Gjest sko koster penger! Skrevet 17. april 2006 Skrevet 17. april 2006 Kjøper dere alltid nye sko til ungene, eller lar dere dem arve noe fra eldre søsken? Vi har ryddet i dag, og det er nesten for ille å kaste sko som knapt ser brukt ut. Har derfor bestemt at pensko og overgangssko (kun brukt i overgangen mellom vinter/vår og høst/vinter) får gå i arv, siden de uansett ikke er mye brukt. Men hva med pent brukte vinterstøvler, gore tex, brukt kun en sesong og liknende? Må alt sånt kastes, eller kan det gå i arv? Hvorfor er det så farlig å arve sko, forresten? 0 Siter
Gjest Signe Mathen Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Også barns sko formes etter foten. Selv søsken vil forme/slite skoene på ulike måter. Så ja, jeg kaster alt utenom pensko. De blir jo bare brukt 2-3 ganger. Sko som er brukt en sesong er uaktuelt å bruke til nestemann. 0 Siter
Lillemus Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Hvis skoene er lite brukt og sålene under ser omtrent uslitte ut går de i arv til nestemann. Joggesko som er brukt en hel sommer kastes. Pensko arves uten problemer. 0 Siter
Gjest neofix Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Jeg mener at sko som er stive, f.eks vintersko, og som er brukt av små barn (lette) kan arves. Mens mykere sko som sandaler og joggesko går ikke i arv, for de formes mer av foten. Gummistøvler arves hvis de ikke er utslitt / utgått, pensko har vi aldri brydd oss med å kjøpe i utgangspunktet. Så for å svare på spørsmålet ditt - sko kan godt gå i arv så lenge de ikke er utslitte eller åpenbart formet etter foten til første bruker. 0 Siter
Gjest skofusline Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Selvfølgelig arver de nesten ubrukte sko. Joggesko, sommersandaler o.l. går i søpla når de er for små. Cherroksene har gått i arv her, de brukes kun i sørpa på våren og høsten, vinterstøvletter får de nye. Finsko arves, brukes både av mine barn, venninnersbarn o.l., mange av parene ser en ikke at er brukt engang, så jeg ser ingen fare ved arv av disse. Det er noen som mener at sko ikke skal arves pga at føttene til barna er forskjellige, og inngåtte sko (av andre) kan feilforme andres føtter igjen. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Her i huset arves sko som ikke er utslitt. Men nå har lillesøster fått like store føtter som storesøster, så nå blir skoutgiftene større... 0 Siter
Gjest dobba Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Det er helt avhengig av alderen på barnet som har hatt skoen. Et lite barn sliter aldri ut skoene sine. Et barn som er fra3-4 år og oppover sliter sko bare mer og mer etter som tiden går. Og disse må kastes hos oss. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Hos oss arves de fleste sko og støvler. Men begge får et par gode hverdagssko nye. Sko de bruker nesten hver dag bør de få gå inn selv. Dette gjelder særlig sommersko og overganggsko, hvor de kun har tynne sokker i. Mener det blir litt annerledes med vinterstøvler og selvfølgelig også med Cherrox og gummistøvler. Pensko ser jeg ingen grunn til at de må ha nye, de "gamle" er jo neppe brukt så mye som 10 ganger. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Hos oss arves de fleste sko og støvler. Men begge får et par gode hverdagssko nye. Sko de bruker nesten hver dag bør de få gå inn selv. Dette gjelder særlig sommersko og overganggsko, hvor de kun har tynne sokker i. Mener det blir litt annerledes med vinterstøvler og selvfølgelig også med Cherrox og gummistøvler. Pensko ser jeg ingen grunn til at de må ha nye, de "gamle" er jo neppe brukt så mye som 10 ganger. Sånn tenker jeg også. 0 Siter
cecily Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Jeg husker selv hvor ekle arvede sko var å gå med, de føltes helt feil på foten. 0 Siter
Lisabeth Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Her arves det meste bortsett fra joggesko og sandaler. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Pensko, cherroxer og støvler går i arv. Andre vintersko og joggesko får de nytt. 0 Siter
Velouria Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Gummistøvler, cherrox og pensko arver minsta om det ser bra ut. Andre sko kjøper vi nytt. 0 Siter
nitni Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Pensko, cherroxer og støvler går i arv. Andre vintersko og joggesko får de nytt. Samme her ) Men lillebror skal slippe å arve rosa støvler/Cherrox, så det blir nok en del nytt på han ) 0 Siter
grot Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Her arves absolutt alt som ser pent ut ja. Ikke utgåtte sandaler og joggesko, men både pensko, støvler, cherrox, vintersko og andre overgangssko. 0 Siter
morsan Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Med bare ett barn blir det nye sko hver sesong. Men pensko etter han samt andre sko som av en eller annen grunn er lite brukt går i arv til søskenbarn. Gore-tex-skoa ville jeg uansett ikke latt noen arve - en vinters bruk er mer enn nok til at de blir "ufyselige" synes jeg. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Samme her ) Men lillebror skal slippe å arve rosa støvler/Cherrox, så det blir nok en del nytt på han ) Jeg har vært så lur å skaffe meg tre av samme kjønn jeg, skjønner du ;-) 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Ja, når søskenflokken er slik- jente-gutt-jente og med stor alderforskjell og skostørrelser, så må jeg det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.