Gå til innhold

Hvor lenge fra siste oppkast til å prøve med mat?

Anbefalte innlegg

Snuppa (5 1/2 år) har kastet opp mange ganger i natt. Magen er helt tom og hun kvittet seg med noen vannslurker sist gang for 3 timer siden. Etter det har hun beholdt et par slurker vann, men nå er vi sultne begge to... (jeg får meg ikke til å sitte å spise mens hun ikke får mat)

Hvor lang tid bør det gå etter siste oppkastrunde før hun får prøve en Mariekjeks tro? Hun er litt slapp, men ikke feber.

Fortsetter under...

Gjest ikke vann!!

ALDRI aldri gi vann til en unge som kaster opp!! Det utløser bare mer oppkast. Gi lunken tam cola om du må gi noe. Og bare en bitteliten teskje om gangen.

Magen må få ro så den kan bli bedre, og det verste man kan helle ned der er vann.

ALDRI aldri gi vann til en unge som kaster opp!! Det utløser bare mer oppkast. Gi lunken tam cola om du må gi noe. Og bare en bitteliten teskje om gangen.

Magen må få ro så den kan bli bedre, og det verste man kan helle ned der er vann.

Hun skal få litt tynn saft, cola får jeg ikke i henne uansett. Og det er like greit.

Jeg kan da komme på verre ting enn vann ;-) Det kan da ikke skade,- med mindre det er noe galt med vannet...

Melk derimot,- det er ikke bra.

Det viktigste er jo å få i dem litt væske mellom hver oppkastrunde.

Hvorfor er det farlig?

Annonse

Tull på deg. Det verste som kan skje er at det kommer opp igjen.

En helt annen ting er at det ikke inneholder noe særlig med næring, så en 50/50 blanding av eplemost og Farris er mye bedre.

Gjest ikke vann!!

Jeg kan da komme på verre ting enn vann ;-) Det kan da ikke skade,- med mindre det er noe galt med vannet...

Melk derimot,- det er ikke bra.

Det viktigste er jo å få i dem litt væske mellom hver oppkastrunde.

Vann + syre blir uhyre heter en kjemisk huskeregel. Og når man spyr er magesyra "ustabil". Vann nedi der da er ikke bra. Da må noe surt til som cola, eller helst ikke noe før det gir seg.

Gjest ikke vann!!

Hvorfor er det farlig?

Det er ikke farlig, men det vil kunne gjøre at det tar lengre tid før man slutter å spy. Da vann ned i magesyren som er i ubalanse bare gjør rabalder. Surt som cola nedi syra lager ikke så mye oppstyr der nede og tolereres bedre. Best er det å la magen hvile helt da.

Gjest ikke vann!!

Tull på deg. Det verste som kan skje er at det kommer opp igjen.

En helt annen ting er at det ikke inneholder noe særlig med næring, så en 50/50 blanding av eplemost og Farris er mye bedre.

"Tull på deg. Det verste som kan skje er at det kommer opp igjen."

Ja, nettopp derfor skal man ikke gi vann. man vil da vel ikke gjøre så man kaster opp lenger??? Får ikke magen roe seg så spyr man mer enn man trenger og det vil man vel ikke utsette barnet sitt for eller?

Utrolig lite foreldre vet altså.

"Tull på deg. Det verste som kan skje er at det kommer opp igjen."

Ja, nettopp derfor skal man ikke gi vann. man vil da vel ikke gjøre så man kaster opp lenger??? Får ikke magen roe seg så spyr man mer enn man trenger og det vil man vel ikke utsette barnet sitt for eller?

Utrolig lite foreldre vet altså.

Noen ganger er det faktisk en fordel å få opp det som er i magen og da er ikke en god slump med vann så dumt alikevel.

Nå var ikke det tilfelle i dag da.

