Gå til innhold

Vil ikke ha middag - sette seg til bords likevel?

Anbefalte innlegg

Gjest går over kanskje...forts...

Vi har praktisert det slik at selv om barna ikke vil ha middag (vil ikke komme å spise når det er middag), så sier jeg at alle skal sette seg, og smake på maten. Hvis man så ikke vil ha mat er det ok. Er dettet feil egentlig? Bør man heller bare si til barna at middagen blir servert nå , de som ikke vil ha får ikke mat før til kveldsen. Hvordan gjør dere andre det? Og en ting til: må barna deres sitte til bords til alle/alle barna er ferdige med å spise, eller får de gå fra når de selv er forsynte? I hvilken alder evt. må de sitte til alle er ferdige?

Fortsetter under...

Hos oss sitter alle ved bordet når det er middag. Og maten skal smakes på. Men det blir ikke servert noe annet til de som "ikke liker". Skriver i hermetegn, for det kan godt hende de spiste 3 porsjoner av samme rett i sist uke, men nå "liker de ikke" plutselig.

De må også sitte ved bordet til alle har spist (innen rimelighetens grenser. I selskapeligheter når vi voksne gjerne kan sitte i timesvis, får selvsagt ungene gå fra bordet før den tid)

Mine to er forresten 4,5 og 6 år

Selv om mine er småspist kan jeg ikke huske å ha opplevd at de ikke har villet ha i det minste bittelitt middag.

Og nei, de må ikke sitte til bords til alle er ferdige. Er det bare ungene og jeg så får de gå fra når de er ferdige, da sitter gjerne jeg og den som ikke er ferdig og småprater og koser oss litt ekstra. :o) Er det flere barn til stede venter de til alle barna / de jevnaldrende er ferdige.

Barna her i huset MÅ komme til bords når det er mat. Men de MÅ ikke spise. Det velger de selv. Det viktigste er at vi alle sitter sammen sammen og har det (forhåpentligvis) hyggelig.

Dessuten er det ofte sånn at de slett ikke er sultne i det øyeblikket vi sier det er mat, men blir sultne i det de setter seg tilbords. Bare fordi det er vanskelig å avslutte en lek, f.eks.

Men når de er ferdige med å spise, får de gå ifra når de har sagt takk for maten. Men en stund må de sitte først. Ikke til alle er ferdige, da.

Hos oss har det aldri vært noe problem å få dem til å komme til middagsbordet. Hadde de begynt å krangle på det, tror jeg at jeg hadde gjort som deg - bedt dem komme og sette seg for så å bestemme seg om de ville ha mat eller ikke.

Barna må sitte til barna har spist ferdig. Det har vi praktisert fra de begynte å sitte til bords og spise.

JEg synes det blir veldig urolig med barn som løper til og fra bordet mens vi spiser, så derfor gjør vi det som vi gjør.

Strengt tatt tror jeg ikke barna har vondt av å måtte sitte i ro i 15 minutter heller...

Her hos oss rår flokkmentaliteten. Alle stormer til bords når det er middag. Det hender de får gå fra bordet før alle er ferdige, men ikke for å spille gameboy eller data. Ene her ville ikke spist seg mett om det var en sånn mulighet.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...