne er knallgod og næringsrik: 1 dl havregryn 1 dl hirseflak 2,5 dl vann 2,5 dl melk en most banan 1 ss nypeekstrakt litt salt Kok opp og la det koke et par minutter. Blir det for kjedelig, server med kanel, litt sukker og smørøye. Her har du både jern og C-vitamin (som fremmer jernopptaket), kalium, kalsium og flerummettet fett. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Denne er knallgod og næringsrik: 1 dl havregryn 1 dl hirseflak 2,5 dl vann 2,5 dl melk en most banan 1 ss nypeekstrakt litt salt Kok opp og la det koke et par minutter. Blir det for kjedelig, server med kanel, litt sukker og smørøye. Her har du både jern og C-vitamin (som fremmer jernopptaket), kalium, kalsium og flerummettet fett. Skal jeg mose bananen og plande i grøten? 0 Siter
Gemini Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Jeg vet ikke om det gjelder for alle leddplager, men jeg fikk beskjed om å ikke spise: Melk, sitrusfrukter og svinekjøtt. Du kan prøve å kutte ut disse tingene og se om det hjelper for deg? Jeg er heldigvis frisk nå og husker ikke om det hjalp, men jeg vet jeg spiste melk i mat. Unngikk rene melkeprodukter og tok heller kalsiumtilskudd. Takk for svar! Hm, sitrusfrukter også ja, det var jo litt synd. Men men, ikke sikkert at det er noe jeg reagerer negativt på da. Men jeg kan forsøke en periode uten. Men først skal jeg gjennom noen undersøkelser, og derfor vil jeg ikke endre kostholdet riktig ennå. Får se hva jeg får til svar. På den annen side, så har jeg en revmatiker i familien som er 100% ufør pga revmatisme, med store plager, og som aldri har hatt utslag på noen reuma-prøve... Vel, dette er ikke løst på en dag, men melk, sitrus og svinekjøtt er jo ikke umulig å kutte ut. Et annet forslag jeg har fått er å kutte ut hvetemel, og det vil i alle fall være en omlegging... Får se hvor dette bærer... 0 Siter
nanna Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Skal jeg mose bananen og plande i grøten? Ja, du kan blande den i før oppkok eller rett på tallerkenen før du øser opp. Jeg serverte til en som ikke tålte rå banan, og da kokte jeg den først sammen med grøten. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Ja, du kan blande den i før oppkok eller rett på tallerkenen før du øser opp. Jeg serverte til en som ikke tålte rå banan, og da kokte jeg den først sammen med grøten. Nam, det høres godt ut. 0 Siter
nanna Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Nam, det høres godt ut. Det blir ordentlig god smak, syns jeg. Vesla på seks forlanger fremdeles denne grøten, hun har fått den siden hun var baby. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Det blir ordentlig god smak, syns jeg. Vesla på seks forlanger fremdeles denne grøten, hun har fått den siden hun var baby. Jeg tenkte å servere til de på 12 og 15 også. Og til babyen min på 4 og et halvt:) 0 Siter
Glimtipper Skrevet 19. april 2006 Skrevet 19. april 2006 Takk for svar! Hm, sitrusfrukter også ja, det var jo litt synd. Men men, ikke sikkert at det er noe jeg reagerer negativt på da. Men jeg kan forsøke en periode uten. Men først skal jeg gjennom noen undersøkelser, og derfor vil jeg ikke endre kostholdet riktig ennå. Får se hva jeg får til svar. På den annen side, så har jeg en revmatiker i familien som er 100% ufør pga revmatisme, med store plager, og som aldri har hatt utslag på noen reuma-prøve... Vel, dette er ikke løst på en dag, men melk, sitrus og svinekjøtt er jo ikke umulig å kutte ut. Et annet forslag jeg har fått er å kutte ut hvetemel, og det vil i alle fall være en omlegging... Får se hvor dette bærer... Du får prøve deg fram Omega-3 er kjempeviktig om man har leddplager, men det vet du sikkert 0 Siter
mariamamma Skrevet 19. april 2006 Skrevet 19. april 2006 Her er det omvendt. Ingen av dem drikker melk til mat annet enn unntaksvis, men svigers har bestemt seg for at den ene ikke tåler melk og må ha totalt melkefri diett. At hun er testet og klarert for den type intoleranse er visst ikke viktig... Høres ut som mamman min ;o) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.