Gå til innhold

Barn og flytting

Anbefalte innlegg

plutte1365380724
Skrevet

Kjære Per Finne,

Jeg har et spørsmål som jeg håper du tar deg tid å svare på.

Jeg er lykkelig gift med 2 flotte barn (5 og 7 år). Vi har flyttet litt på oss de siste 6 årene. Vi bodde først 6 måneder i London, så flyttet vi til San Francisco og bodde der i 5 år. De siste 10 månedene har vi bodd i Oslo. Vi flytter tilbake til samme sted i San Francisco til sommeren. Vet ikke hvor lenge vi kommer til å bo der. Kort sagt. Vi har 2 hjem (Nesøya og Mill Valley). Ungene er friske og raske. Kone og jeg er lykkelige sammen.

Jeg har hørt at det er viktig at barn får stabilitet i boforholdet når de er 8, 9 år. Mener du at det er skadelig for ungene vår å flytte mellom Nesøya og Mill Valley?

Hilsen

Tore

Per H Finne, Professor i barnesykdommer
Skrevet

Det er en ikke uvanlig problemstilling du tar opp. I utgangspunktet går vanlig norsk helsepolitikk når det gjelder barn ut på å gi dem trygge og stabile omgivelser under oppveksten. Jo yngre barnet er jo viktigere er dette,men hver alder har forskjellige problemer.

Men barnets omgivelser er mye,viktigst er hjemmet og forholdende der, deretter miljøet barnet oppholder seg i utenfor hjemmet.Et stabilt og trygt hjemmemiljø gir barnet styrket til å tolerere andre påkjenninger.

Av din beskrivelse av hjemmet og barna dine, virker de harmoniske og vil sikkert tåle en slik omplassering, selv om den vil fordre ekstra omtanke og oppmerksomhet fra foreldrenes side. Det er viktig at barnet forbedredes på flyttingen og at dere i dagliglivet snakker om dette og forsøker å finne ut " hvordan barna har det" og tar opp til samtale det de evt. synes er vanskelig, eks. tap av venner.

Flytting av familier er jo vanlig i Norge idag og på helsestasjonen kan dere finne litteratur som omhandler problemer knyttet til dette. Biblioteket har sikkert også litteratur som kan veilede dere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...