Gå til innhold

Fjernet mandler i voksen alder?

Anbefalte innlegg

Gjest Gruer litt (litt på siden)
Skrevet

Hei.

Jeg er ofte plaget av halsinfeksjoner og med små barn i barnehage blir det ikke mindre smitte i huset. Nå er det 4. gangen hittil iår at jeg har ligget rett ut og jeg har fått time til å fjerne mandlene. MEN... nå har jeg hørt så mange skrekkhistorier om hvor vondt det er etterpå og jeg må innrømme at motet begynner å svikte.... Er det så veldig vondt som noen skal ha det til..? Eller kjennes det ut som en vond halsinfeksjon (da er det jo også så man gruer seg for hver gang man må svelge :-)?

Fint om noen kan komme med noen erfaringer. Kort og godt hvor vondt er det? Og hvor lenge gjorde det vondt?

Fortsetter under...

Skrevet

Det er egentlig klin umulig å si åssen det blir for deg, kommer an på så mye blant annet hvor stor overflate mandlene dine sitter fast med. Min var visstnok gigantisk, med dertilhørende ekstra svært sår og 3 ukers helvete etterpå, men jeg kjenner iallefall 7 person som har fjernet mandlene i voksen alder og som ikke syntes det var verre enn en halsbetennelse.

Skrevet

Det er egentlig klin umulig å si åssen det blir for deg, kommer an på så mye blant annet hvor stor overflate mandlene dine sitter fast med. Min var visstnok gigantisk, med dertilhørende ekstra svært sår og 3 ukers helvete etterpå, men jeg kjenner iallefall 7 person som har fjernet mandlene i voksen alder og som ikke syntes det var verre enn en halsbetennelse.

Uff da...3 uker... Også vi som skal til syden 3 uker etter operasjonen :-(

Skrevet

Jeg fikk fjernet mine for 1 1/2 år siden - gikk så fint så. Ble rullet inn på operasjonsstua ca. kl. 14:30 (såvidt jeg husker), våkna kl. 16 og ble sendt ut kl. 17, noe osm nok var i tidligste laget, men det gikk da.

Hadde det ganske ubehagelig første kvelden, halsen var _tjukk_! :o) Ikke spar på de smertestillende du får, det er bare tull. Jeg brukte en bextra om morgenen og en voltaren om kvelden i nesten to uker, var muligens ikke nødvendig så lenge, men hvorfor utsette seg for smerter liksom. :o)

Det var ubehagelig å svelge de første dagene, men flytende kald drikke gikk greit. Aprikoskompott med is og krem likeså... (jeg som hadde håpet å gå ned i vekt!) Varm mat og varm drikke bør du ligge unna i bortimot 3 uker for det var vondt ganske lenge, men ellers var det ikke så ille.

Nå de første 2-3 ukene har gått kommer du til å angre på at du ikke fikk gjort det tidligere! :o) Lykke til!

Skrevet

Jeg fikk fjernet mine for 1 1/2 år siden - gikk så fint så. Ble rullet inn på operasjonsstua ca. kl. 14:30 (såvidt jeg husker), våkna kl. 16 og ble sendt ut kl. 17, noe osm nok var i tidligste laget, men det gikk da.

Hadde det ganske ubehagelig første kvelden, halsen var _tjukk_! :o) Ikke spar på de smertestillende du får, det er bare tull. Jeg brukte en bextra om morgenen og en voltaren om kvelden i nesten to uker, var muligens ikke nødvendig så lenge, men hvorfor utsette seg for smerter liksom. :o)

Det var ubehagelig å svelge de første dagene, men flytende kald drikke gikk greit. Aprikoskompott med is og krem likeså... (jeg som hadde håpet å gå ned i vekt!) Varm mat og varm drikke bør du ligge unna i bortimot 3 uker for det var vondt ganske lenge, men ellers var det ikke så ille.

Nå de første 2-3 ukene har gått kommer du til å angre på at du ikke fikk gjort det tidligere! :o) Lykke til!

Tusen takk for trøstende ord :-) Kjenner at motet siger på igjen...trur eg...

Annonse

Skrevet

Uff da...3 uker... Også vi som skal til syden 3 uker etter operasjonen :-(

Vel jeg var visst ekstremt dårlig og 3 uker etter ble det brått helt bra.

Skrevet

Jeg fjernet mandlene for litt over 2 år siden.

Operasjonen var kjapt over, og jeg lå på Haukeland til dagen etter. Hadde smerter som lignet på halsbetennelse i ca. 14 dager etterpå. Og etter det, har jeg ikke hatt en eneste halsbetennelse!!! Jeg hadde 5 stk. det året jeg ble operert...

Så dette går bra, skal du se! Smertene etterpå er ingenting å være bekymret for.

Skrevet

Jeg fjernet mandlene som 17-åring, og husker det som helt problemfritt. Sår hals i noen dager, men ikke ukesvis på suppe-mat som jeg hører andre har. Det går nok bra, lykke til!

Skrevet

Jeg fikk også voltaren. Og jeg blødde som en gris ca 10 dager etter opr når sårskorpene løsnet. Så voltaren var nok ikke så smart å ta.

Jeg våknet to netter på rad av at det rant blod ned i halsen. Fytti det var fælt. Faktisk det verste med hele greia. Den andre natta måtte jeg på legekontoret (små forhold) og få smurt adrenalin på så det ikke skulle blø mere.

Ikke for å skremme trådstarter, men jeg vil sterkt anbefale at du er i nærheten av legevakt sånn ca 9-10 dager etter opr. I tilfelle du blør mye som jeg gjorde.

Skrevet

Jeg fikk også voltaren. Og jeg blødde som en gris ca 10 dager etter opr når sårskorpene løsnet. Så voltaren var nok ikke så smart å ta.

Jeg våknet to netter på rad av at det rant blod ned i halsen. Fytti det var fælt. Faktisk det verste med hele greia. Den andre natta måtte jeg på legekontoret (små forhold) og få smurt adrenalin på så det ikke skulle blø mere.

Ikke for å skremme trådstarter, men jeg vil sterkt anbefale at du er i nærheten av legevakt sånn ca 9-10 dager etter opr. I tilfelle du blør mye som jeg gjorde.

Fikk du smertestillende som skulle tas oralt?! Jeg fikk 100 stikkpiller fordelt på Bextra, Voltaren og paralgin forte. har fremdeles skapet fullt.

Skrevet

Fikk du smertestillende som skulle tas oralt?! Jeg fikk 100 stikkpiller fordelt på Bextra, Voltaren og paralgin forte. har fremdeles skapet fullt.

Jeg fikk voltaren stikkpiller. Men voltaren har jo en viss blodfortynnende effekt. Jeg måtte slutte med voltaren da jeg blødde så mye. Tror jeg fikk paralgin major supp istedetfor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...