Gå til innhold

spising

Anbefalte innlegg

Brasilmamma..
Skrevet

Har nå vært hjemme i drøyt en måned. Lille gullegutten vår spiser litt lite synes jeg. Er egentlig bare middag som er "populært".

Kan liksom ikke fòre med hvetemelsgrøt hver dag, litt lite næring synes jeg.

Tar gjerne i mot gode tips, både mattips og hvordan gjøre det mere spennende å spise.

Gutten vår er snart 4 år, er godt under 1.m. høy og veier under 13 kg.

Gjest kinamamsen
Skrevet

Jeg har jenter som er veldig småspiste - og kresne. Populær frokost/lunsj hos de er toast med ost og skinke eller børdskive med syltetøy, skinkeost, kaviar, salami og gulost. I toasten bruker jeg Sabeltannbrødet som er ferdig oppskåret så de blir litt grovere. Ellers så er de glade i fiskekaker, kjøttkaker,kjøttboller tomatsuppe, lapskaus og fiskepinner til middag. Jeg bruker også ferdig kokt ris som jeg steker i woken sammen med skinke, noen egg og litt grønnsakblanding (ev. også reker). Det liker de også. Hva med å prøve frokostblandinger med litt yoghurt eller melk på. Er han glad i frukt så gi ham rikelig med det. Jeg har fått kritikk for matvanene til mine barn her før jeg så jeg er sikkert ikke den rette å spørre, men noen tips fikk du i alle fall. Lykke til!

Skrevet

Kan du si litt mer om hva og hvor mye gutten spiser? Har han lagt på seg siden dere fikk han? Vet du noe om vekst/vektkurve for søramerikanske barn. Har ei kinesiskfødt jente på litt over 4 år, hun er 98 cm høy og veier ca 13 kg. Hun er veldig slank og nett, følger sin egen kurve - for asiatiske barn.

Skrevet

Jeg har jenter som er veldig småspiste - og kresne. Populær frokost/lunsj hos de er toast med ost og skinke eller børdskive med syltetøy, skinkeost, kaviar, salami og gulost. I toasten bruker jeg Sabeltannbrødet som er ferdig oppskåret så de blir litt grovere. Ellers så er de glade i fiskekaker, kjøttkaker,kjøttboller tomatsuppe, lapskaus og fiskepinner til middag. Jeg bruker også ferdig kokt ris som jeg steker i woken sammen med skinke, noen egg og litt grønnsakblanding (ev. også reker). Det liker de også. Hva med å prøve frokostblandinger med litt yoghurt eller melk på. Er han glad i frukt så gi ham rikelig med det. Jeg har fått kritikk for matvanene til mine barn her før jeg så jeg er sikkert ikke den rette å spørre, men noen tips fikk du i alle fall. Lykke til!

Maten du serverer barna dine høres helt normalt ut for meg. Det viktigste er at barna spiser og får i seg de viktigste næringsstoffene. Tror vi må akseptere at barn spiser forskjellig mengde mat. Lillesøster på 1 år spiser nøyaktig dobbelt så mye som storesøster på 4.... Men begge barna er friske og aktive. Dessuten går dette med matlyst i rykk og napp her i huset!

Skrevet

Hvordan er eggene i wok-miksen din? Rå, hardkokte, eller?

Gjest kinamamsen
Skrevet

Hvordan er eggene i wok-miksen din? Rå, hardkokte, eller?

Til en porsjon til to så bruker jeg 4 sammenpiskede egg som jeg heller rett i woken. Når risen er stekt og varm så blir eggene fort stekt sammen med den og smårettsskinke. Av grønnsaker bruker jeg bare en blanding av gulrot, erter og mais. Det lønner seg å varme opp de på forhånd da retten i seg selv blir fort ferdig i woken. Grønnsakene kan da fort bli kalde (hvis de er dypfryste). Jeg salter litt; eller jeg bruker litt piffi. Godt!

Skrevet

Til en porsjon til to så bruker jeg 4 sammenpiskede egg som jeg heller rett i woken. Når risen er stekt og varm så blir eggene fort stekt sammen med den og smårettsskinke. Av grønnsaker bruker jeg bare en blanding av gulrot, erter og mais. Det lønner seg å varme opp de på forhånd da retten i seg selv blir fort ferdig i woken. Grønnsakene kan da fort bli kalde (hvis de er dypfryste). Jeg salter litt; eller jeg bruker litt piffi. Godt!

Takk! :-)

Brasilmamma..
Skrevet

Kan du si litt mer om hva og hvor mye gutten spiser? Har han lagt på seg siden dere fikk han? Vet du noe om vekst/vektkurve for søramerikanske barn. Har ei kinesiskfødt jente på litt over 4 år, hun er 98 cm høy og veier ca 13 kg. Hun er veldig slank og nett, følger sin egen kurve - for asiatiske barn.

