Gå til innhold

Foreldre skjemmer bort barna sine

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest en lærer

Ja eller på skolen..............

Takk, de er ødelagte alt når de kommer til oss! Fighterbarn som krever all oppmerksomhet og som biter, slår og sparker når de ikke får det som de vil. Hva har en lærer med full klasse å stille opp med da?

Gjest mamma 24-7

Takk, de er ødelagte alt når de kommer til oss! Fighterbarn som krever all oppmerksomhet og som biter, slår og sparker når de ikke får det som de vil. Hva har en lærer med full klasse å stille opp med da?

Huff ja, det er altid foreldrene det er noe i veien med. Jeg tør nesten ikke innrømme at jeg har barn.......

Annonse

Gjest mamma 24-7

Skulle det vært link til den artikkelen i Aftenposten om Curling-barna her?

Selvsagt er alt foreldrenes skyld. Antakelig mest morens. Det skulle tatt seg ut hvis noen hadde kommet med andre teorier.

Det er nok mor ja, hva i alle dager skulle det ellers være :))

Gjest printa

Hvis du er lærer, er jeg litt betenkt over at du svelger denne påstanden helt.

Som lærer burde du hatt en litt videre horisont, når du betrakter foreldres misslykkethet i oppdragelsen, på denne måten.

Så vidt meg bekjent skiller du deg ikke veldig ut, i akkurat den mengden profesjoner og det synet der.

Kanskje dere lærere også kan ta litt av æren for at det er blitt slik?

Gjest en lærer

Som lærer burde du hatt en litt videre horisont, når du betrakter foreldres misslykkethet i oppdragelsen, på denne måten.

Så vidt meg bekjent skiller du deg ikke veldig ut, i akkurat den mengden profesjoner og det synet der.

Er du hårsår?

Gjest en lærer

Ja, dette tar jeg for svært god fisk. Har vært kurset hele staben på dette med fighterbarn. Foreldre i dag lar barna styre for mye, og av dette ser man en helt klar trend: man får fighterbarn. Alle barn fighter, mer eller mindre. Noen får betegnelsen fightere. Disse fighter for fightens skyld. Det begynte nok ikke slik, i den spede barndom, men har utviklet seg slik. Disse barna får vi inn i skolen. De fighter på ALT. På vår skole har vi fire stk i en klasse. Og /en/ lærer. Det faglige nivået er i faresonen, for læreren har nok med å holde fighterbarna vekk fra de andre barna og hverandre. Her snakker vi angrep og forsvar. Blåmerker! Voldsmeldinger. Og skolen har null ressurser å sette inn, problemet ligger på politisk nivå. Og på foreldrenivå. Om skolen hadde sluppet å bære ansvaret for fighterbarna alene, hadde kanskje skolen vært bedre.

Foreldre til foreldrekurs!!!

Gjest forsinket påskehare

Hvorfor ikke heller se på foreldres motivasjon bak å få barn, deres personlighetsstruktur og hvordan det påvirker måten de samhandler med barnet på?

På overflaten kan det kanskje se ut som om de skjemmer bort barna, og på noen områder gjør de kanskje også det for å kompensere for det som mangler på andre områder, men barnas motstand kan også ses som en reaksjon på manglende respekt, manglende forutsigbarhet, inkonsekvens, overstyring, o.l.

Noen vil kanskje si at dette også var et problem i gamle dager, men kanskje nettopp den tilsynelatende bortskjemtheten på noen områder og større frihet åpner for synlige reaksjoner på uheldige oppdragermåter. Og det må jo være bra.

Hva lærer dere egentlig på lærerskolen?

Gjest en lærer

Hvorfor ikke heller se på foreldres motivasjon bak å få barn, deres personlighetsstruktur og hvordan det påvirker måten de samhandler med barnet på?

På overflaten kan det kanskje se ut som om de skjemmer bort barna, og på noen områder gjør de kanskje også det for å kompensere for det som mangler på andre områder, men barnas motstand kan også ses som en reaksjon på manglende respekt, manglende forutsigbarhet, inkonsekvens, overstyring, o.l.

Noen vil kanskje si at dette også var et problem i gamle dager, men kanskje nettopp den tilsynelatende bortskjemtheten på noen områder og større frihet åpner for synlige reaksjoner på uheldige oppdragermåter. Og det må jo være bra.

Hva lærer dere egentlig på lærerskolen?

