Gå til innhold

Overgang barnehage/skole - kontakt foreldre/lærer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja det dukker stadig opp nye tanker rundt dette med skolestart til høsten.

Nå lurer jeg litt på hvordan overgangen er mht voksenkontakt. I barnehagen er det jo alltid en voksen man kan snakke med ved henting og levering. Slik blir det jo ikke til høsten.

Hvordan foregår egentlig kontakten mellom foreldre og lærer utenom foreldremøter osv.

PS hun skal ikke gå på SFO.

fei1365380229
Skrevet

Min erfaring: stort sett 0 kontakt. En utrolig stor overgang for foreldrene dette.

Skrevet

Min førsteklassings lærer har gitt oss en mailadresse. Hun sjekker den relativt ofte, så det går an å bruke den til korte spørsmål av praktisk art.

Jeg har mye lavere terskel for å sende en mail enn for å ringe, så jeg synes det er en forbedring fra da datteren min gikk i småskolen.

Forøvrig har vi hatt en kort (10-15 min settes av til hver) foreldresamtale hvert semester. Foreløpig er ikke eleven til stede på den samtalen, noe jeg synes er en fordel mens de er såpass små.

Skrevet

Min erfaring: stort sett 0 kontakt. En utrolig stor overgang for foreldrene dette.

Ja det er det jeg også har inntrykk av. Tenkte hvertfall å melde meg som FAU-representant.

På skolen vår er det en sosiallærer som også jobber mye som foreldrekontakt, men jeg syns liksom det er så trygt nå jeg - i barnehagen.

Sukk

Skrevet

Synes vi har god kontakt.

Kan ofte veksle noen ord med læreren ved henting/bringing ( når det er aktuelt), om vi ønsker det kan vi ære til stede i timene, vi kan ta kontakt etter skoletid når lærerene sitter å jobber. Både lærere og rektor er tilgjengelige på telefon.

Største forskjellen er vel at man må ta initiativet sjølv.

I tillegg får barna (1.kl og 4.kl) ukeplaner der læreren skriver på beskjeder,planer etc som gjelder alle.

Og så forteller barna mye...:-)

Føler jeg har god oversikt over barnas skolehverdag jeg. De går heller ikke på SFO.

Skrevet

Min førsteklassings lærer har gitt oss en mailadresse. Hun sjekker den relativt ofte, så det går an å bruke den til korte spørsmål av praktisk art.

Jeg har mye lavere terskel for å sende en mail enn for å ringe, så jeg synes det er en forbedring fra da datteren min gikk i småskolen.

Forøvrig har vi hatt en kort (10-15 min settes av til hver) foreldresamtale hvert semester. Foreløpig er ikke eleven til stede på den samtalen, noe jeg synes er en fordel mens de er såpass små.

Vet skolen har konferansetimer for foreldrene hvert semester. Sosiallærer holder også kurs og møter for foreldrene, men det blir jo mer på det generelle plan.

Trives godt som barnehagemamma, jeg. Det blir nok like mye nytt for meg til høsten som for jenta mi ja.

Skrevet

Synes vi har god kontakt.

Kan ofte veksle noen ord med læreren ved henting/bringing ( når det er aktuelt), om vi ønsker det kan vi ære til stede i timene, vi kan ta kontakt etter skoletid når lærerene sitter å jobber. Både lærere og rektor er tilgjengelige på telefon.

Største forskjellen er vel at man må ta initiativet sjølv.

I tillegg får barna (1.kl og 4.kl) ukeplaner der læreren skriver på beskjeder,planer etc som gjelder alle.

Og så forteller barna mye...:-)

Føler jeg har god oversikt over barnas skolehverdag jeg. De går heller ikke på SFO.

Tror nok skolen vår er veldig opptatt av foreldrenes initiativ og kontakt med lærerne. Men det blir allikevel en stor overgang fra barnehagen. Kanskje større for mamman enn for den kommende 1.klassing.......

Flott du er så fornøyd da!

Håper jeg kommer tilbake til høsten og sier det samme!

fei1365380229
Skrevet

Ja det er det jeg også har inntrykk av. Tenkte hvertfall å melde meg som FAU-representant.

På skolen vår er det en sosiallærer som også jobber mye som foreldrekontakt, men jeg syns liksom det er så trygt nå jeg - i barnehagen.

Sukk

Nå må det jo innrømmes at vi stort sett har hatt Sfo til ungene også og derfor har jo kontakten med læreren uteblitt ved henting.

De har ikke vært flinke til å fortelle noe ved henting på Sfo heller.