Han har ikke lagt på seg siden vi fikk han i slutten av januar, men det er vel kanskje ikke unormalt på bare noen få måneder. Til frokost kan han spise bare noen få biter av en brødskive, har gjerne på leverpostei eller makrell i tomat(noe han heldigvis liker, sunt i hvertfall) til lunch omtrent det samme, noen ganger lager jeg grøt bare for å se at han faktisk spiser litt... middag er stort sett ett greit måltid.Frukt og grønt må vi jobbe litt med for det er ikke særlig populært. Youghurt hender det også at han får. Han drikker en del eplejuice, men jeg gir dette på slutten av måltidet slik at det ikke fyller opp magen. Vet ikke om sør-amerikanske barn har noen egen vekstkurve, men liten av vekst er han i hvertfall. Sannsynligvis lite næring i starten av livet sitt, og det setter vel spor )o:

trk1365380645
Skrevet

Han har ikke lagt på seg siden vi fikk han i slutten av januar, men det er vel kanskje ikke unormalt på bare noen få måneder. Til frokost kan han spise bare noen få biter av en brødskive, har gjerne på leverpostei eller makrell i tomat(noe han heldigvis liker, sunt i hvertfall) til lunch omtrent det samme, noen ganger lager jeg grøt bare for å se at han faktisk spiser litt... middag er stort sett ett greit måltid.Frukt og grønt må vi jobbe litt med for det er ikke særlig populært. Youghurt hender det også at han får. Han drikker en del eplejuice, men jeg gir dette på slutten av måltidet slik at det ikke fyller opp magen. Vet ikke om sør-amerikanske barn har noen egen vekstkurve, men liten av vekst er han i hvertfall. Sannsynligvis lite næring i starten av livet sitt, og det setter vel spor )o:

Jeg syns ikke umiddelbart det høres ut som om du trenger å være bekymret. Min 4-åring spiser ofte lite frokost, lunsj og evt kvelds, men ganske mye til middag, og er sunn og glad. Barn er forskjellige, og ofte går det i perioder hvor mye de spiser og hva de liker. Og det kan hende barnet ditt vil spise mer og vokse mer etterhvert som han blir mer og mer trygg på alt det nye.

Vi prøvde i starten å be gullet smake på grønnsakene og salaten, med resultat at han spyttet det ut. Men når vi sluttet å spørre begynte han å be om det, og nå spiser han så godt som alt:)

Kos dere videre!

Mvh

Skrevet

Han spiser litt lite, men jeg synes ikke du skal bekymre deg enda. Det er jo bare en måned siden dere kom hjem og siden han er så stor så kan det jo hende at det er hans måte å reagere på. Det har jo skjedd mye i livet hans i det siste og da er det mange barn som ikke spiser.

Håper det går seg til etterhvert! Du kan jo ta kontakt med helsestasjonen hvis det ikke bedrer seg. Jeg har fått mye god hjelp av dem når det gjelder mine to.

Lykke til!

Skrevet

Ser at dere fikk gutten deres omtrent samtidig med at vi fikk vår :)

Vi har også strevd litt med matvarer. Maten smaker nok veldig fremmed og anerledes enn det han er vant til. Han er vant til MEGET sterk mat. Han er ikke vant til brødskiver så det er ikke så rart at han foretrekker middagsmat.Men brødskiver med grov leverpostei er ok. Ellers går det mest i pasta eller ris med forskjellige sauser med mye smak. Gjerne mosede grønsaker kamuflert i sausen. Han kan også spise litt rent kjøtt i småbiter. I det siste har han vært vilig til å smake på poteter. Andre grønsaker avviser han kontant. Han også spist litt grove knekkebrød med krydderost siste dagene. Vi stresser ikke så mye med dette. Så lenge han er frisk og vokser er det jo ok. Men vil han ikke spise maten er vi konsekvent på at vi ikke serverer noe annet. Ikke at det er et problem. Vi lager jo det vi vet han spiser:)

Det er jo så store omveltninger disse små opplever så det er jo ikke noe rart at det blir litt pusslete i matveien en periode. Det er ikke så vanlig med så mye brødmat i andre land, så det er ikke noe rart at barna foretrekker middagsmat.

Lykke til

Skrevet

Skjønner din bekymring. Tulla vår spiste ikke skive før nesten ett år var gått. Lagde masse grøt, men brukte spelt mel. tror det er litt mer næring i den, og ikke minst var den bedre i smak enn vanlig hvetemelsgrøt. Lykke til. Tro at når det har gått en tid at alt er normalt. Vi fikk beskjed om å se matinntak gjennom hele døgnet...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...