Gå til innhold

Vanskelig valg - barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillebror (6 mnd) har fått plass i barnehagen "vår" fra august. Dette er selvfølgelig bra, men jeg blir så i tvil om hva jeg skal gjøre.

For meg er det uaktuelt å sende ham i barnehagen før han fyller 1 år - så skal han i barnehagen dette barnehageåret, så blir det etter nyttår. Får be om permisjon eller bare betale for plassen uten å bruke den.

Men det er også et reelt alternativ å være hjemme med ham ett år til.

Ulempen er at jeg må starte på begynnelsen igjen når det gjelder jobben min. (Men det har jeg jo gjort før, og skal alltid klare å gjøre det igjen.)

Vi har økonomi til at jeg er hjemme.

Men jeg er likevel veldig i tvil. På en måte hadde det vært litt godt å jobbe litt også. Samtidig så er dette siste barnet, og jeg vil aldri få denne tiden tilbake med ham. Jeg koser meg hjemme, så jeg tror ikke det skulle bli noe problem å være hjemme.

Sukk, jeg tror jeg trenger noen synspunkter fra andre. Kan du hjelpe meg???

Skrevet

Hadde det vært meg så hadde jeg vært hjemme med ham til nyttår, så lenge økonomien tillater det. Jeg ser også med skrekk på å skulle sende avgårde en 9-10 mndling i barnehagen og vil helst være hjemme til hun har rundet året, så jeg skjønner deg godt.

Nå vet jeg ikke hva slags jobbsituasjon du er i, men det høres jo ut som om det ikke er noen stor hindring for deg å gjøre de endringene som må til dersom du velger å bli hjemme med barnet lenger enn ut permisjonen :-)

Skrevet

Jeg er selv en av dem som er lenge hjemme med hvert barn. Og så lenge man trives med det så tror jeg fullt og helt på at det er det beste for barnet også!

Du har sikkert mange år igjen av arbeidslivet ditt, slik tenker jeg, så denne 10 års perioden med små barn som de fleste av oss er igjennom er forholdsvis liten i livet vårt.

Lykke til med valget.

Skrevet

I og med at du trives så godt hjemme, og dette er siste barnet og at du ikke vil sende i barnehage før fylte 1 år - tror kanskje du eeeegentlig har bestemt deg ,o)

Jeg hadde blitt hjemme ett år til jeg. Du er vel ikke gamle damen heller? Så du har vel mange arbeidsaktive år foran deg? Barna vokser jo så fort.

Jeg hadde absolutt blitt hjemme med barnet.

Lykke til med valget!

Gjest sandex
Skrevet

Kanske du kan jobbe redusert stilling 1 år?! Barnehageplass/dagmamma f.eks. 2 dager pr. uke?!

Så får du både i pose og sekk. Jobb-liv og baby-liv :)

Skrevet

Jeg valgte å være hjemme med nummer tre til hun var 1,5 år, og angrer ikke. Nå var jeg litt innomm jobben i fjor vår, da hun var ett, men ikke mange dagene, men nok til å holde kontakt med ollegger og vite hva de holdt på med.

Skrevet

Jeg skulle gjerne vært hjemme litt til med minsten (10 mnd), men økonomien blir for stram. Jeg har dessuten funnet ut at jeg har godt av å komme tilbake i jobb nå, etter tre tette svangerskap. Jeg gleder meg faktisk.

Det hjalp veldig på motivasjonen at vi fikk en all-right barnehageplass til minsten fra august.

Men, hvis du har muligheten til å ta et halvår til hjemme, gjør det, for tiden kommer aldri tilbake. Og jobb blir det nok av, mange mange år fremover.Noen måneder fra eller til mht jobben spiller liten rolle i den store sammenhengen.

Skrevet

Kan du søke fra nyttår, da? Det gjorde vi, og fikk plass fra nyttår - som ble ledig fordi flere av ungene var fyllt tre år, og kravet til voksne endres da. Dermed ble det en "ledig plass" selv om ingen av ungene hadde slutta.

Ring til barnehagen og spør om det er mulig å søke om plas fra 1. januar, på grunnlag av dette???

mvh

Skrevet

Jeg skulle gjerne vært hjemme litt til med minsten (10 mnd), men økonomien blir for stram. Jeg har dessuten funnet ut at jeg har godt av å komme tilbake i jobb nå, etter tre tette svangerskap. Jeg gleder meg faktisk.