Vi har selvfølgelig hatt ukebrev hvor ting som har skjedd i løpet av uken på skolen har vært omtalt, men det går på fellesting.

Vi har telefonnummer til lærer hvis det skulle være noe, men jeg har hatt en relativt høy terskel for å ringe ditt.

Man venner seg etterhvert til den lille kontakten og jeg stoler på at læreren tar kontakt hvis det skulle være noen problemer ihvertfall.

Skrevet

VI har SFO til vår sønn, så det er ikke ofte jeg snakker med læreren. Men vi har både mailadresse, og telefonnr/mobilnr. til ham. Jeg har brukt mailen noen ganger. Enkelt og greit, og læreren har kontortid før undervisningen starter, og det virker som om han leser mailen hver morgen, for han svarer meg raskt iallefall. Ellers så har vi jo en meldemappe i sekken til gutten, men den bruker jeg ikke så mye.

Skrevet

For meg var dette den største og overgangen fra bhg.

Hos oss kan vi ringe til lærer/rektor, men lærerene har ikke fast kontortid. Terskelen min for å ringe er høy. Vi kan ringe lærerene hjemme også om vi vil, men det kommer jeg nok aldri til å gjøre. Kontaktlæreren til det ene barnet mitt er veldig tilgjenegelig på epost, den andre overhodet ikke. Den ene læreren er generelt dårlig på informasjon, noe som til tider er frustrerende. Barna våre henter og leverer seg selv, så vi får ingen informasjon i den sammenheng.

Lurt å melde seg som klassekontakt/Fau-repr. Da blir man litt bedre kjent med skolen og de som jobber der.

Jeg har ikke barn på Sfo, så jeg vet ikke så mye om hvordan det fungerer.

Skrevet

Vi har konferansetime 2 ganger i året. De gangene jeg henter henne etter skoleslutt (ikke fra SFO) treffer jeg som regel læreren og kan veksle noen ord om det er nødvendig.

Men, det er mye mindre informasjon man får fra skolen enn fra barnehagen.

Likevel har jeg fått beskjed hvis storesøster har slått seg eller vært veldig lei seg eller noe slikt. Og det setter jeg pris på.

Vi har også en kontaktbok inni en perm der vi skriver beskjeder vi vil skolen skal vite. Beskjeder fra skolen kommer i ei plastmappe i den samme permen. Dette systemet fungerer godt for oss i alle fall.

Det er fast at vi sjekker permen hver dag etter at hun kommer hjem fra skolen.

Skrevet

Vi har konferansetime 2 ganger i året. De gangene jeg henter henne etter skoleslutt (ikke fra SFO) treffer jeg som regel læreren og kan veksle noen ord om det er nødvendig.

Men, det er mye mindre informasjon man får fra skolen enn fra barnehagen.

Likevel har jeg fått beskjed hvis storesøster har slått seg eller vært veldig lei seg eller noe slikt. Og det setter jeg pris på.

Vi har også en kontaktbok inni en perm der vi skriver beskjeder vi vil skolen skal vite. Beskjeder fra skolen kommer i ei plastmappe i den samme permen. Dette systemet fungerer godt for oss i alle fall.

Det er fast at vi sjekker permen hver dag etter at hun kommer hjem fra skolen.

Det er nok samme opplegg her. Men heldigvis har skolen en fantastisk soliallærer som også er der for oss foreldre.

Melder meg uansett som FAUrepresentant så jeg vet mer om hva som skjer.

Jaja sånn er det å få barn. Stadig nye ting i livet, men skolestart er vel blandt de største - hvertfall for meg så langt ;o)

Skrevet

Det er nok samme opplegg her. Men heldigvis har skolen en fantastisk soliallærer som også er der for oss foreldre.

Melder meg uansett som FAUrepresentant så jeg vet mer om hva som skjer.

Jaja sånn er det å få barn. Stadig nye ting i livet, men skolestart er vel blandt de største - hvertfall for meg så langt ;o)

For meg var det også veldig rart når jeg fikk skolebarn. Det er utrolig godt å se at det hele går veldig bra. Var på konferansetime i dag, og det var en koselig seanse. Lærer og jeg hadde samme inntrykk av storesøster. Det er betryggende å føle at hun "ser" henne slik jeg kjenner henne.

Jeg hadde veldig lyst til å bli FAU-rep., men med 3 barn hjemme og en pendlende mann fant jeg ut at det nok ikke passet så veldig bra sammen...

Jeg får prøve å ta det igjen når barna blir eldre.

Om 1,5 år har jeg plutselig 2 skolebarn - hjælpes meg. Og før jeg vet ordet av det går de på skolen alle 3.