Annonse

Vann + syre blir uhyre heter en kjemisk huskeregel. Og når man spyr er magesyra "ustabil". Vann nedi der da er ikke bra. Da må noe surt til som cola, eller helst ikke noe før det gir seg.

"..helst ikke noe før det gir seg. "

Ehhh - hva?

Tvert imot skal man forsøke å få i (særlig unger) litt drikke så ofte som mulig ved oppkast. Ellers blir man uttørket.

Vann i syre - og syre i vann - regelen er vel helst noe man bruker på laboratoriet...

Men, cola eller juice blandet med farris er nok best. Men vann er bedre enn ingenting,- det er jeg rimelig sikker på...

Gjest ikke vann!!

Noen ganger er det faktisk en fordel å få opp det som er i magen og da er ikke en god slump med vann så dumt alikevel.

Kjære vene, fremprovoserer du spying hos ungene dine? Når de har omgangssyken? Er du ikke vel bevart?

Har de svleget noe giftig eller noe så ja, da skal man i enkelte tilfeller fremprovosere oppkast, men da hjelper neppe vann. Tror du må lese bruksanvisningen på ungene dine en gang til. Jeg blir rystet her jeg sitter.

Når man har omgangssyke er det faktisk ikke om og gjøre å spy så mye som mulig.

Det er jo bare å prøve litt forsiktig...?

Litt raspa eple kan forresten være ne ok start hvis det frister mer enn Marie. ;)

God bedring til dere.

Hun har fått bittelitt saft for 40 min siden og har beholdt det. Har nettopp spist to mariekjeks og drukket en ørliten slurk til med saft.

Nå sitter hun med ei klokke og venter på at begge viserne skal stå rett opp så hun kan få litt mer. :o) Porsjonerer forsiktig ut nå.

Kjære vene, fremprovoserer du spying hos ungene dine? Når de har omgangssyken? Er du ikke vel bevart?

Har de svleget noe giftig eller noe så ja, da skal man i enkelte tilfeller fremprovosere oppkast, men da hjelper neppe vann. Tror du må lese bruksanvisningen på ungene dine en gang til. Jeg blir rystet her jeg sitter.

Når man har omgangssyke er det faktisk ikke om og gjøre å spy så mye som mulig.

Sist gang snuppa hadde oppkastsyke kom det av en eller annen slags katarr og den gjorde fryktelig vondt når magesekken ble halvfull og mer enn det. Da ble vi anbefalt av legen å gi henne vann slik at hun fikk kastet opp og smertene ble borte.

Dessuten er det like greit å spy og få det ut når man er skikkelig kvalm. Man føler seg jo mye bedre etterpå.

Uansett er det mye bedre å kaste opp noe enn ingenting. Altså: utblandet galle-gøgg kontra konsentrert...

Og så håper man jo at kroppen klarer å ta opp litt av den væsken man gir før den kaster opp igjen.

God bedring, forresten ;-)

Sist gang snuppa hadde oppkastsyke kom det av en eller annen slags katarr og den gjorde fryktelig vondt når magesekken ble halvfull og mer enn det. Da ble vi anbefalt av legen å gi henne vann slik at hun fikk kastet opp og smertene ble borte.

Dessuten er det like greit å spy og få det ut når man er skikkelig kvalm. Man føler seg jo mye bedre etterpå.

...så kom visst trollet fram i dagslys igjen...

Gjest ikke vann!!

"..helst ikke noe før det gir seg. "

Ehhh - hva?

Tvert imot skal man forsøke å få i (særlig unger) litt drikke så ofte som mulig ved oppkast. Ellers blir man uttørket.

Vann i syre - og syre i vann - regelen er vel helst noe man bruker på laboratoriet...

Men, cola eller juice blandet med farris er nok best. Men vann er bedre enn ingenting,- det er jeg rimelig sikker på...

Blir ikke farlig uttørket i løpet av et døgn som sånt varer da. Hva lærer dere, skummelt å se en flokk så uvitende foreldre. Stakars barn!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...