Det hjalp veldig på motivasjonen at vi fikk en all-right barnehageplass til minsten fra august.

Men, hvis du har muligheten til å ta et halvår til hjemme, gjør det, for tiden kommer aldri tilbake. Og jobb blir det nok av, mange mange år fremover.Noen måneder fra eller til mht jobben spiller liten rolle i den store sammenhengen.

Akkurat det sa mannen min også. Om jeg er hjemme til over nyttår 2007, eller til høsten 2007 så utgjør ikke det noen stor forskjell.

Det virker som om magen min begynner å snakke høyere nå, og det kan virke som om vi blir hjemme 1 år til - tror jeg.

Skrevet

Kan du søke fra nyttår, da? Det gjorde vi, og fikk plass fra nyttår - som ble ledig fordi flere av ungene var fyllt tre år, og kravet til voksne endres da. Dermed ble det en "ledig plass" selv om ingen av ungene hadde slutta.

Ring til barnehagen og spør om det er mulig å søke om plas fra 1. januar, på grunnlag av dette???

mvh

Har akkurat snakket med barnehagen, og vi får plass uansett når vi velger at han begynner. (Veldig grei barnehage vi har!)

Han står øverst på lista til neste år også, så vi får plass da også.

Skrevet

Har akkurat snakket med barnehagen, og vi får plass uansett når vi velger at han begynner. (Veldig grei barnehage vi har!)

Han står øverst på lista til neste år også, så vi får plass da også.

Så bra!

Da er det jo bare opp til dere å finne ut hva dere vil :-)

Lykke til!

Skrevet

Så bra!

Da er det jo bare opp til dere å finne ut hva dere vil :-)

Lykke til!

Sukk, ja. Jeg sa til styrer at hun godt kunne gjort det enklere for meg:) Hun lo og var helt enig.

Hun sa også at hun ikke syntes barn under 2-3 hadde noe særlig utbytte av å være i barnehage. Og det er jeg jo strengt tatt enig i. Jeg mener absolutt ikke at småbarn har vondt av å være i barnehage, men at de har større utbytte av å være hjemme med en forelder som ønsker og kan være hjemme med det.

Skrevet

Dersom du veit med SIKKERHET at du har plassen uansett når du vil, er det jo bare å kose seg hjemme litt til, så lenge du sjøl ønsker det. ;)

Skrevet

Dersom du veit med SIKKERHET at du har plassen uansett når du vil, er det jo bare å kose seg hjemme litt til, så lenge du sjøl ønsker det. ;)

Ja, det er vel den følelsen jeg sitter igjen med nå. Plassen har vi helt sikkert også til neste høst.

Gurimalla så heldige vi er!!!

Skrevet

Ja, det er vel den følelsen jeg sitter igjen med nå. Plassen har vi helt sikkert også til neste høst.

Gurimalla så heldige vi er!!!

Det er sikkert. Vi var heldige og vant i lotteriet i vår bydel på første forsøk med begge unga, men jeg veit om flere som har måttet utvide permisjonen ufrivillig. :(

Skrevet

Det er vel litt luksus å betale for en plass du ikke bruker og som andre kan få benytte seg av?

Hadde jeg hatt økonomi til det hadde jeg vært hjemme så lenge som mulig. Din tid kommer fort nok uansett.

Skrevet

Det er vel litt luksus å betale for en plass du ikke bruker og som andre kan få benytte seg av?

Hadde jeg hatt økonomi til det hadde jeg vært hjemme så lenge som mulig. Din tid kommer fort nok uansett.

Jeg snakket med barnehagen, og vi får plass både om vi tar permisjon 1/2 år og om vi venter til høsten.

Ja, det er luksus - men en av fordelene ved å bo på en liten plass?

Så nå må jeg bare bestemme meg.

Gjest Elextra
Skrevet

Hvis du har lyst, råd og anledning til å være hjemme lenger, hvorfor er valget vanskelig?

Skrevet

Jeg snakket med barnehagen, og vi får plass både om vi tar permisjon 1/2 år og om vi venter til høsten.

Ja, så lenge det ikke står noen på venteliste og ikke får en plass du "holder av" i 6 mnd går jo det greitt..(",)..

Skrevet

Hvis du koser deg ordentlig hjemme med lillebror og dere har råd til det, er det vel ikke noe å tenke mer på...? ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...