Hmmm, da blir livet anderledes, da...

Skrevet

For meg var det også veldig rart når jeg fikk skolebarn. Det er utrolig godt å se at det hele går veldig bra. Var på konferansetime i dag, og det var en koselig seanse. Lærer og jeg hadde samme inntrykk av storesøster. Det er betryggende å føle at hun "ser" henne slik jeg kjenner henne.

Jeg hadde veldig lyst til å bli FAU-rep., men med 3 barn hjemme og en pendlende mann fant jeg ut at det nok ikke passet så veldig bra sammen...

Jeg får prøve å ta det igjen når barna blir eldre.

Om 1,5 år har jeg plutselig 2 skolebarn - hjælpes meg. Og før jeg vet ordet av det går de på skolen alle 3.

Hmmm, da blir livet anderledes, da...

Så fint det gikk bra på konferansetimen og at du og lærer har samme inntrykket av jenta di ;o)

Ja jeg skjønner du har mer enn nok ja. Blir det noen Brazil-tur på deg til høsten da?

Skrevet

Så fint det gikk bra på konferansetimen og at du og lærer har samme inntrykket av jenta di ;o)

Ja jeg skjønner du har mer enn nok ja. Blir det noen Brazil-tur på deg til høsten da?

Nei, det virker ikke som om det blir noen tur til Brasil.

Jeg har sluttet å mase, og bare kommer med små hint nå. Så får vi se hvor det fører...

snufs...

Skrevet

For meg var dette den største og overgangen fra bhg.

Hos oss kan vi ringe til lærer/rektor, men lærerene har ikke fast kontortid. Terskelen min for å ringe er høy. Vi kan ringe lærerene hjemme også om vi vil, men det kommer jeg nok aldri til å gjøre. Kontaktlæreren til det ene barnet mitt er veldig tilgjenegelig på epost, den andre overhodet ikke. Den ene læreren er generelt dårlig på informasjon, noe som til tider er frustrerende. Barna våre henter og leverer seg selv, så vi får ingen informasjon i den sammenheng.

Lurt å melde seg som klassekontakt/Fau-repr. Da blir man litt bedre kjent med skolen og de som jobber der.

Jeg har ikke barn på Sfo, så jeg vet ikke så mye om hvordan det fungerer.

Takk for svar. jo jeg har tenkt å melde meg som FAU repr. Og slik jeg har forstått rektor er de veldig glad for foreldrenes engasjement. men overgang blir nok større for meg enn for jenta mi ja......

Skrevet

VI har SFO til vår sønn, så det er ikke ofte jeg snakker med læreren. Men vi har både mailadresse, og telefonnr/mobilnr. til ham. Jeg har brukt mailen noen ganger. Enkelt og greit, og læreren har kontortid før undervisningen starter, og det virker som om han leser mailen hver morgen, for han svarer meg raskt iallefall. Ellers så har vi jo en meldemappe i sekken til gutten, men den bruker jeg ikke så mye.

Så flott da. Det går nok bra, men jeg syns nå det blir veldig rart uansett. Heldigvis har vi en sosiallærer som kun tar seg av barna og er der for oss foreldre, så jeg håper overgangen blir fin. Joda den gjør nok det. Jada. Joda. ;o)

Skrevet

Nei, det virker ikke som om det blir noen tur til Brasil.

Jeg har sluttet å mase, og bare kommer med små hint nå. Så får vi se hvor det fører...

snufs...

Jaja. Kanskje det blir din tur neste gang.

Heldivis blir det jo snart sommer her da, så du får be om noen varme og late dager i solen ;o)

Skrevet

Jaja. Kanskje det blir din tur neste gang.

Heldivis blir det jo snart sommer her da, så du får be om noen varme og late dager i solen ;o)

Vi skal til USA og Island i juni, og det blir herlig.

Så får vi tro at trøndersola dukker opp med veldig jevne mellomrom i både juli og august!

Skrevet

Tror nok skolen vår er veldig opptatt av foreldrenes initiativ og kontakt med lærerne. Men det blir allikevel en stor overgang fra barnehagen. Kanskje større for mamman enn for den kommende 1.klassing.......

Flott du er så fornøyd da!

Håper jeg kommer tilbake til høsten og sier det samme!

Joda, overgangen er størst for foreldrene..:-)

Det å være skolebarnforeldre skal også læres, det var mye greiere med barn nr.2 enn med nr.1 ( Og den eldste var mye mer skoleemne en nr.2!)

Håper skolehverdagen for barnet ditt blir bra, mine elsker skolen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...