Det er IKKE bra å ha et fighterbarn. Slike barn tåler ikke at andre enn dem selv bestemmer. De klarer ikke å forholde seg til regler, men ønsker kun å følge egne ønsker og behov.

Dette er et stigende samfunnsproblem, men lukk gjerne øynene for min del.

Disse fighterbarna har vansker hjemme også. Det er ikke kun på skolen/bhg.

Annonse

Gjest forsinket påskehare

Det er IKKE bra å ha et fighterbarn. Slike barn tåler ikke at andre enn dem selv bestemmer. De klarer ikke å forholde seg til regler, men ønsker kun å følge egne ønsker og behov.

Dette er et stigende samfunnsproblem, men lukk gjerne øynene for min del.

Disse fighterbarna har vansker hjemme også. Det er ikke kun på skolen/bhg.

Hva er det du snakker om?

Les hva jeg skriver da, "lærer".

Jeg sier det er bra at det kommer til overflaten. (Istedet for at det underkues, som det kanskje i større grad gjorde før i tiden) Hvorfor tror du? Jo, fordi man da kan legge merke til at det ER et problem, noe man jo må for å komme til bunns i det.

Se lengre enn det tilsynelatende før du belærer andre ;)

Gjest printa

Ja, dette tar jeg for svært god fisk. Har vært kurset hele staben på dette med fighterbarn. Foreldre i dag lar barna styre for mye, og av dette ser man en helt klar trend: man får fighterbarn. Alle barn fighter, mer eller mindre. Noen får betegnelsen fightere. Disse fighter for fightens skyld. Det begynte nok ikke slik, i den spede barndom, men har utviklet seg slik. Disse barna får vi inn i skolen. De fighter på ALT. På vår skole har vi fire stk i en klasse. Og /en/ lærer. Det faglige nivået er i faresonen, for læreren har nok med å holde fighterbarna vekk fra de andre barna og hverandre. Her snakker vi angrep og forsvar. Blåmerker! Voldsmeldinger. Og skolen har null ressurser å sette inn, problemet ligger på politisk nivå. Og på foreldrenivå. Om skolen hadde sluppet å bære ansvaret for fighterbarna alene, hadde kanskje skolen vært bedre.

Foreldre til foreldrekurs!!!

Verste mølet jeg har hørt, iallfall så langt dette året.

Bare fortsett å sett merkelapper på disse barna, det har skolen vært eksperter på i alle år. Bare så synd Kristin Clemet forsvant som UtdanningsMinister. Vurdering i skolen er absolutt på sin plass, om dette er en teori som lærere flest, velger å tro på.

Noen har begynt å pirke borti fenomenet ADHD i det siste også. Hvem har diagnostisert i hjæl barn i en årrekke?

Hvem ligger lavest i Europa på differensiering i skolen? Og hvilket land i Europa topper ADHD statistikken?

Nå som lærernes ikke lenger kan rope på Bup, PPt , psykolog ol, for å diagnostisere barna. Virker det slik jeg ser det som om lærerne forsøker å presse frem en ny diagnose, og en ansvarsfraskriving fra eget ansvar som pedagoger og omsorgspersoner i skolen.

Bare at denne gangen har lærerstanden valgt å kalle de "fighterbarn".

Gjest en lærer

Hva er det du snakker om?

Les hva jeg skriver da, "lærer".

Jeg sier det er bra at det kommer til overflaten. (Istedet for at det underkues, som det kanskje i større grad gjorde før i tiden) Hvorfor tror du? Jo, fordi man da kan legge merke til at det ER et problem, noe man jo må for å komme til bunns i det.

Se lengre enn det tilsynelatende før du belærer andre ;)

Beklager, leste deg feil. Sikkert noe med siste kommentaren din å gjøre. "Hva lærer dere?" høres heller nedverdigende ut.

Tror ikke dette var fenomener som var så vanlige før, nettopp fordi barn da ikke fikk bestemme så mye. Det har vært mye snakk om foreldreroller og oppdragelsesmønstre, og den autoritære forelderen, dvs den strenge "hør hva jeg sier, jeg bestemmer!" rådet mer for ca 30 år siden. Nå er det mye vektlegging på å høre og se barna. Ja, til en viss grad er nok det veldig viktig. Men det er nok veldig viktig å vise hvem som er sjefen. Barn må lære seg å innordne seg regler, ellers vil de ikke klare å fungere i en klasse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...