Gå til innhold

Når barnet ikke liker gaven...

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har ei jente på 7 og en gutt på 4, og begge er relativt flinke til å si takk for gaver de får, også når de får ting de ikke egentlig er så begeistret for.

Men de er også veldig kresne i valg av klær....

Mange av de klærne de har fått, vil de ikke bruke. Det gjelder særlig den eldste jenta på 7, men også gutten på 4 har noen plagg han ikke liker å gå med.

Foreløpig har jeg latt dem få slippe, jeg vet at jeg selv ville mislikt å gå med klær som jeg ikke føler meg vel i.

Men hva når giveren ser at klærne aldri blir brukt? Jeg vet at spesielt svigermor liker at ungene kler seg i klær hun har kjøpt, legger merke til det og kommenterer det positivt.

Hva gjør dere med klær som ikke brukes?

Tvinger dere noengang klær på barna?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/227135-n%C3%A5r-barnet-ikke-liker-gaven/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hos oss

Tvang bruker jeg ikke. Men jeg kan nok prøve med litt overtalelse. samtidig får mannen din si til sin mor og andre i slekten hvilke gaver som er de mest vellykkede, de trenger jo en tilbakemelding for å ikke fortsette med feilkjøp. Og vær flink med ønskelister.

Tvang bruker jeg ikke. Men jeg kan nok prøve med litt overtalelse. samtidig får mannen din si til sin mor og andre i slekten hvilke gaver som er de mest vellykkede, de trenger jo en tilbakemelding for å ikke fortsette med feilkjøp. Og vær flink med ønskelister.

Takk for tipset. Mannen min har desverre veldig liten peiling på klær, særlig jenteklær ;)

Men en ting kan vi kanskje klare å formidle: hun liker ikke "tjukke" gensere (mener vanlig college-genser), høy hals og mansjetter rundt håndleddene. Da får hun helt mark....buksene må også være myke, og med lavt liv (!)...kjolene må ikke for alt i verden ha høyt liv og skjørtet bør helst kunne svinge rundt når hun danser...Ikke så lett, nei!

Gjest hushora

Det har jeg også tenkt på...har bl.a. et par plagg som svigermor har laget og 3-åringen NEKTER å bruke dem!! Har prøvd på utallige måter mange ganger. Hun sier de er altfor store og legger seg ned på gulvet og hyler hvis jeg prøver å få henne til å ta de på. Hva gjør man med sånt??? Svigermor forventer nok å se de på snart ja.. og skjønner jo det.

Kanskje 7-åringen vil bruke klærne når dere besøker giveren, for så å få bytte når dere kommer hjem? Hun er så stor at hun forstår det spillet ;)

Jeg hadde aldri greid å få 3-åringen her med på en sånn avtale. Hun er svært bestemt av seg når det gjelder klær. Dessuten kunne jeg risikere at hun sa noe til giveren. De eldste to hadde gått med på det.

Vi har tatt på klær som barna har fått når vi er på besøk hos giveren. Enten det er besteforeldre eller andre.

I tillegg har vi tatt bilde av barna i disse klærne og satt det i album. Dermed kan giverne titte i fotoalbumet og se at gavene er brukt. (de vet jo ikke hvor lenge av gangen)

La ihvertfall dette gjelde de største barna, så får det bare være som det er med det yngste enn så lenge.

Har ikke gode ideer for minsten.

Annonse

Hva med å ærlig fortelle giveren at klærne ikke fallt helt i smak og be om hjelp til å bytte dem.

Det at en gave ikke faller i smak, behøver ikke bety at man ikke verdsetter det at man fikk en gave eller giveren.

Jeg ville følt at min gave var langt mer satt pris på om mottageren tok seg umaken ved å bytte i stede for å lage et dumt skuespill.

Å fri meg fra å prakke på unger klær de ikke kan fordra! Jeg vil ikke bli en tante som ungene gruer seg til å åpne gavene fra. Jeg vil ikke gi gaver som bare fører til frustrasjon og konflikt. Om jeg fant ut at noen tvang på ungene sine klær bare for å gjøre tante fornøyd, ville jeg blitt dødelig fornærmet. En slik teit tante vil jeg ikke være.

Noen har bytte-gave-fobi. De foretrekker jeg å gi penger om jeg ikke vet at jeg vet jeg kjøper noe de liker.

mvh

Takk for tipset. Mannen min har desverre veldig liten peiling på klær, særlig jenteklær ;)

Men en ting kan vi kanskje klare å formidle: hun liker ikke "tjukke" gensere (mener vanlig college-genser), høy hals og mansjetter rundt håndleddene. Da får hun helt mark....buksene må også være myke, og med lavt liv (!)...kjolene må ikke for alt i verden ha høyt liv og skjørtet bør helst kunne svinge rundt når hun danser...Ikke så lett, nei!

Syntes ikke det hørtes så vanskelig ut heller...

Men jeg ville definitivt gitt klesgaver til den frøkna med medfølgende byttelapp.

;-)

mvh

Hvis det er klær jeg eller noen av ungene (foreløpig er det bare den eldste som sier ifra) ikke liker bytter jeg. Hvis det ikke er mulig legger jeg det i posen til Fretex.

Hadde aldri falt meg inn å tvinge jentene mine å ha klær de ikke liker, bare for å glede giveren.

Jeg har et pragmatisk forhold til klær - dersom de ikke passer eller faller i smak, så byttes de, såfremt det er mulig. Heldigvis er guttene mine enkle å ha med å gjøre i klesveien, så jeg har aldri måttet bytte noen til dem pga at de ikke likte det, men veslejenta har jeg byttet en del av gaveklærne, først og fremst fordi alle kjøpte lyserosa klær til henne, og vi ble så lei avlysrosa, at vi byttet dem inn i noe mer fargerikt...

Av klær som ikke kan byttes, ullgensre som farmor strikker OL, så blir heldigvis guttene kjempeglad for dem - for jeg ville nok "tvunget" dem til å gå i dem av og til, om de ikke fallt i smak, ja.

Her presser vi ikke på barna klær de absolutt ikke vil ha på seg, men det skjer svært, svært sjelden at de får noe som de ikke liker. Jentene elsker å få klær og heldigvis vet de fleste vi får gaver av hva jentene liker.

Svigermor gir alltid penger fordi hun ikke vet hva hun skal kjøpe, det gjør resten av slekten også, om de er usikre.

Gjest neofix

Nei, jeg tvinger ikke klær på ungene mine. De har sine meninger om hva som er fint og ikke fint, og det respekterer jeg. Unntaket er selvsagt at de MÅ ha på lue og votter om vinteren, og den stilen. Men jeg forlanger ikke at de skal ha på genseren fra farmor, hvis de ikke liker den.

Hvis jeg vet med en gang at gaven ikke falt i smak prøver jeg å bytte den. Hvis ikke ligger den i skapet til den er fravokst, og så gir vi den bort.

Tross alt må man få velge selv hva man føler seg vel i. Jeg kler meg heller ikke for å glede noen andre.

Annonse

Loppan1365380974

Hei, det hender at jeg forklarer for barna mine at det er hyggelig for "bestemor" hvis de kan ta påseg den genseren når vi skal dit på middag.Da gjør de gjerne det for å være greie :-) Skader ikke det....

De ser jo også at bestemor har den heklede duken fremme eller melismaleriet på veggen.. ikke sant?! Tror det avler forståelsen for omtanke...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...